Naar de andere kant - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Naar de andere kant - Reisverslag uit Bunaken, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Naar de andere kant

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

27 Maart 2023 | Indonesië, Bunaken

De rugzak heb ik alvast gepakt voor het slapen gaan. De boodschappen :-) zijn ook ingepakt.

De temperatuur is hier iets lager dan op de Molukken dus halfweg de nacht kan de airco uit.

Het regent flink in de vroege ochtend, ik begin er aan te wennen. De hoop is dat het rond acht uur droog wordt en dat ik om half tien droog naar de overkant kan.

Mijn voorspellende gave komt gelukkig uit alhoewel het wel tot in de ochtend zwaar bewolkt blijft.

Een half uurtje voor vertrek zit ik op de pier van “The grand Luley” (eigenlijk wel een lullige naam) te wachten op mijn bootje.

De boot is precies op tijd (en dat in Indonesië).

De zee is wat ruwer dan de vorige dagen maar de oversteek verloopt voorspoedig.

Om tien uur ben ik op de plaats van bestemming. “Arto Moro, B[e-38]B. Resto”.

Er zijn hier drie kamers, met airco en een warme douche.

Omdat de kamers op de eerste verdieping zijn is er uitzicht op zee. De beneden verdieping is restaurant en ligt eigenlijk wat verscholen achter de pier.

Het is even wennen hier. De eigenaren zijn Nederlanders maar die zijn er niet. De plaats wordt gerund door een Indonesische familie.

Ik ben de enigste gast hier. Ik heb de indruk dat er helemaal niet veel toeristen op het eiland zijn. In totaal heb ik er vandaag nog maar een stuk of vijf gespot.

Er zijn hier plenty guesthouses, hotelletjes en resorts. De prijzen liegen er hier niet om als ik de prijzen op internet moet geloven.

Er zijn ook budget opties maar die liggen niet aan het strand.

Ik denk dat ik met mijn prijs van INR 500.000 (€ 30,50) inclusief ontbijt nog niet zo slecht onderhandeld heb.

Booking.com noemt een korting van € 58 naar een prijs € 41 met ontbijt.

Nadeel van de enigste toerist zijn in een klein hotelletje is dat de vijf man personeel je van alles wil aanbieden. Probeer dan maar eens tot je rust te komen.

Ik heb een klein stukje gelopen, ik herken niets meer van 2009, of mijn geheugen is slecht of er is hier veel veranderd.

Zoals ik eerder vermeldde ben ik hier in 2009 behoorlijk ziek geweest en heb over het eiland weinig herinnering. Ook op deze webpagina heb ik toen weinig geschreven. Ik moet haast op ditzelfde strand hebben gezeten want het was niet ver van de oude (voormalige pier)

Op basis van de reviews die ik over deze plaats heb ik de kokkin al gecomplimenteerd voor ik haar eten op heb (je kan er maar niet op tijd bij zijn). Ik heb haar ter inspiratie mijn recepten laten zien.

Ik wil voor vanavond “fish curry” bestellen maar helaas hebben ze niet alle spullen. Ik heb wel gevraagd deze morgen wel te hebben.

Omdat ik de review van internet heb willen ze allemaal weten waar ik die vandaan heb. Even later zit ik dus met drie man personeel aan mijn tafel. Ze zijn helemaal stuk van een negatief commentaar. Zelfs de boeken worden opengeslagen om te kijken wie de slechte review geschreven heeft.

Al met al gaat hierdoor mijn tijd snel voorbij en heb ik niet kunnen kijken of er hier iets van de zonsondergang is te zien. Ik verwacht niet want mijn locatie ligt richting het westen.

Morgen ochtend kans op de zonsopkomst, als het niet te bewolkt is. De zon komt op rond 5.30 uur en ik ga er geen wekker voor zetten :-)

Over een uurtje wordt mijn eten geserveerd. Het wordt Mie Goreng.

Ik hoor net dat de curry’s er niet inzitten deze week want de curry pasta is op en diegene die het maakt is er niet.


  • 27 Maart 2023 - 15:55

    Ellie:

    Terug van weggeweest.......van 2009 tot 2023 en in die tussentijd zoveel veranderd.....dat moet wel betekenen dat het een mooi stukje aarde is, Ton.

    Ik zag op de site, dat je er kunt snorkelen, dat er een mooie koraalrif is.....das boffen, want stond dat niet ook op je lijstje?

    Ben overigens benieuwd of je nog iets terug kunt vinden van je vorige bezoek, alhoewel.....na zo'n lange tijd.....

    jammer dat de fish curry er niet in zit omdat de pasta op is; je zou kunnen aanbieden om deze voor hen te maken, want dat kun jij toch ook?....ja ik snap dat je de locale pasta had willen proeven......

    Ondanks de regen moet het toch lekker weer zijn daar. Hier heb ik vandaag al twee natte sneeuwbuien doorgemaakt en heb nog niet zo'n zin in mijn dagelijkse kilometers, alhoewel heb er al 2 opzitten.....dus....hmmm.....eerst maar eens thee.

    Ik lijk wel een slak, want jij ligt al weer te slapen en ik zit pas aan de middagthee......zomertijd met winterse buien.

    Morgen lees ik wel wat je allemaal op Bunaken gaat beleven.....slaap lekker en straks uitgerust weer op.

    liefs, Ellie


  • 27 Maart 2023 - 17:02

    Chris En Toos:

    Wat een, geen curry. Maar ze zullen vast iets lekkers voor je op tafel zetten.

    Misschien maar goed dat je je niet.veel herinnerd van het eiland, kans om nieuwe herinneringen te maken.

    Liefs Chris en Toos


  • 27 Maart 2023 - 23:27

    Ans:

    Hoi Ton,

    Er zal best wat veranderd zijn tussen 2009 en 2023. Je kan ons nu op de hoogte houden. Dat kon toen niet. Dus we verwachten mooie verhalen en foto’s van je. Hopelijk wordt het weer een beetje beter zodat je iets kan *aan ondernemen. Geniet ervan.

    Liefs Ans


  • 28 Maart 2023 - 04:11

    Reinier:

    Hoi Ton,

    dat is een hele mooie plek!


  • 03 April 2023 - 15:39

    Hennie:

    Hallo Ton,

    Ik hoop niet dat je geheugen nu al in de steek gaat laten ... [e-1f605]

    Je zit op een mooi plekje, geniet ervan.

    Groet Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bunaken

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 397078

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: