Ambon City - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Ambon City - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Ambon City

14 Februari 2023 | Indonesië, Ambon

Gisteren avond heb ik na onze auto rit de rest van de avond doorgebracht aan het zwembad in het hotel. Het zwembad ligt half binnen en half buiten.

Stien en haar twee jongens gingen in de stad nog op zoek naar rif schoentjes (voor als je drones uit het water moet halen). Ik ga niet bij en koel even lekker af in het water, schrijf mijn dagboekje.

Mijn bordje Mie Goreng Ajam aangevuld met een omelet gaat er goed in. Als ze hier geen Mie zouden kunnen maken………..

Ik ben net klaar met eten en mijn verhaal on line zetten komt de familie weer terug……nog even buurten, het gezamenlijk vervoer even afrekenen en afscheid nemen. Zij vertrekken in de ochtend al om 6.00 uur naar de haven waar een boot ze naar Seram brengt. Daar logeren ze bij familie.

Afgelopen nacht is prettiger verlopen dan de vorige. Doordat ik gisteren gewoon ben doorgegaan zijn de pijnklachten verminderd en heb ik in een keer doorgeslapen.

Vandaag is het een iets rustigere dag wat betreft de dingen die ik “moet” doen.

Op de agenda staat nog dat ik verblijf voor morgen moet regelen en wat highlights in de stad gaan bekijken.

Eerst maar eens beginnen met een ontbijt. Voor de afwisseling maar gewoon in het hotel. Voor INR 50.000 (€3,=) een klein buffet met 3 soorten kippensoep, Bami Goreng, iets anders met kip en nog gebraden kip. Geroosterd brood met hagelslag of jam. Koffie en thee.

Rustig maar een bodempje voor de dag leggen.

Ik moet nog wat regelen. Morgen wil ik de stad uit en in ieder geval naar de zee toe. Ik heb geen zin in een hele dag reizen. De keuze is dan beperkt. Ten zuiden van de stad ligt nog een hotelletje aan zee, geen strand en geen zwembad. Dingen daar in de buurt hebben we gisteren al bezocht.

Ten noorden van de stad ligt een resort (wat op internet als het beste op Ambon beschreven staat, alhoewel de keuken wat verslechterd is in de Corona tijd) het heeft zwembaden, wel aan zee, geen strand maar die zijn wel in de buurt. Fietsen beschikbaar voor de gasten. Het ligt ook op korte afstand van Telehu, de haven waar je de andere eilanden kan bereiken.

Alleen de prijs valt tegen €50,= per nacht………….maar ik ben toe aan vakantie en rust. Snel geboekt dus.

Een taxi voor morgenvroeg regel ik via de receptie. Die zijn misschien niet blij met mij, aan de ene kant van de telefoon het taxibedrijf en aan de andere kant deze “Blanda” die, in het Engels, staat af te pingelen op de prijs. Uiteindelijk als een kwart van de prijs eraf is ga ik akkoord.

Over mijn Engels, gisteren bij het telefoon bedrijf zat de Molukse vrouw naast mij die docent Engels was, zij complimenteerde mij hoe goed ik Engels sprak. Ik natuurlijk groeien (Dit maar even tussendoor).

Het programma voor morgen is rond dus nu de stad in.

Rondslenteren met 3 doelen: Een park met het standbeeld van Pattimura, een Molukse vrijheidsstrijder in het begin van de 19e eeuw,

een parkje met de World Peace Gong en naar de Baai van Ambon.

De zon schijn flink, het is broeierig warm, de stad is een chaotische verkeersknoop, druk, toeterende auto’s, claxonnerende scooters en brommers, slechte trottoirs, gaten, hoge op en afstapjes.

Ik ben blij bij het eerste parkje te zijn en gelukkig met een bankje in de schaduw.

De eerste fles water zit er snel in, onder het genot van een Javaanse Jongen. Het beeld is een indrukwekkende man met een grote Kris en onder op het beeld hoe de Nederlanders bevochten werden.

Ook opvallend zijn de grote posters van de burgemeester en wethouder van Vlissingen, zij zaten bij mij in het vliegtuig en de wethouder vertelde mij dat ze tot gisteren op “zakenreis” op Ambon gingen.

