Een andere wending - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een andere wending - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een andere wending

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

13 Februari 2023 | Indonesië, Ambon

Gisteren avond kwam ik bij het zwembad en het eten nog een Nederlandse familie tegen. Zoon loopt hier stage voor zijn school, moeder was overgekomen om zoon te ondersteunen en ook is er nog de Molukse familie. We hebben gezellig wat gekeuveld en daarna ben ik op tijd (vroeg) mijn bed ingegaan. De Nederlandse familie moet ook vroeg op want die zouden de andere dag vroeg vertrekken voor twee dagen na een nabijgelegen eiland.

Als een blok ben ik in slaap gevallen. Moe van het reizen.

Om 3.00 wordt ik wakker van heftige pijn aan mijn ribbenkast, zo heftig dat ik niet meer kon liggen, niet links, niet rechts. Zitten, staan en lopen, zo’n pijn dat ik bijna naar adem liep te snakken.

Wat nu weer ?Anderhalve week geleden heb ik mijn ribbenkast wel gestoten maar niet met dit resultaat. Doem gedachten gaan al door mijn hoofd: is dit het einde van mijn vakantie ?

Een lichte kwetsuur, ondanks drie stoelen slecht geslapen, sjouwen met mijn rugzak en daardoor moe en vermoeid.

Zo goed als het kon heb ik mijn rugzak leeggemaakt en uiteindelijk 1000 paracetamol er ingegooid. Na een uur kon ik gelukkig weer wat (stil) liggen en ben met regelmatig een pijnscheut wat ingedommeld. Nogmaals 1000 paracetamol erin gegooid, warme douche en wat nu ?

Het plan was om lopend de stad in te gaan, geld gaan pinnen en een telefoonkaart regelen. Bij de receptie geven ze aan dat de afstanden naar deze twee locaties toch behoorlijk zijn.

Toch nog maar even bedenken wat ik wil en vooral wat ik kan.

Ik ga de zwembad ruimein om daar met een Javaanse Jongen mijn plan te overdenken………ik hoor weer Nederlands praten……..een andere Nederlandse familie, moeder met twee zonen, op reis naar hun roots. Een Indonesische neef is er bij die hun vandaag begeleid naar…….de bank…..naar een telefoon shop. Moeder biedt aan dat ik met hen meega, de zonen zijn het hier ook mee eens.

Ik ben heel blij, scheelt een hoop lopen, zoeken, vragen en is ook nog gezellig. Er moet nog even een auto geregeld worden maar rond elf uur ga ik op stap met Stien, Roy en Glen. Onder begeleiding van de neef, in een gehuurde auto.

Wat een chaotische stad, Ambon City. Veel eenrichtingsverkeer waardoor we het gevoel hebben alleen maar rondjes te rijden.

Telkomsel, waar je een telefoon kaart en de bijbehorende registratie ka bemachtigen, poeppie druk. Na wachten en wat bemiddeling van de Molukse neef gaan we weer weg om later, als het rustiger is terug te komen. In de buurt weet hij een Moluks traditioneel restaurantje (eetgelegenheid) waar we gaan lunchen. De jongens eten, wat ik nu maar omschrijf als Molukse behangselpap. Die jongens zijn er dol op.

Stien en ik laten een bordje klaarmaken met groente, vis, tofu en nog meer Molukse dingetjes.

Hierna moet er een nader auto geregeld worden die we de rest van de middag hebben.

Geld scoren, ook weer zo’n drukke bank, nummertjes trekken en wachten. Mijn pin gat vrij snel, en dus weer 5 miljoen rijker. Het is maar waar je naar kijkt. De andere hebben langer tijd nodig want die willen cash wisselen.

De tweede poging bij Telkomsel verloopt wat sneller, alhoewel een nieuwe Sim kart, registreren en activeren ongeveer 3 kwartier duurt (per telefoon).

We hebben tijd, we hebben een auto, we hebben een chauffeur en de neef als gids. Ten zuiden van de stad zijn we nog twee mooie uitkijk plaatsen gaan bezoeken. Bukit Paralayang en Pantai Pintu Kota Ambon.

Twee indrukwekkende stukken kust.

Roy heeft voor de reis een drone gekocht welke natuurlijk ingezet wordt. Helaas is bij de tweede vlucht een tak geraakt waardoor de drone in zee belandde. Door zijn snelle actie heeft hij de drone nog op kunnen vissen maar wat de uiteindelijke wel/niet schade zal zijn is afwachten. Dus de mogelijke filmpjes………

Morgen vertrekken de nieuwe vrienden weer………wat de nacht en dag morgen gaat brengen…………..


  • 13 Februari 2023 - 14:25

    Chris En Toos:

    Hi Ton,

    Je gaat toch geen gekke dingen doen hè. Het is te ver weg om op ziekenbezoek te komen.

    Wel gezellig zo met een groepje op stap. Je boft toch wel hoor.

    Liefs Chris en Toos


  • 13 Februari 2023 - 17:08

    Ans:

    Hoi Ton,

    Je treft het maar weer dat je met deze familie op stap mag. Gezellig is het ook nog. Maar geen rare fratsen uit gaan halen daarvoor zit je een beetje ver weg. Doe rustig aan en hopelijk is het morgen over. De foto’s zijn al best aardig.

    Liefs Ans


  • 13 Februari 2023 - 21:22

    Mariska:

    Jeetje je maakt het spannend.

    Rustig aan jij wordt ook een dagje ouder.

    Hoop dat je beter kan slapen deze nacht en dat je uitgerust op pad kan.

    Geniet ervan.

    Xxx


  • 13 Februari 2023 - 22:19

    Yolanda:

    Wat een avontuur weer, maar het je bent weer bereikbaar. Doe jij rustig aan normaal heb je het op je heupen maar nu op je ribben tsss...niet teveel dansen dan maar hahaha. Veel plezier miljonair!!


  • 04 Maart 2023 - 13:15

    Augustina (Stien):

    Hoi Ton, een late reactie van mij...

    Door de drukte hier op Maluku met mijn kids en de familie heb ik nu meer tijd om je blog te lezen en de rest te volgen.

    Leuk om je te leren kennen, leuk je de 1e dag wat van Ambon hebben mogen laten zien.

    Het gerecht wat mijn jongens gegeten hebben, is Papeda, een typisch moluks gerecht.

    (Behangselpapje...lol)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 397820

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: