Morgen is er weer een dag en overmorgen nog een - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Morgen is er weer een dag en overmorgen nog een - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Morgen is er weer een dag en overmorgen nog een

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 Februari 2023 | Indonesië, Ambon

De prijs van mijn kamer is dan wel € 50,=. Ik had hem kunnen boeken voor € 49,= maar dan was het zonder ontbijt. Ik dacht: doe eens ruig laat ik er maar een ontbijt bij boeken.

Zoals ik gisteren al meldde is er hier in de omtrek geen supermarktje te bekennen terwijl in Ambon City er wel twee per straat zijn. Dus zelfvoorzienend kan ik hier toch niet zijn.

De afgelopen nacht is, ondanks mijn luxe kamer, wederom niet geweldig verlopen. Ik blijf pijnklachten aan mijn ribbenkast houden en ondanks de paracetamol die ik slik doet elke beweging zeer, het hoesten doet zeer, zitten doet zeer en liggen ook. Gelukkig heb ik bij mijn kamer een groot balkon zodat ik ook ‘s nachts even kan genieten van een (zacht) zeebriesje.

Maar even terug naar het ontbijt: die ene euro moet er wel uitkomen maar Jesus, wat een keus hebben ze hier, wat een buffet. Alleen om een keuze te maken heb je al een uur nodig. Ik ben gelukkig op tijd.

Molukkers eten voor het ontbijt gewoon warm eten, wat wij in de avond doen. Er is dus keuze uit een aantal soorten Nasi Goreng, Mie Goreng, vis, vlees, fruit, allerlei Indonesische gerechten, Indonesische hapjes, gebakjes, sushi, vegetarische gerechten, witte rijst……..

Allerlei soorten fruitsap……een balie waar je een eitje kan bestellen, geklust, ommeletje, roerei, gebakken (double or sunny side up) en ik ben bang dat ik nog wat vergeten ben. O, ja, bruin en wit brood, diverse broodjes, jam.

Een uurtje zitten ontbijten maar morgen plak ik er nog een half uurtje bij :-)

In de ochtend schijnt het zonnetje hier hard, tijd voor het zwembad. Ik moet wel uitkijken voor het zonnetje hier want het gaat al aardig branden op mijn blanke huidje. Net als gisteren heb ik het zwembad te delen met een Nederlands echtpaar. Vanaf 12 uur ben ik de enigste. Wel een beetje saai zo alleen

Mijn pijn aan de ribben blijft opspelen dus van relaxt op mijn strandbedje liggen is geen sprake……..in beweging blijven in het water is nog het beste.

Ik moet nog gaan plannen voor overmorgen. Het oorspronkelijke plan is dat ik vertrek naar het eiland Seram, een oorspronkelijk Moluks eiland met weinig infra structuur maar met een mooie natuur, ongerepte baaien. Weinig en dan ook nog zeer primitieve hotelletje.

De basis activiteiten zijn daar: trekkings maken (jungle), bootverplaatsingen, snorkelen, primitieve dorpen.

Maar de twijfel slaat toe, ik moet mij fitter voelen dan nu met mijn ribben. Ik moet ook meer plan hebben want ik kan daar niet veel uitzoeken want internet en zelfs stroom is heel erg beperkt. Naarmate mijn pijnklachten toenemen krijg ik steeds meer het gevoel “waar ga ik aan beginnen ?”

Sterker nog: gedachtes om naar Bali vertrekken komen op.

Het lukt mij ook niet meer om mijn plannen, gedachten en planningen op een rijtje te krijgen……..ik ga maar eens een douche nemen en dan een portie fruit met pindasaus te gaan eten (het recept heb ik inmiddels gevonden).

Echter, het is 15.00 uur en het weer slaat om, donkere wolken komen op en het gaat uiteindelijk 2 uurtjes regenen. Geen Rujak Mepesa vandaag dus.

Ik zit nu in het restaurant te schrijven, het is hier niet druk. Een man of 20 waarvan ongeveer 10 personen uit Vlissingen die op steden uitwisseling zijn. Op Internet had ik even uitgezocht wat zij hier aan het doen zijn. Zo kwam ik er achter dat de burgemeester oorspronkelijk uit Helmond komt. Ik heb hem dan ook in het Helimonds aangesproken met “ Gij ‘et ut ok ver geskûpt vor ‘n Hellimonds menneke” Herkenning dus.

Van het echtpaar van vanmorgen bij het zwembad heb ik nog een zakje paracetamol 1000 mg gekregen, hoe lief!!!!!!!

Even nog eten, paracetamol innemen en hopelijk beter slapen.

Wat voor plannen er nog komen, wijzigen , veranderen, ik zie het allemaal nog wel.

Morgen is er weer een dag en daarna nog een.

• 16 Februari 2023 - 12:51

Ineke :

Hi Ton, waarom ga je even naar een arts? Moet toch te vinden zijn in Ambon stad!

• 16 Februari 2023 - 13:01

Ans:

Hoi Ton,

Wat vervelend gekneusde ribben. Misschien een tip maar diclofenac helpt ook goed tegen gekneusde ribben.heb ik ook al eens gehad van de huisarts. Ik weet niet of jij die bij hebt of dat je daar er makkelijk aan kan komen. Maar daar ben je wel een tijdje zoet mee. Verder rustig aan doen. Je hebt in ieder geval een mooi zwembad. In beweging blijven is altijd goed. Hopelijk gaat de ergste pijn vlug over maar je zal er best een paar weken last van houden. Beterschap

liefs Ans

• 16 Februari 2023 - 13:08

Hennie:

Hallo Ton,

Wat vervelend die pijnklachten en dat je daardoor beperkt bent in het maken van plannen.

Inderdaad misschien toch even naar de doctor …

Maar wat een keuze voor 1 euro ontbijt (Nasi Goreng, Mie Goreng, vis, vlees, fruit, allerlei Indonesische gerechten, Indonesische hapjes, gebakjes, sushi, vegetarische gerechten, witte rijst……..), denk aan de kilootjes [e-1f605].

Groet Hennie.

• 16 Februari 2023 - 16:07

Chris En Toos:

We weten dat je aan gebroken of gekneusde ribben eigenlijk niets meer kunt doen dan het uitzitten. En aktiviteiten op geleiden van de pijn. Zwaardere pijnmedicatie is een optie maar je gaat dan wel wat sneller over je grenzen. Wel vervelend om daar in een tropisch land te zitten met deze kwetsuur. Je kan beter thuis zijn. [e-1f607][e-1f602]

Krijg die ### smiley niet weg.

Maar alle gekheid op een stokje, pas goed op jezelf.

Liefs Chris en Toos

• 16 Februari 2023 - 19:46

Ton:

Ik had in Maleisië ook een keer last van mijn ribben, kon bijna niet ademhalen.

Wij naar een ziekenhuis, daar werd ik grondig onderzocht ecg, bloedruk meten uitwendig onderzoek enz.

Uiteindelijk bleek de airco de oorzaak. Pillen mee tegen de spierpijn en een zalfje.Een paar dagen later was het over.

Sterkte. Maar het is raadzaam een dokter te raadplegen.

• 17 Februari 2023 - 10:27

Ellie:

Oei Ton,

Die pijnlijke ribben van jou zorgen voor een heroverweging van de plannen of een iets tragere uitvoering. Je schreef het zelf al: morgen is er een dag en overmorgen weer eentje Ik hoop werkelijk dat het gauw weer over gaat......

Blijf vooral genieten van het heerlijke weer daar, je zwembadje en het lekkere eten.

Vandaag is het hier wat bewolkt, nog geen draad aan....ga maar even een handje helpen bij Matthijs, kopje thee doen en dan wandelen.

En over een aantal uurtjes zoek ik je blog weer op.....maak er een heerlijke dag van,

liefs, Ellie

• 26 Februari 2023 - 11:40

Francis En Marcel Ruitenbach Latusia :

Hoi, leuk om even mee te lezen.

En bevalt het mooie Seram?

Wij hebben inmiddels onze visum verlengd. Ging vrij snel, maar je moet wel 2 dagen later je paspoort ophalen.

Hoe gaat het inmiddels met je ribben?

Nou misschien zien we elkaar nog als je weer op Ambon bent voor je visum.

Veel plezier en de groetjes van het oudere echtpaar[e-1f618]

• 26 Februari 2023 - 16:05

Yolanda:

Waardeloos Ton dat je ribben zo pijn doen. Maarja je bent geen 18meer voor deze wilde avonturen [e-1f923][e-1f609]

Dat recept wil ik ook!!!!!!

Beterschap.