Op weg naar het tweede parkje met een grote gong, niet echt indrukwekkend, weinig schaduw maar op een muurtje gaat de tweede fles water erin. “Geen weer voor een blanke” noemen we dat.

Hoeveel keer ik aangesproken ben voor een scooter taxi, een fiets taxi zijn niet op twee handen te tellen.

Ik wil naar het water toe maar wel te voet. In de hoop aan de baai een terrasje te vinden met een zeebries. Dit laatste is ijdele hoop.

De kustlijn is afgesloten door een hele rij kraampjes met allerlei koopwaar, van plastic speelgoed, kleding, vis en bedenk maar wat allemaal. De toegangen tot het water zijn afgesloten met poorten van bedrijven.

Uiteindelijk staat er een poort open en ik sluip naar binnen. 2 jongens zijn aan het vissen onder een afdakje, schaduw en een bankje. Frisse zeebries.

Natuurlijk mag ik gaan zitten, vooral als ik mijn Javaanse Jongens erbij pak. Er wordt gelijk tegen mij aangepraat in het Basra Indonesia en ik lul gewoon in het Nederlands terug.

Mijn derde fles water gaat er doorheen. Met uitzicht op de baai van Ambon.

Ik meen verderop een soort restaurant aan het water te zien, helaas, het blijkt een pier voor bootafvaarten te zijn. Ook daar maar even kort rondgehangen en met Maps.me en Google Maps uitgezocht hoe ik terug moet naar mijn hotelletje. Alle fiets- en scooter taxi,s negerend.

Het wordt drukkend warm, de lucht raakt zwaar bewolkt, gelukkig geen regen. Bij gebrek aan water en een te lage bloedsuiker spiegel koop ik tot twee maal toe nog een flesje CocaCola, gelukkig zijn er genoeg kleine supermarktjes.

Genoeg gesjouwd, nu afkoelen in mijn airco kamer. Een eigen gezet bakkie instantkoffieerbij en afkoelen.

Op het programma: douchen, batterijen opladen, rugzak pakken, eten in het hotel………..dit verhaaltje plaatsen en verder niets………morgen naar de zee.

• 14 Februari 2023 - 14:08

(Ad):

Ton, het voelt weer erg vertrouwd je kritische prijsvergelijkingen weer te lezen. Je bent weer in je element. Ik hoop dat ik alle leesvoer tot me kan nemen... Geniet ervan daar en sterkte met de uitgaven... :-) Ad

• 14 Februari 2023 - 14:30

Je bent al snel weer in je vakantie gewoontes hè. Afpingelen hier, vergelijken daar. Alleen wel weer even wennen aan het klimaat.

Grappig om de Nederlanders op grote billboards tegen te komen aan de andere kant van de wereld.

We zijn benieuwd naar het resort.

Liefs Chris en Toos

• 14 Februari 2023 - 16:27

Fijn dat het wat beter gaat en dat je het afpingelen nog niet verleerd bent. Daar was ik ook niet zo bang voor. Leuk om zo de burgemeester en wethouder te ontmoeten. Zo’n zakenreisje heb ik nooit aangeboden gekregen. Ben benieuwd naar je volgende locatie en foto’s. Laat ons maar lekker mee genieten.

Liefs Ans

• 14 Februari 2023 - 18:00

Peter:

Ha Ton,

Hopelijk geen verdere lichamelijke ongemakken meer tijdens je trip, geniet morgen van het dagje zee,!!

• 15 Februari 2023 - 12:52

Leuk je weer te kunnen volgen ...

Groet Hennie

• 15 Februari 2023 - 15:42

Dit begint er al op te lijken, Ton,

nu nog uitzoeken hoe je van eiland naar eiland hopt....

en 50.000 voor een ontbijtje, tja dan ben je zo door je miljoenen heen...

Hier heb ik vanmorgen in het zonnetje kunnen wandelen en toch was het frisjes, zeer frisjes, want er lag weer een laagje ijs op de vijver....Het ijs is verdwenen en de zon helaas ook.

Wat een verschillende werelden toch als je de foto's ziet, die gong kan zo uit een science fiction komen en verrassend om daar dan twee Nederlanders op het bord te zien....

heb je nog tips gekregen van Stien over mooie bezienswaardigheden of goede boten over de zee?

ik hoop dat het resort morgen ook naar je zin is.......