Naar de Oost in 36 uur - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Naar de Oost in 36 uur - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Naar de Oost in 36 uur

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 Februari 2023 | Indonesië, Ambon

In de 17e eeuw deden ze er iets langer over.

Fijn dat Ellie mij zaterdag naar Schiphol wilde brengen. Anders had ik “te laat” vanaf Eindhoven Station via Rotterdam en Den Haag naar Schiphol moeten gaan……..om daar mogelijk te laat aan te komen.

Want wie is nog op de hoogte van de beveiligers situatie, de douane en de bagage afhandelaars.

De A2 is gelukkig rustig, geen protesterende boeren en/of klimaatactivisten. Van mij mogen ze protesteren en het hele land platleggen maar niet als ik erdoor moet.

In anderhalf uur ben ik voor de deur van vertrekhal 3. Mooie tijd voor een Javaanse Jongen (of twee). Maar ik ga toch niet naar Java denken jullie allen. Klopt. Trouwe lezers van mijn blog weten echter dat Javaanse Jongens mijn trouwe reisgenoten zijn, waar ook ter wereld.

In de vertrekhal loop ik de eerste vertraging op, genoeg balie personeel, genoeg beveiligers, genoeg van alles. Zeker genoeg demente bejaarden Indonesiërs die het allemaal niet zo snappen……..een half houden ze de hele rij op waarna ze nog niet ingecheckt zijn. Er wordt met telefoons gerommeld, gele vaccinatie boekjes, paspoorten en uiteindelijk worden ze aan de kant gewerkt. Douane en beveiliging is in een half uurtje gepiept.

Ik denk nieuw personeel. Bij die ene beveiligster volg je de instructie wel op. Vast en zeker aangenomen omdat ze wel erg duidelijk is in de instructie “doorlopen”, “achteraan aansluiten” en “ho is stop”. Een kordate stem ondersteund door niet mis te verstane gebaren. Ik zou niets anders durven.

En dan het saaie wachten, nog drie uur op Schiphol. Geen Javaanse Jongen om de tijd te doden, wel een klef stokbrood met kaas en ei met een papieren beker Cappuccino. En dat voor de prijs van €12,=. Pure afzetterij.

Mijn budget vakantie al op achterstand gezet voordat het begonnen is.

Dan komt er geluid uit de luidsprekers.

Inschepen !!!!!!!zoals ze dat vroeger riepen als een schip voor de VOCnaar “De Oost” voer………………..Boarden !!!!!!!!!heet dit nu.

De ouwetjes met rollator, de rolstoelers en de demente bejaarden mogen het eerste in het vliegtuig. Of ze onder in het ruim zitten weet ik niet, ik heb ze nooit meer teruggezien.

Dan mogen de “First Class” passagiers, bij gebrek aan voldoende deelnemers meld ik mij vrijwillig 3x aan. Bij de derde keer vermeld ik wel dat dit de laatste keer is dat ze van mijn ruimhartige aanbod gebruik kunnen maken.

Of het met bovenstaande heeft te maken of gewoon stom toeval:

Ik heb een andere plaats in het vliegtuig ten opzichte van het geboekte, geen First Class maar toch…….dicht bij een keuken, dicht bij het toilet en:

3 stoelen voor Antonius J.M. Van Gorp. Rij 38 HJK

Geen krap gedoe, spullen bij de hand, schoentjes uit en voetjes op de bank, gaan liggen wanneer ik wil. Het enigste wat ik hoef te doen is met de stewardess de deal maken dat ze mij wakker moet maken als er eten of drinken langskomt.

Lang leve Garuda.

De etappe Amsterdam - Jakarta gaat beginnen, 13.500 km in ongeveer 13 uurtjes.

Boven de Zwarte Zee zit de lunch maaltijd erin (die overigens net als alle andere vliegtuigmaaltijden niet te vreten is), mijn bedje is gemaakt, tijd voor een middagdutje. 13.00 uur Nederlandse tijd, 19.00 uur Jakarta tijd.

Ik ga trouwens stoppen met al die tijdzones. Nederland 0, Jakarta 6 uur, Manado 7uur, Molukken 8uur, Je blijft rekenen.

Van echt dutten komt te weinig. Alhoewel ik niet mag klagen over mijn stoelindeling ligt het niet comfortabel of ben ik te onrustig.

Dan maar een wandelingetje door het vliegtuig…..een zakje chips uit de ene keuken, een colaatje uit de andere keuken.

Weer wat hangen in mijn stoelen, links om, rechts om.

Uiteindelijk verdwijnt de zon, ik hang ergens boven Irak of Iran, het is nog een uurtje of 9 naar Jakarta. De aankomst in Jakarta is bij dageraad.

Wat een onmogelijk vliegveld is Jakarta. Visum (voor 30 dagen) is zo geregeld maar dan een doolhof waar alles duidelijk klinkt maar niets duidelijk is. Je loopt van hot naar her, moet registraties invullen omdat je door wil vliegen. Terminal F…….werkelijk aan de andere kant van het vliegveld……..maar waar is gate 24…….weer aan de andere kant.

Met tweeeneenhalf uur moet ik nog gaan rennen ook om alles te halen. Maar net op tijd zit ik in het vliegtuig en heb zelfs 3 rookruimtes moeten overslaan.

De volgende etappe naar “de Oost” kan beginnen. Een kleiner vliegtuig, vol, dus redelijk opgepakt op elkaar. Gelukkig is het maar een kleine 3000 km wat afgelegd gaat worden in 3 uur.

Ambon eiland…..aankomst op een klein vliegveld aan de overkant van een baai. De bagage afhandeling gaat met de hand.

Mijn rugzak komt ongedeerd op de band. De gesmokkelde Javaanse Jongens hebben de reis goed doorstaan.

Taxichauffeurs proberen mij al te paaien maar de nicotine gaat voor.

Tijdens het genieten van mijn lang gekoesterde Javaanse Jongen, neem ik de tijd om wat te onderhandelen. Van de gevraagde INR 200.000 pingel ik er nog 50.000 af. Zal nog wel teveel zijn……..net nog even op internet gezocht en volgens wat ik kan vinden heb ik het nog niet zo slecht gedaan. INR 200.000 (€12,-) wordt als richtbedrag gerekend met de

INR 150.000 (€8,=) nog niet zo slecht.

In een half uurtje rijden we naar mijn hotelletje, ik merk dat ik te moe ben om eerste indrukken op te doen. Op mijn hotelkamer kleed ik mij snel om. Bestel war eten bij het zwembadje. Raffel dit verhaal af………..en morgen zien we weer verder……..


  • 12 Februari 2023 - 11:21

    Jos Berkers:

    Beste Antonius,

    Heel fijne vakantie toegewenst. Vanaf nu mag het tempo naar tenang saja. Geniet ervan.

    Bij een volgende gelegenheid ellie Ellie gewoon meenemen, dan hebben wij het hier ook rustiger!

    Groetjes uit Gimmert


  • 12 Februari 2023 - 12:30

    Ineke :

    Hi Ton,

    Hele mooie reis naar de Molukken. Wij zijn in 2019 2 maanden geweest. Vergeet de Banda eilanden niet met Hata niet!!

    Groetjes en veel plezier. Jos en Ineke.


  • 12 Februari 2023 - 19:13

    Chris En Toos:

    Je hebt het goed voor elkaar hoor. Hopelijk ben je al een beetje uitgerust. We gaan je volgen en wensen je een fijne vakantie. [e-1f618]

    Liefs Chris en Toos


  • 12 Februari 2023 - 22:05

    Mariska:

    Geniet lekker van je vakantie.

    Wij lezen wel weer mee.

    Xx


  • 12 Februari 2023 - 23:05

    Bas Oomen:

    Hi ton. Geniet er goed van in het mooie Indonesië. Ik vlieg er 1 maart weer naartoe


  • 13 Februari 2023 - 06:47

    Will Vugs:

    Weer leuk om ookmdeze vakantie te kunnen volgen Ton, ben benieuwd naar de komende verhalen met foto

    groet Will vugs


  • 13 Februari 2023 - 21:00

    Reinier:

    Geniet ervan Ton!


  • 13 Februari 2023 - 22:11

    Yolanda:

    Heerlijk verhaal weer, smakelijk gelachen, veel plezier!


  • 14 Februari 2023 - 09:20

    Ellie:

    Och Ton,

    ik had willen schrijven dat ik mee mocht op vakantie,

    dat ik enthousiast m'n rugzakje had gepakt

    en bij Schiphol tot de ontdekking kwam, dat de auto weer naar huis gebracht moest worden.......tja....

    Wat een reis, wat een afstand. Je laat alle luxe achter je en hopelijk is het heerlijk om ondergedompeld te worden in de pure natuur, niets moet en ( nog niet) alles mag....Geniet ervan.


  • 15 Februari 2023 - 12:45

    Hennie:

    Fijne vakantie Ton.

    Groet Hennie


  • 17 Maart 2024 - 12:31

    Eric:

    Hoi Ton,

    Ik heb met veel interesse je verslag gelezen.

    Zou ik je misschien een mail kunnen sturen met wat gerichte vragen.

    Gr, Eric


  • 17 Maart 2024 - 13:04

    Khamisi59@chello.nl:

    Eric,

    khamisi59@chello.nl

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 397820

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: