Rondje dorp en poging tot ……….. - Reisverslag uit Sawai, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Rondje dorp en poging tot ……….. - Reisverslag uit Sawai, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Rondje dorp en poging tot ………..

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

23 Februari 2023 | Indonesië, Sawai

Rare jongens die moslims. Voor mijn gevoel begint hier de moskee al midden in de nacht de gebeden over het dorp uit te schallen. Het is nog donker, geen idee hoe laat (of vroeg) het is. Mijn horloge ligt aan de andere kant van de kamer. Ik val gelukkig weer in slaap tot 7.00 uur.

Nadat ik gisteren mijn verhaal on-line had gezet, ik kon niet laten om mijn indrukken van mij af te zetten en te delen, werd mijn eten geserveerd, rijst met (volgens mij) kip en boontjes. Veel te veel voor mij.

En dan zit je, op het water, op mijn veranda. Het is erg rustig. Je hoort wat geluiden uit het dorp, nog wat bootjes die terugkeren. In de lucht hangt wat onweer maar het is de hele dag droog geweest.

Kopje thee erbij, glaasje water en voor de rest niets, helemaal niets.

Ik maak mijn budget op voor de komende dagen, niet dat ik geen geld heb maar dat staat op mijn bankrekening. Hier moet alles cash bij het gebrek aan pin apparaten. Ik kan het hier met mijn cash budget tot 5 dagen uitzingen. En dan maar hopen dat ik Mahosi wat kan pinnen, sinds kort staat daar een ATM met beperkte opname mogelijkheid.

Ik besluit maar rond tien naar bed te gaan, poeh, het is warm.

Ik heb mijn raam open, deur open, geen laken of deken en ik lig te zweten “als een otter”. Dit wordt een zware lange nacht. Ik dut weg en wordt een uur later wakker van harde regen wat nog een 10 keer zo hard klinkt door de golf platen daken hier. En er is wind, heerlijk. Ik zit dan ook gelijk weer buiten in mijn onderbroekje. Eindelijk wat verkoeling. De bui duurt maar een half uurtje. Daarna ben ik toch redelijk snel in slaap gevallen.

Totdat de moskee van zich laat horen en ik om zeven uur opsta.

Het ontbijtje, bij de kamerprijs in, bestaat uit wittebrood met ananas jam, koffie, water of thee. De koffie is hier niet te zuipen (verschrikkelijke oplos) maar op grond van mijn eerdere reis ervaringen heb ik uit Nederland wel lekkere oploskoffie mee gebracht.

Ontbijtje met kindergezang uit het dorp, klinkt ver over het water. Even later vertrekt er een boot met kinderen, ik denk naar school in een ander dorp. Zo te horen blijft de lagere school hier, ik kan de lessen over het water bijna volgen. Het is ontbijten zonder ochtend krantje. Mijn internet is beperkt en ik wil niet te veel on-line zijn om de data die ik heb wat te sparen.

Ik ga een rondje dorp maken. Het dorp is niet zo groot met in het midden de Moskee. Meer dan de helft van het dorp is gebouwd op steigers, verder allemaal smalle straatjes waarvan enkele krap een auto doorheen kan. Veel huisjes hebben een vitrine waar ze een product verkopen sommige hebben meer dingetjes.

Het is een doordeweekse dag en veel vrouwen zijn bezig met huishoudelijk werk. De was en de afwas wordt gedaan in wat wij een sloot of mini kanaaltje noemen.

In het begin van mijn wandeling wil ik foto’s maken maar veel vrouwen willen dit niet. Laat ik dat maar respecteren. Later in mijn wandeling wordt dit wat gemakkelijker tot zelfs mensen die vragen om een foto.

Het is warm in het dorp. Ik loop allerlei kleine straatjes in en daarna in nog kleinere straatjes.

Een meisje loopt mij achterna of voorop, overal roepend dat ik uit “Blanda” kom. Ik hoef mij nergens meer voor te stellen.

Na anderhalf uur heb ik het zo warm, mijn shirt is totaal bezweet, ik heb dorst en besluit terug te keren naar mijn guesthouse.

Je geloofd het of niet, zo’n klein dorp maar zoveel straatjes, ik ben verdwaald :-) De weg vragen heeft geen zin. Ook hier werkt het als in vele delen van Azië, je wordt alle kanten opgestuurd.

Uiteindelijk wijst een jongetje in schooluniform mij de weg.

Lekker om weer bij mijn kamer te zijn. Er is een bries opgestoken, wat in tegenstelling tot in het dorp verkoeling brengt op mijn veranda.

Om het vocht weer wat op pijl te brengen drink in wat kopjes thee. Genietend van de bries.

Met de eigenaar van dit guesthouse heb ik daarna wat onderhandeld. Een dag trip met de boot kost INR 750.000 en ik heb geen andere toeristen om te delen. Met een zielig gezichtje heb ik INR 100.000 (€ 6,20) eraf weten te pingelen. Dat wordt dus het programma morgen.

Voor dat ik bijgekomen ben van mijn wandeling staat de lunch alweer op tafel, het is allemaal een beetje veel.

Een hele vis, rijst, groente en een halve ananas. Ik kan het niet allemaal op, je zou er met vier van kunnen eten.

Volle buik, de warmte, het zou eigenlijk de juiste omstandigheden zijn om een siësta te houden. Er is eigen geen plaats om te gaan liggen, anders dan op bed maar ik vind het te lekker in de schaduw met een briesje.

Opvallend in het dorp vanmorgen is wel, alle deuren stonden open, dus ik kon overal binnen kijken. Een sobere inrichting, matrassen op de vloer en vaak plastic stoelen. Waar doen die Molukkers hun middag dutje ?

Ik waag een duik in het water, probeer wat te snorkelen maar ik zie helemaal niets in het water. Waar ik vanmorgen (toen er geen golven waren) nog kleine visjes vanaf mijn pier te zien waren zie ik met mijn snorkelbrilletje op in het water helemaal niets. De eigenaar gaf aan dat er vanmorgen zeeschildpadden waren.

Ik drijf af van de pier en met enige zelfreflectie: ik heb een conditie van een vaatdoek.

Ik durf dan ook niet ver het water op te gaan. Het water in is geen probleem dat is gewoon naar beneden springen, de temperatuur van het water is geweldig maar dan eruit………er is een soort van trappertje maar de eerste trede is maar net onder het wateroppervlak dus moet ik mijzelf aan het hout omhoog hijsen en ouw………dat doet zeer aan mijn gekneusde ribben. Conclusie: lekker om even in het water te liggen maar verder geen succes.

De koude douche om het zeewater van mij af te spoelen brengt meer genot.

Het valt mij op dat niemand van de locals hier het water ingaan, ook de kinderen niet. Is het misschien te “normaal” voor hen ?

Je hoeft hier niet om te komen van de honger, de lunch is nog niet helemaal gezakt en het vier uurtje komt alweer, 5 brood bolletjes met chocolade. Het is hier nu vijf uur en de stroom gaat weer aan, tijd om de stekkers weer in het stopcontact te steken.

Maar eerst even mijn belevenissen en foto’s van vandaag met jullie delen.nogmaals en alvast bedankt voor jullie reacties

Oh, ja het weer: vandaag overwegend zonnig, warm (ik schat zo’n dertig graden) en een behoorlijk (lekkere) bries.

Weer om zelfs in de schaduw nog te verbranden :-)

• 23 Februari 2023 - 10:02

Loes Jeuster :

Hoi Ton,

Ook ik lees met je mee en geniet van je verhalen. Goh zo maak je nog eens wat mee!! [e-1f600]

Groetjes en geniet er goed van! Ik kijk al weer uit naar de volgende.

Loes

• 23 Februari 2023 - 10:02

Ans:

Hoi Ton,

Wat een mooie foto’s. Wat hebben wij dan een luxe. Ook al is er niets te doen vermaak je je toch wel. Ben benieuwd naar je bootreisje. Maar dat horen en zien we vast wel. Tot horens.

Liefs Ans

• 23 Februari 2023 - 13:05

Patrick:

Heb je al eens overwogen om een boek te schrijven over al je belevenissen ? Je schrijft zo mooi levendig [e-1f60a]

• 23 Februari 2023 - 13:22

Ellie:

hallo Ton,

ook ik heb een wandelingetje achter de rug, zo'n tienduizend stappen en ik moet zeggen....lang niet zo interessant als jouw wandeling door het dorp. Wat een mooie indrukken geven die foto's van mooie gevels, winkeltjes en ook rommel opzij van het huis. Volgens mij heb ik de snoepwinkel al gevonden.....zo leuk.

Het verbaast me dat daar brood gegeten wordt; ik had gedacht dat het eerder een soort van pannenkoekjes zouden zijn.....of zou dit puur voor de gasten zijn? En die koffie niet afkraken hoor; er staat "verwenkoffie" op het zakje.....

Als jij zegt dat het eten veel is, dan zal het zeker veel zijn, want jij houdt nu eenmaal van lekker eten, dus zo te lezen zit je daar helemaal goed.

In vroegere tijden liep er een heraut voor de koning uit om de mensen te vertellen dat de koning in aantocht was; jij hebt er een variant van, een meisje dat vooruit loopt en "Blanda" roept. Je wordt wel heel erg in de watten gelegd daar, dat kunnen wij strakjes als je terugkomt niet voortzetten, dat gaat nu eenmaal niet. Toch geniet er maar van.....Stoer dat je zo de zee in bent gedoken....ik zou eerst willen weten of er haaien in de buurt zijn en je weet schildpadden kunnen ook flink bijten hè.

Het was weer puur genieten voor mij om mee te lezen en de fotoos te zien, dank je wel.

tot morgen in de boot,

liefs, Ellie

• 23 Februari 2023 - 16:15

Hennie :

Prachtige foto’s van het dorp, mooi om rond te lopen. Dapper om in zee te duiken …

groet Hennie

• 23 Februari 2023 - 20:08

Greetvan Rooij:

Hoi Ton.

Wat een avontuur joh ,maar ook heel warm begrijp ik.

Doe je wel rustig aan als je niet optimaal getraind hebt.

Op naar je volgende verslag.

Groetjes Greet

• 23 Februari 2023 - 22:49

Chris En Toos:

Geweldig verslag, het lijkt wel of we bij je op de veranda zitten. Wel minder warm hier hoor.

We gaan dit weekend de fotos op het grote scherm bekijken. Zo op de telefoon ziet het er al mooi uit hoor maar groter is makkelijker.

Fijne boottrip.

Liefs Chris en Toos

• 24 Februari 2023 - 10:34

Peter:

Hee Ton,

Ik zie dat je weer mooie herinneringen hebt vastgelegd met je camera voor in het hoeveelste reisfoto-album ondertussen?

Groet,

Peter

• 26 Februari 2023 - 16:49

Yolanda:

Mooi verslagje weer! Prachtige foto's.