Brabants kwartiertje versus Indonesische 45 minute - Reisverslag uit Sawai, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Brabants kwartiertje versus Indonesische 45 minute - Reisverslag uit Sawai, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Brabants kwartiertje versus Indonesische 45 minute

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

25 Februari 2023 | Indonesië, Sawai

In Brabant kennen ze er wat van “het Brabants kwartiertje”. Mensen die altijd te laat komen. Maar hier kennen ze het nog beter en doen ze het driedubbel. Indonesisch “drie kwartiertjes”

Het heerlijke van de Moskee die je omhalf vijf in de ochtend wakker schalt is dat je ik als ongelovige mij nog een keer kan omdraaien. Ik hoef pas om zeven uur op, even tijd voor een Javaanse Jongen en om te ontbijten. Het ontbijt stelt niet zoveel voor, vandaag 5 broodjes (droog), Kopie Malucco (oplos koffie die niet te zui………….is).

Ik sta klokslag acht uur klaar voor mijn trip maar krijg al snel de indruk dat het personeel denkt: “een trip ?”

De grote baas is niet aanwezig of nog niet wakker.

Toch wordt de boot gauw in orde gebracht. Het water wordt eruit geschept, de jerrycans met brandstof aan boord gehesen. Ik krijg een aantal keren te horen dat ik “Stand by” moet staan. Maar dat stond ik al.

Uiteindelijk zie ik eten en drinken aan boord gaan. Er wordt nog gevraagd of ik koffie en/of thee wil (niet nu maar straks onderweg).

Drie kwartiertjes laten ben ik weg, drie man personeel. Engels is niet hun taal en mijn Basra Indonesia komt ook niet verder dan “asbak, koelkast handdoek, doorsmeer, pisang, Nasi of mie Goreng”.

We varen een kort stukje langs de steile kust en al naar vijftien minuten komen we aan bij steigers. Een snorkel plaats……..water zo helder als glas met allerlei gestreepte vissen. Ik bekijk de steigers even maar als ik hier het water in duik zie ik nog niet zo gauw hoe ik dit water uitkom (zie verslag gisteren). Iets wat op een trappertje lijkt ontbreekt volledig.

Ik observeer de tropische vissen wel van bovenaf. Ook heel mooi.

Etappe twee gaat naar Ora Beach. Het beroemdste strand hier. Op en nabij Ora Beach liggen ook een aantal hotels, die allen alleen bereikbaar zijn via het water.

Ora is daadwerkelijk een prachtig strand, zo eentje van een Bounty reclame, mooi zand, veel schaduw.

De boot wordt aangelegd bij de steiger van een van de hotels. Er zit een jongen, die ook nog Nederlands spreekt. Hij heeft zeven jaar in Nederland gewerkt, als kok, bij “van der Valk” in Enschede.

Ik vraag hem of hij nu hier “appelmoes met een kers” serveert.

Op het strand loop ik de zee in, helder en warm water, wat een genot. Ik wil mijn snorkel brilletje opzetten en pardoes breekt het bandje af, kapot, niet te maken. Einde snorkel avontuur.

“Thuis” in mijn rugzak heb ik er nog een.

Ik vermaakt mij met even lekker zwemmen vanaf het strand, schiet een paar plaatjes en praat wat met deze jongen.

Al ik mijn reisplan vertel zegt hij dat ik West Papua maar eens moet her-overwegen, niet veilig volgens hem, ook niet voor toeristen.

Er zijn ontvoeringen en onrust. Hij vraagt of ik het nieuws bekijk, “ nee vanaf 13 februari al niet, vooral geen Indonesisch nieuws.”

Oeps dus,

Ik zie hier op dit hele mooie Ora Beach verder niemand, er zijn geen verdere gasten, niet in zijn hotel maar het is overal rustig. Ik ben blij dat ik Sawai gekozen heb, het dorp zorgt ervoor dat ik niet helemaal vereenzaam. Toch mooi dir strand even te zien.

Ik krijg een seintje dat we over een kwartier weer vertrekken en pak mijn spulletjes weer bij elkaar. Dit kwartiertje loopt uit.

We vertrekken helemaal naar de andere kant van Sawai. Een behoorlijk stuk varen. Rechts van ons zien we de berg keten van Seram, indrukwekkende bergen waar de bewolking tegenaan hangt.

Na de bergen gaan we de Salawai rivier op. Eerst breed, zandbanken ontwijkend, wat niet altijd lukt. De rivier wordt steeds smaller, het water zoet. We bevaren deze kronkelige rivier met links en rechts groene tropische begroeiing. Ook hier is het vaak sla-om varen. Vanwege boomstammen die in de rivier steken. Soms kan ons bootje er maar net door.

Geen mens te zien alleen maar groene vegetatie. Het valt mij ook op, op een paar vogels na heb ik geen ander dier gezien of gehoord.

Het bevreemd mij maar ik kan mijn vragen niet stellen, want mijn drie personeelsleden verstaan mij toch niet.

Een hele tijd varen tot het eindpunt wat wij moeten gaan. Een ijzeren brug over het water. De weg naar Mahosi volgens de jongens. Toch nog bewoonde wereld.

Onderaan de brug wordt “sago” gedolven. De kern van de boom wordt gemalen, vermengd met water en daar komt dan pulp van. Je schijnt het te kunnen koken en daarna eten. Hele volksstammen zijn er groot door geworden denk ik maar :-)

Een kwartiertje benen strekken en we gaan weer de rivier op. De bewolking die tegen de bergen aanhangt brengt een tropische bui. Ondanks het afdakje op de boot zijn we binnen de kortste keren helemaal nat. Zelfs voordat ik mijn regenjas uit mijn rugzakje heb gehaald.

Regen tot we weer op zee zijn. De boot loopt nog vast op een zandbank.

We gaan lunchen maar daarvoor moeten we naar een onbewoond eilandje voor de kust van Sawai. Indrukwekkend is het niet. Er staat een soortement van vervallen monument en een plaats met een afdak waar we, het meegebrachte eten, kunnen eten. Gelukkig want het begint het ook weer te regenen. Een van de jongens klimt behendig een boom in en even later drinken we vanuit een kokosnoot

Eten, snel een paar foto’s maken en dan gaan we naar een hartvormig eilandje voor de kust. “Keramba love Sawai”

Het is net alsof ik weer op mijn werk zit. De man die dit hartvormig eiland in vijf jaar heeft gebouwd is helemaal vol van zichzelf. Hij vergelijkt zichzelf met Gaudí, die de beroemde kerk in Barcelona heeft gebouwd en met andere beroemdheden. Hij laat zijn telefoon zien met zijn zelfportret naast het zelfportret van Alexander de Grote.

Ik heb hem als snel gezegd dat ik ook in de psychiatrie werk. Enige echo-centrische grootheidswaanmeen ik wel te bespeuren.

Van zijn levenswerk hier heb ik geen foto gemaakt. Zijn grootmoeder komt uit Nederland en heet gewoon Olieslagers. Ik zeg al snel tegen mijn bootsjongens dat we gaan. Deze keer een paar kwartiertjes te vroeg.

Het is nog even het water oversteken en we zijn weer thuis. Ik ben er moe van.

De vier uur snack komt om kwart voor vijf, wederom de drie kwartiertjes. Ik nodig de boot jongens nog uit voor een Nederlands bakkie koffie en dan ga ik dit verhaal schrijven.

Daar ben ik in een kwartiertje niet klaar mee.

De imam start net het vrijdagavond gebed, dit draagt ver over het water uit ook van nabijgelegen dorpen hoor je dit.

Tijd voor een koude douche (die korter duurt dan een kwartier. Het zout weer van mijn lijf, een droge en schone broek aan. De Imam loopt uit in zijn gebed, ik ben al lang klaar, hij nog niet.

