Hoe gedraag je je in een resort - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Hoe gedraag je je in een resort - Reisverslag uit Manado, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Hoe gedraag je je in een resort

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Maart 2023 | Indonesië, Manado

De prijzen van het hotel restaurant liggen zo’n vier keer zo hoog als normaal, zoals ik gisteren al vermelde.Als er dan een lokaal eettentje is net buiten de poort……..gisterenavond dan maar eens uitproberen. Het is nog geen vijf minuten lopen.

Helaas gesloten. Er wordt mij wel verteld dat hij morgen wel open is. De (volgende ) meest dichtbije eetgelegenheid is de supermarkt waar ik gisterenmiddag al ben geweest.

Dat wordt dus eten in het hotel. Mie Goreng speciaal, 4x zo duur, Iced lemon tea, veel te duur in een kleiner glas. De kwaliteit van de Mie Goreng ? Wel eens beter gehad en de kip is gewoon gefrituurd.

Het is rustig in het restaurant, nog tien andere mensen, “sfeervol” piano muziekje (wat je de hele dag hier hoort) op de achtergrond. Langer dan een uur hou ik er niet uit.

Ik trek mij terug op mijn balkon met mijn eigen, in een winkeltje gekochte, CocaCola, mij Javaanse jongen en overpeins de vraag:

Hoe gedraag je je in een resort ?

In de avond op een luxe bank gaan hangen in de lobby ? Kan maar daar is verder niemand. Mijn keuze voor mijn balkon is dan niet zo raar.

Ik lig dan wel tussen 21.00 uur en 22.00 uur op bed.

Gebruik ik één of twee bedden op mijn kamer ? :-) :-) Hihihihi wat een keuze.

We kijken morgen (dus vandaag) wel verder.

Vroeg naar bed is vroeg wakker.

Neem ik een (koude) douche of een katte wasje aan de wasbak ? Ik lig zo dadelijk toch in het zwembad.

Gebruik ik de toilet artikelen van het hotel of die van mijzelf ? Het hotel levert shampoo, douche gel, tandenborstel, tandpasta en één kam.

Om zeven uur start het (inbegrepen) ontbijt buffet. Je kan eten tot tien uur. Ga ik voor de volle drie uur of beperk ik mijzelf ?

De keuze met zoveel eten is moeilijk. Ik start vast met een omelet tomaatl/kaas, geroosterd brood, koffie, jus d’ orange, wat gebakken worstjes, glaasje melk. Indonesiers eten ‘s morgens al warm. Lands eer, lands wijsheid dus ik pak nog een bordje Glass noodle met worst, nog een glaasje melk. Ter afsluiting liggen er nog wat zoetigheden, zoals spekkoek, cake en vers fruit.

Meer kan er echt niet bij.

Aan het tafeltje naast mij zit een jong gezin. Plotseling wordt er “Happy birthday” gespeeld en wordt een taart met kaarsjes binnengebracht. Vader wordt 36 jaar. Ze zijn blij verrast als ook ik hem feliciteer en even later komt het zoontje mij een stuk verjaardagstaart brengen (als aanvulling op mijn ontbijt. Nou kan er echt niets meer bij.

Ik weet zeker, vanmiddag is de lunch van het gisteren gekochte brood en CocaCola genoeg. Weg verdien model van het hotel.

Het is nog steeds vroeg. Wordt uitbuiken op mijn kamer, het zwembad of iets actievers.

Vanaf mijn balkon kijk ik uit op een vulkaan, Manadotua, op een eilandje met dezelfde naam. Het ligt maart het eiland Bunaken, het heel bekende duikers eiland waar ik in 2009 de “dengue koorts” heb opgelopen.

Vanaf mijn kamer loop ik, over het terrein van het resort richting de kust. Wat ik (nog) niet wist is dat de kustlijn bij dit resort een Mangrove bos is.

Er loopt een steiger dwars doorheen en op het eind is een klein haventje (van het resort) met uitzicht op Bunaken en Pulau Manadotua.

Even genieten van het uitzicht en het Mangrove bos.

Afgelopen nacht, toen ik even op was voor een plas pauze, had ik het idee dat de temperatuur hier iets milder was ten opzichte van de Molukken maar nu, halfweg de ochtend is het toch al aardig heet. Vannacht zag ik ook onweer in de verte.

De zon brandt goed. Ik keer terug naar mijn kamer om de gang naar het zwembad te maken, het is inmiddels zweten.

Hoe snel het hier gaat, strakblauwe lucht maar in de tijd dat ik mijn zwembroek aantrek betrekt het en bij aankomst bij het zwembad gaat het miezeren. Ik installeer mij onder een afdak aan een tafeltje en zodra ik in het zwembad lig stopt het met miezeren en valt er een stevige bui.

Een uurtje flinke regen, niet erg om in te zwemmen maar als je spullen nat worden…….je krijgt ze niet droog in dit klimaat.

Onder het afdak is dus een mooie plaats. De andere gasten vluchten weg en binnen de kortste keer heb ik, net als gisteren, het zwembad alleen. Om twaalf is het hele hotel weer leeg. Komen die Indonesiërs alleen voor één nacht ?

Het weer beeld blijft hetzelfde, hete zon, snel betrekken van de lucht, zo nu en dan miezeren en zo nu en dan een bui. Moeilijk weer om iets te plannen. Op dit moment komt het slechte weer vanuit de richting Bunaken eiland. Maar op dit moment zit ik goed hier.

De vraag blijft: Hoe gedraag je je in een resort ?

Vandaag kreeg ik speciale aandacht van de receptionist. Kwam een vriendelijk praatje maken en een beetje hun verdien model promoten. Of ik nog iets nodig had ? Of ik iets wil gebruiken uit het restaurant ?

Hij moest eens weten wat ik in de koelkast heb liggen :-)

Ja, hij kan wel wat doen: zorgen dat er heet water uit de douche komt !!!!!!!….en mijn kamer is nog niet schoongemaakt.

Overigens bleek in het praatje dat er hier niets geheim blijft. Hij wist dat ik gisteren bij Anna in het dorp thee had gedronken……de roddel rubriek werkt hier dus ook.

Ik trek mij heel even terug op mijn slaapkamer, even lunch uit de supermarkt en even wat drinken. Ik word opgeschikt door een harde donder klap, het gaat weer een uurtje flink regenen.

Na de bui tijd voor een wandeling. Ik loop de andere kant op en kom bij een, nu even, drooggevallen haventje. Er ligt een boot met de naam: “Lekker gezellig”. Mijn aandacht wordt getrokken en raak aan de praat met mensen die de boot aan het schilderen zijn. Op GoogleMaps ben ik “Lekker gezellig” hier in de buurt ook al tegen gekomen.

Ik ben nog maar vijf minuten bij de boot en er komt een man aan met koffie en thee, of ik ook iets lus. Het is Changli, de eigenaar van de boot. Hij woont in Utrecht met zijn vriendin die hij op Bunaken heeft leren kennen. Nu is hij hier een guesthouse in het Mangrove bos aan het bouwen met de naam “Lekker gezellig”.

We buurten wat en hij wil mij zijn guesthouse, wat over een aantal maanden klaar moet zijn laten zien. Ook wil hij mij, na aanleiding van mijn verhaal twee restaurantjes laten zien. Even later zit ik dus achterop de scooter voor de rondleiding. We eindigen bij zijn guesthouse in aanbouw.

Hij heeft al een aantal gebouwtjes klaar, die nog afgewerkt moeten worden en hij heeft van bamboo al een hele lange steiger gemaakt door het Mangrove bos tot aan de zee. Dit wordt nog wel wat, zeker met zijn plan om ook nog een zwembad aan te leggen.

Ik moet me nog gaan haasten, nog een duik in het zwembad, ik moet ook op tijd zijn voor de zonsondergang op de plaats waar ik vanmorgen was en ik moet nog verderop gaan eten.

Ik plons nog even in het zwembad, nat loop ik het hele stuk waar de zonsondergang goed te zien is, maar een serie foto’s.

Omkleden en………..al gaat het tegen het verdienmodel van het hotel in, ik ga eten in een restaurantje, een kwartiertje van het hotel.

Vanavond hebben ze maar één gerecht, een traditioneel groente en noodle gerecht uit Manado en omgeving.

Ik heb weer ouderwets gegeten en gedronken voor € 1,53. Verdien model of niet.

Ook morgen ga ik hier eten en heb alvast vis van de BBQ besteld.

De manager van het hotel zal niet blij zijn.

Overigens is mijn warm water hersteld en mijn kamer schoongemaakt :-)

• 24 Maart 2023 - 14:16

Greetvan Rooij:

Wat een verhaal.

Geniet zeTon.

Hoe lang heb je nog vakantie?

Groetjes

• 24 Maart 2023 - 14:46

Ans:

Hoi Ton,

Je doet het niet slecht hoor om ergens anders te eten dan in je resort. De lokale bevolking daar moet je ook wat gunnen. De foto’s zijn mooi maar ik had wat meer foto’s van de zonsondergang verwacht. Maar die komen morgen misschien wel. Hier is het ook wisselvallig meer af en toe fikse buien met hagel en iets koeler dan bij denk. Ben benieuwd wat je de komende dagen gaat doen. Geniet er in ieder geval van en houdt ons op de hoogte.

Liefs Ans

• 24 Maart 2023 - 14:58

Ineke :

Lekker gezellig allemaal!!

Geniet ervan!

Groetjes, Jos en Ineke.

• 24 Maart 2023 - 18:19

Chris En Toos:

Wij hebben ook motregen, zon, stortbuien maar wel een iets andere temperatuur.

Mooi verhaal. Ga zo door.

Liefs Chris en Toos

• 25 Maart 2023 - 07:39

Ad:

hoi Ton,

Goed gedaan, gratis gebak... :-)

Geniet er nog van, fijn dat we zo uitgebreid getuige kunnen zijn van je vakantie dagboek al lukt het me niet om elke dag te lezen... het is namelijk allemaal indirecte tijd in ZPM termen en vang er niks voor, zelfs geen gebakje :-)

• 25 Maart 2023 - 09:26

Ellie:

Hoi Ton,

Weer heel wat belevenissen zo te lezen....

ik wandel mee over de bamboe steiger van het mangrove bos en vraag me af welke dieren daar zouden leven......bijzonder stukje natuur hè.

was zo'n mangrove bos niet iets dat nog op je bucketlijstje stond?

dat bordje traditionele noodle gerecht zag er meer uit als een maaltijdsoep, is dat daar de gewoonte? En hoe vond je het smaken?

Fijn te lezen dat je hier kunt rondwandelen en dan ook nog een guesthouse voor je volgende reis ontdekt......lekker gezellig.....grappig...

Dat de tamtam daar goed werkt had je kunnen verwachten; je bent immers een beroemdheid als Blanda.....wie weet gaat het hotel nu wel speciaal voor jou koken, iets traditioneels....tegen traditionele prijs uiteraard..:)

Ga je ook nog naar het eiland Bunaken of lijkt dat niet zo interessant?

och , hier is de zon toch weer onder de wol(ken) gedoken, dan blijf ik ook maar even op mijn balkon....salon ofzo

voor jou al bijna tijd voor het diner met vis van de bbq, voor mij bijna fikatijd.....is zweeds, google maar, is helemaal iets voor mij.

Voor nu tot het volgende reisverslag......eet smakelijk!

liefs, Ellie

• 25 Maart 2023 - 18:57

Hennie:

Goei leve Ton, verdienmodel is jou wel toevertrouwd [e-1f605], ik ken je excel bestanden nog van je reizen …

en hou het ‘lekker gezellig’ zoals op de boot staat.

groet Hennie.

• 27 Maart 2023 - 13:27

Yolanda:

Geweldig wat je toch allemaal meemaakt!!