Van Seram terug naar Teluhu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Van Seram terug naar Teluhu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Van Seram terug naar Teluhu

28 Februari 2023 | Indonesië, Ambon

Op het moment dat ik dit begin te schrijven zit ik op de boot van Amahai in Seram naar Teluhu op Ambon.

De taxi was mooi op de afgesproken tijd bij het hotel waar we eerst de rit hadden naar Amahai. Buiten de pier moet een kaartje gekocht worden, dat doet mijn chauffeur. Hij is beter in voor kruipen dan ik.

Mijn paspoort is hier niet nodig. Gewoon Mister Ton is voldoende.

Dan naar de boot. Het inschepen gaat hier sneller en soepeler dan op de heenweg. Ik zit dan ook te vroeg op de boot, die vervolgens toch een kwartier te laat vertrekt.

Het is eenzelfde boot als op de heenweg met één verschil, het achterdek is afgesloten. Geen fotootjes van onderweg dus. Voor een sigaretje is een kleine achter plaats waar veel mensen staan, geen uitzicht en een dampende benzine lucht. Binnen is het plakkerig warm, de airco doet het niet.

Pas na een uur gaat het achterdek open, eindelijk war frisse lucht alhoewel je pal in de zon zit.

De haven van Teluhu, het lijkt wel of iedereen tegelijk van boord wil, een gekkenhuis. Mannen die jouw bagage willen dragen gaan ook nog tegen de stroom in. Eenmaal van boord wordt je overvallen door iedereen die een vorm van vervoer aanbiedt.

Ik wil heel dicht bij de haven blijven en heb twee opties maar hoever ze werkelijk van de terminal afliggen, geen idee. Even Google Maps raadplegen

De horde vervoersaanbieders willen allemaal op mijn telefoon meekijken en ik hoor de gekste bedragen voorbij komen.

Uiteindelijk vogel ik uit dat het maar vijf minuten lopen is naar mijn eerste optie en nog wordt ik achtervolgt door een hele horde, tot aan de poort van het terminal terrein.

Het is dan inderdaad maar vijf minuten lopen maar met mijn grote rugzak op mijn rug, de kleine rugzak in de ene hand en Google Maps in de andere, peentjes zweten.

Ik stop bij “Simply rooms”, een rij zeer eenvoudige kamers met ventilator.

Een bed, televisie, wc met koude douche en verder niets. Voor de prijs van € 9,= per nacht. 500 meter van de terminal en 50 meter van het kantoor waar ik morgen het kaartje moet kopen. Een mooi uitgangspunt voor morgen.

Ik word hartelijk ontvangen door Ady, hij moet alleen de badkamer nog even poetsen. Hij regelt nog wel even vers water en gekookt warm water.

Kan ik zelf nog koffie maken.

Hij maakt zijn excuses uur dat hij vanmiddag tussen drie en zes nog iets anders moet doen van zijn baas en dat hij er dan niet is om mijn vragen te beantwoorden.

En daar zit ik dan weer, op een plastic stoeltje voor mijn kamer. Het is hier windstil dus heet. De kamers liggen achter een gebouw dus er kan geen zuchtje zee wind bij. Mijn uitzicht is een parkeerplaats van brommers en auto’s.

Ik ga even lopen maar Teluhu is niet meer dan een lange drukke straat met links en rechts veel locale eettentjes. Het zicht op de haven en zee is dicht gebouwd met houten kraampjes. Tegenover mij is er een beetje terras waar ze ook koud drinken verkopen. Citroen met ijs, suiker en water. Het Terras kijkt uit op een vies stukje haven maar er staat even iets van een windje. Ik laat het citroen drankje dan ook hartelijk smaken.

Ik check nog even het kantoor waar ik het kaartje moet kopen, helaas kan dat nog niet vandaag. Morgen om acht uur, negen uur vertrekt mijn boot.

Even terug bij mijn kamer maar al snel beluit ik de andere kant eens op te lopen. Dat brengt weinig andere gezichtspunten dan de langgerekte straat, geen zicht op haven of zee maar nog steeds erg warm.

Een jonge man nodigt mij uit om op een bankje te komen zitten, ach “why not”. Hij spreekt een paar woordjes Engels en verder met Google Translate buurten we even. De buurmeisjes, buurjongen en buurvrouwen komen er even later ook bij zitten en we hebben allemaal lol onder begeleiding van Google Translate. Zij met die gekke Nederlander en ik met hen. Ik krijg nog een of ander ijs drankje, zoet, iets kers-achtig met onderin bonen. Wat een gastvrijheid. Natuurlijk worden er weer selfies gemaakt.

Een uurtje vermaak langs de snelweg.

Op mijn plastic stoeltje met uitzicht op de parkeerplaats is het ook niet helemaal dus ga ik nog maar een Citroen drankje drinken op het terras van de overburen.

Doe maar ruig, 2 x drank à INR 10.000 (€ 0,62) per stuk.

Ik hou mijn verhaaltje vandaag hierbij, ik ga het proberen te up-loaded maar internet is hier niet zo geweldig. Als het lukt dan ga ik over een uurtje nog wat eten en dan een verfrissende emmer water over mij heen.

“Mandi” noemen ze dat hier

• 28 Februari 2023 - 10:15

Greetvan Rooij:

Hoi Ton.

Dat was weer een onderneming Ton .

Wat knap hoe dat je alles verteld .

Heb he toch wel tijd om te genieten?

Groetjes

• 28 Februari 2023 - 13:17

Sommige mensen lezen de krant bij het ontbijt; ik lees je reisblog bij de lunch.....

Je zult toch een aardig eindje over zee zijn gevaren....hoe lang zat je op de boot?

Fijn dat je dichtbij een onderdak voor de nacht hebt gevonden....das makkelijk voor morgen als je weer op de boot stapt. Morgen is verder varen dan vandaag toch? Heb tenminste even op de kaart gekeken om te zien, waar je ergens uithangt. Ik zie dan ook dat het naar de Banda eilanden of de Kei eilanden nog véél verder varen is ( om nog maar niet na te denken over hoever de tocht naar West Papoea zal zijn )

Eettentjes langs de lange straat, dus daar vind je dadelijk vast wel een lekker hapje te eten.

Ik ben erg blij te lezen dat de mensen zo goed op je passen en je gezelschap houden......contact met de locale bevolking is toch een soortement van kers op de taart van het reizen....toch?

Zo dichtbij de haven betekent ook dat je geen zwembadje bij de hand hebt, tja das natuurlijk even afzien, maar hopelijk heb je dat morgen weer wel.

lekker eten zodadelijk, goed uitrusten en morgen een goeie reis gewenst op de boot.

liefs, Ellie

• 28 Februari 2023 - 15:44

Wat een gezellig boel als ik de foto’s zie. Lijkt wel een familie feestje. Je verveelt je eigen dus nog niet en contacten in overvloed zo te horen. Wel makkelijk een plekje dicht bij je vertrekpunt van morgen. Welterusten en een goede reis morgen.

Liefs Ans

• 28 Februari 2023 - 21:46

Wat een belevenis allemaal. En vriendelijke mensen. Afin...morgen weer een dag. We zijn benieuwd.