Van rijst en noodles naar zomerse erwtensoep - Reisverslag uit Heereind, Nederland van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Van rijst en noodles naar zomerse erwtensoep - Reisverslag uit Heereind, Nederland van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Van rijst en noodles naar zomerse erwtensoep

15 April 2023 | Nederland, Heereind

Mijn rugzak is inmiddels uitgepakt en voor een gedeelte weer ingepakt voor de volgende bestemming. Materiaal wat deze vakantie niet heeft overleefd is in bestelling. De accu van mijn auto is weer aangesloten. De boodschappen (want mijn kasten waren leeg) zijn weer gedaan. De was is gedaan en ligt weer in de kast. De geur van erwtensoep hangt weer in huis (over een half uurtje is ie klaar).

Erwtensoep denk je ? Ja, erwtensoep.

Traditioneel maak ik na twee maanden rijst en noodles een grote pan erwtensoep. Normaal kom ik in december thuis. Nu ik in een vakantie heb in een ander seizoen maak ik een zomerse variant van erwtensoep (met kip) want tradities moeten in stand worden gehouden.

……en nu dan mijn laatste verslag. Een aantal mensen vroegen zich al af waarom de laatste week geen verslag meer is geschreven. Eigenlijk omdat ik de laatste week niet veel gedaan heb. In een luxe resort is mijn grootste activiteit de tijd doorbrengen bij het zwembad. Het resort ligt zo’n 15 km buiten Manado, een stad met grote winkelcentra en food pleinen (McDonald, Kentucky fried Chicken etc). Absoluut niet een stad die de moeite waard is om naar toe te gaan. Het gehuchtje waar dit resort ligt is niet meer dan een stuk of vijf straten.

Elke dag ben ik wel dit gehuchtje door gelopen, naar de supermarkt, naar een van de twee kleine locale eetgelegenheden. Mensen weten ondertussen wie ik ben en wordt dan ook vaak begroet met “Hello Mister Ton”. Ik ben ook een bekend gezicht voor de caissière van de supermarkt.

Ik ben dan ook de vaste klant die alle CocaCola de afgelopen week heeft opgekocht :-)

Een van de restaurantjes heeft mij feedback gevraagd omdat hij net zijn restaurantje aan het opstarten is. Ik heb voor hem twee eenvoudige recepten uit “Ton’s kitchen” voor hem vertaald en gegeven.

Ook ben ik nog bij Anna (zie eerder verslag) op de thee geweest. De laatste keer had ze thee met Pisang Goreng (gebakken banaan) voor mij gemaakt.

Voor het personeel van het van het resort ben ik inmiddels ook een bekendheid. Ze maken zelden mee dat er iemand zo’n lange tijd bij hen verblijft. Wel lachen bij vertrek: iedereen wilde nog op de foto met mij voor vertrek. In Nederland zijn er nog nooit zoveel foto’s van mij gemaakt als in de laatste 2 maanden :-)

In de onderhandelingen over de prijs van het hotel heb ik, naast de prijs ook mijn vier uur thee/snack bedongen en gratis vervoer naar het vliegveld. De bus van het hotel moest ik wel delen met zes Engelsen. Ik kende hen van een korte ontmoeting op Bunaken eiland, daar had ik al even met hen gepraat. Ik heb na Bunaken even kort overwogen om na een Nationaal Park te gaan maar uiteindelijk gekozen voor de vulkaan. Deze Engelsen zijn wel naar het nationaal park gegaan maar zijn snel teruggekeerd omdat het daar ook slecht weer was. Achteraf is mijn keuze nog niet de slechtste geweest alhoewel ik wel getwijfeld heb of ik de goede keuze gemaakt had. De laatste drie dagen heb ik trouwens prachtig weer gehad.

En dan de monsterrit naar huis.

Vertrek bij het resort op donderdag om 11.00 uur (Nederlandse tijd 5.00 uur) naar het vliegveld, inchecken en vertrek om 14.30 uur in iets meer dan 3 uur (weer een tijdzone door) naar Jakarta en dan zit je 6 uur op het vliegveld. Uiteindelijk mag je om 22.30 uur naar Amsterdam waar ik vrijdag om 8.00 uur weer voet op Nederlandse bodem zet.

Door alle tijdsverschillen raak je wel de tijd kwijt maar het was behoorlijk lang. De tijd breng je wat door met wat rondslenteren op het vliegveld, buurten met wat mensen. Leuke verhalen over vakantie maar ook trieste verhalen. Een jongen die zijn vakantie moest onderbreken vanwege het overlijden van zijn moeder en een jongen die op Bali een week in het ziekenhuis had gelegen en daar vanmorgen ontslagen was. Bad things can happen.

Moet ik mijn reis nog evalueren ? Jullie hebben mijn verhaal kunnen lezen.

Samengevat:

Ik heb weer een mooi stukje van de wereld gezien, mooie en lieve mensen ontmoet. Reizen in dit gedeelte was niet altijd even gemakkelijk. Het weer was niet overal geweldig. Wat begon met wat lichamelijke ongemakken (gekneusde rib) heeft gelukkig niet voortgezet. Vergeleken met andere reizen heb ik relatief weinig mede reizigers gezien waardoor ik vaak alleen in een hotel zat. Maar de mensen die ik wel heb ontmoet draag ik mee in mijn hart. Indonesiërs die ik heb ontmoet zijn allen lieve en hartelijke mensen en ondanks ons gebrek aan communicatie (ik geen Indonesisch, zij geen Engels) zijn ze heel uitnodigend en gastvrij.

En ik ben, gezond en wel weer terug in Beek en Donk en ik ruik dat de zomerse erwtensoep klaar is.

Tijd voor een kop van deze einde vakantie traditie.

Recept mogen jullie altijd opvragen

Rest mij nog jullie te bedanken voor het lezen (en reageren op )mijn verhalen.

• 15 April 2023 - 17:01

Willy Vugs:

Was weer leuk om je te kunnen volgen Ton tot de volgende reis.

groetjes Will Vugs

• 15 April 2023 - 17:27

Ineke :

Welkom in NL Ton. Weer veilig en wel thuis.

Was leuk om je te volgen, we zijn benieuwd waar de volgende reis naar toe gaat!

Groetjes van ons Jos en Ineke.

• 15 April 2023 - 23:51

Dat je op Nederlandsche bodem was geland hadden we al gehoord. Toch blij dat je het naar je zin hebt gehad en weer een ervaring rijker bent. Ook weer blij dat je terug bent. Geniet van je zomerse erwtensoep.

liefs Ans

• 16 April 2023 - 12:55

Yolanda:

Fijn dat je weer heel en gezond thuis bent. Reizen is leuk maar thuis is ook heel fijn. Nu bijkomen en rustig opstarten op je stekkie. Bedankt voor je gezellige verhalen. Heeft me flink opgebeurd in mn verdrietige periodes. X

• 17 April 2023 - 11:20

Leuk om je verhalen te lezen en je reis te volgen ...

Groet Hennie

• 17 April 2023 - 18:47

Welkom thuis.

We hebben weer.genoten van je verhalen.

Bewaar maar wat soep voor ons.

Liefs Chris en Toos

• 19 April 2023 - 11:05

hello Ton,

ook ik zal even een afsluitend berichtje doen en ik kan jullie verklappen dat de zomerse erwtensoep heerlijk was.

Ik ben blij, Ton , dat je weer heelhuids thuis bent en de monsterreis naar huis goed doorgekomen bent.

Nu is het wachten op het mooie fotoboek

geniet nog even van je laatste vakantiedagen voordat je weer bij de firma aan de slag moet.

het zal hier wel een stuk kouder zijn dan daarginds, maar het zonnetje doet zn best......