Vertrek Saparua, aankomst “The Beach” - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Vertrek Saparua, aankomst “The Beach” - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Vertrek Saparua, aankomst “The Beach”

04 Maart 2023 | Indonesië, Ambon

De stroom valt uit, het nood aggregaat gaat aan. Een felle lamp op mijn kamer gaat branden, eentje die ik niet uit kan doen. Het is niet fijn dat de nood verlichting gaan branden als je net op bed ligt. De airco doet het ook niet meer. Al snel wordt het warm op de kamer. Ik wil eigenlijk gaan slapen want om zes uur ga ik alweer richting de haven.

Gelukkig houdt de stroomstoring maar een uurtje aan. Toch ben ik voor vijf alweer wakker. De Ojek die ik voor zes uur besteld heb is echter een kwartier te vroeg, hoe dat kan in Indonesië.

Het is nog donker, toch lijkt er al meer leven op straat dan in de hete middagzon. De ojek heeft echter geen licht, op de donkere weg naar de haven schijnt de chauffeur bij met een zak lamp om zo de hobbels en kuilen te vermijden. Ik vind het nogal een toer. Mijn rugzak van bijna 20 kg tussen chauffeur en stuur, ik achterop met de kleine rugzak op. De chauffeur met een zaklantaarn in zijn hand en zo slalommend over de weg. Gelukkig kom ik veilig aan bij de haven.

De kaartverkoop is net open maar er is een storing in het computer systeem, mijn paspoort is niet nodig alleen mijn naam die maar snel verbasterd wordt tot “Mister Tom”.

Ga je bagage maar vast aan boord brengen en kom dan maar terug om het kaartje te halen……..ja,ja mijn bagage onbeheerd aan boort laten staan met zoveel volk dat in en uitloopt. Enig vertrouwen moet je hebben.

Een moeder met dochter vraag ik via “Google Translate” of ze op mijn spullen willen letten.

Ik terug naar de kaartverkoop, na een tijdje rolt het eerste ticket uit het systeem “Mister Tom”. De vierde keer op deze sneldienst brengt weinig nieuwswaardigs te vermelden.

Als ik van boord af ga zal ik een taxi moeten nemen, ik heb al ingeschat dat mij zo’n INR 250.000 (€ 15,50) gaat kosten. Nog aan boord word ik aangesproken voor een prijs van INR 200.000 dus “deal” zeg ik. Eenmaal aan wal geeft de echte chauffeur aan dat dit de prijs is naar Ambon City centrum en ik wil 5 km ten zuiden van de stad, dus toch INR 250.000

Mijn beoogd hotel is Reddoorz@Titra Kencana Hotel. Niet een droom hotel maar het ligt wat buiten de stad, aan de kust, heeft redelijke reviews. Wat mij aanspreekt is dat ik in ieder geval aan het water zit. Je kan er niet zwemmen, helaas.

Hotelletjes met een zwembad zijn er maar drie, twee heb ik eerder al gehad. Ik zal het ermee moeten doen want ik moet komende week een aantal keren in de stad zijn om mijn visum te verleggen (wegbrengen, vingerafdrukken maken en ophalen).

Ik hoop dat ik de tijd hier kan slijten en wat voorbereidingen kan doen voor de periode nadat mijn visum is afgerond.

Het hotel ziet er wat aftands uit, op het terrein is een grote parkeerplaats met aansluitend wat Cabana’s, wat luxere kamers aan een binnenplaats (waar auto’s staan), geen uitzicht. Ik laat mij drie kamers zien, op de eerste verdieping, waarvan er twee uitkijken op een muur met rotzooi en de derde heeft een balkon met uitzicht op zee. De keuze is dus snel gemaakt. INR 225.00 (€ 13,95) per nacht, geen ontbijt (maar die stellen over het algemeen toch niet veel voor).

Beneden mij een parkeerplaats en de ruimte aan zee wat ze The Beach noemen. Iets met strand heeft het niet te maken maar je kan er aan het water zitten. De zee wordt hier ook afgeschermd met beton.

Ik posteer mijn spullen op mijn kamer, natuurlijk moet ik vragen om een handdoek, toiletpapier, WiFi code, asbak voor het balkon, kamer sleutel, water koker,…….. alsof ik naar de gehele inrichting moet vragen. Oh ja, een lampje voor in de schemerlamp niet vergeten :-)

Er is gelukkig wel een koelkast op mijn slaapkamer.

Het is bijna lunchtijd, en aangezien ik vanmorgen niet ontbeten heb, lust ik wel wat.Het portie Noodle is te groot voor mij om op te kunnen. Ik krijg niet duidelijk of hier ontbijt wordt geserveerd, op de kaart staatniets wat daar (volgens Nederlandse begrippen) op lijkt.

Maar ik heb een koelkast en volgens Google Maps zit er op 350 meter een toko. Koffie heb ik zelf bij, dus even kijken wat ze in de toko hebben.

Vijf stappen buiten mijn hotel zit echter een supermarkt, ze hebben liter flessen water, anderhalve liter flessen CocaCola, broodjes met chocolade, broodjes met chocola en kaas. Alles goedkoper dan in het restaurant “The Beach”.Om maar een idee van prijsverschil te geven, een flesje Cola van 250 cc in het “Beach restaurant” kost INR 13.000 en anderhalve liter in de super INR 16.500, een prijsverschil van € 0,22

Morgen ochtend dus ontbijt op “Balconia Beach view”

Ik laat het kamermeisje nog even mijn kamer sprayen met Airwick, nare geurtjes weg en posteer me aan het water op de beach wat geen Beach is. Op Google Maps zie ik dat er links en rechts verder op ook een Beach is maar op de plaatjes lijkt het ook beton te zijn.

Maar dat ga ik morgen verder bekijken, het is dan zondag en is er zowiezo niet veel te doen.

Ik loop nog een kort stukje langs de drukke weg die langs mijn hotel loopt. Naast mijn hotel is eigenlijk al die andere Beach. Wat kinderen zijn aan het zwemmen of spelen tussen het plastic afval. Ik ga niet zwemmen tussen die rotzooi.

De zonsondergang bekijk ik nog even van “The Beach” en breng mijn avondje door op het balkon.

Ik heb geen zin in warm eten en besluit alvast met het ontbijt van morgen, op mijn balkon te beginnen met een glaasje “Friesche Vlag” chocomel, ook uit de super :-)

• 04 Maart 2023 - 11:42

Yolanda:

Hopelijk kom je hier wat tot rust ipv fel licht midden in de nacht hihihi. Mooie plaatjes weer.

• 04 Maart 2023 - 12:09

Hoi Ton of Mister Tom,

Je kamer ziet er netjes uit. Ook de badkamer is beter dan op je vorige accommodatie. De foto’s zijn weer mooi. Ben benieuwd wat je ons de komende dagen laat zien tussen het afhandelen van je visum. Hopelijk geen stroomstoring midden in de nacht. Wij gaan zo een high tea doen met Toos, Chris en mijn meiden. Zullen dan ook weer wel over jou kletsen. Dus als je oren piepen dan weet je hoelaat het is. [e-1f602][e-1f602]

Liefs Ans

• 04 Maart 2023 - 17:47

Oh Ton,

Het is net een lachfilm: een grote rugzak op het stuur van de ojec, jij achterop met de andere rugzak op en dan met een zak lamp de weg zoeken in de duisternis....beetje gevaarlijk allemaal, maar ik moest wel even grinniken toen ik het las.....hilarisch gewoon.

Je krijgt al aardig ervaring in reizen met de snelboot, dus straks naar West Papoea draai je hier je hand niet meer voor om.

De foto's zijn weer mooi, ik heb er even in rondgewandeld en zag dat je m'n droomstoel hebt gevonden, die hangende, je weet wel die ik graag in tweepersoons formaat wil......Kun je lekker in relaxen en uitkijken over strand en zee. Van daaraf zag ik niet die betonnen rand gelukkig.

En friesche vlag chocomel? helemaal daar? lekkere broodjes met chocola is nog te volgen, maar friesche vlag......

Ben benieuwd wat je de komende dagen gaat ontdekken....

tot aan het strand,

liefs, Ellie

• 04 Maart 2023 - 18:26

Super toch. Wij zijn net klaar met de high tea samen met Ans, Daphne en Samantha en gaan nu kaarten. Dus morgen verder..

Liefs Chris en Toos

• 04 Maart 2023 - 19:34

Jos Berkers:

Mister Tom,

Nog veel plezier op Uw Amahoela Beach.