De jongens van de boot komen nog even buurten aan dan wordt de avondmaaltijd alweer geserveerd. Vanavond rijst met mie en een omelet.

Het zal niet lang meer duren voor ik mijn koffer in duik.

Een kink komt in de kabel. De laatste dagen had ik deze Steiger voor mij alleen, kon slapen met de deuren en ramen open. Kan het een beetje doorwaaien. De kink is een jonge moslim vrouw die hier ook een aantal nachten gaat verblijven.

Uiteindelijk, al mijn vooroordelen ten spijt, is het een vlotte meid, die alleen reist en hier naar toe is gekomen om een paar trekkings te maken…..en ze spreekt ook nog perfect Engels.

We hebben gezellig de hele avond zitten buurten. Dat maakt een dichte deur al minder erg.

Morgen neem ik een “rust dag”.: ik ga uitslapen met tussendoor het ontbijt, mijn bezwete kleren proberen op te frissen met een emmertje water en misschien nog wat in het dorp rondhangen.

Mijn chauffeur heb ik gebeld. Hij is zondag rond twaalf uur hier (maar dat zal wel rond 12.45 uur zijn.

Drie kwartiertjes erbij gerekend.


  • 25 Februari 2023 - 08:07

    Will Vugs:

    Hallo Ton

    west Padua zou ik idd niet doen. Militante groepen maken het daar onveilig en er is al iemand ontvoerd. verder hoop ik al je verslagen te blijven ontvangen want zo krijg ik ook een mooie indruk van jouw omgeving. Ik lees dit iets later, ik denk zo’n drie kwartier.

    groetjes Will vugs


  • 25 Februari 2023 - 09:28

    Ans:

    Hoi Ton,

    Wat een mooie foto’s, je krijgt gewoon zin in vakantie. Hier is het ook vochtig en een stukje koeler dan bij jou. Was vrijdagochtend weer autoruiten krabben. West Papua was inderdaad op het nieuws deze week met een gijzeling. Reisadvies is code oranje op dit moment. Ga alleen als het strikt noodzakelijk is. Dus denk er nog even over na. We horen weer wel wat je gaat doen.

    Liefs Ans


  • 25 Februari 2023 - 09:42

    Ellie:

    Wat een mooie foto's weer Ton!

    zo heb ik in elk geval de boottocht een beetje meegereisd.

    Het water lijkt zo helder en het strand is mooi en uitnodigend. een hele dag op het water, lunch onderweg, beetje zwemmen, wat wil een mens nog meer om tot rust te komen...... Zag ik op 1 van de foto's een huis in aanbouw? met al die stokken? het is echt een totaal andere manier van leven daar.

    Ik ben dan benieuwd hoe zo'n landsregering zich op de hoogte houdt van alles wat er op de eilanden speelt of nodig is. In ons land is er al sprake van stads- en plattelandspolitiek... dus hoe zal dat daar dan zijn?

    grappig hoe je vak en je ervaring meereizen op vakantie wanneer je zo'n kunstenaar ontmoet....zou hij de Sagrada Famiglia hebben gezien?

    En hoe klein de wereld kan zijn als je zo ver weg een kok ontmoet, die bij van der Valk heeft gewerkt.....lijkt me wel fijn om even met hem in je eigen taal te kunnen spreken......

    Ton, ik heb volop genoten van je verslag en ben natuurlijk nieuwsgierig hoe het verder gaat......chauffeur gebeld......hm....waar gaan we naartoe? Ik hoop het weer te lezen.

    geniet van het mooie plekje daar!

    liefs, Ellie


  • 25 Februari 2023 - 10:37

    Chris En Toos:

    Je bent op vakantie en dan kijk je toch niet op een kwartiertje meer of minder.

    Geweldige fotos hoor.

    Fijne rustdag.

    Liefs Chris en Toos


  • 26 Februari 2023 - 22:07

    Hennie :

    Met alle ongemakken prachtig Ton …

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Sawai

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 397810

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: