Verkeersregels Bonaire, vergeet wat je geleerd heb - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Verkeersregels Bonaire, vergeet wat je geleerd heb - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Verkeersregels Bonaire, vergeet wat je geleerd heb

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Juni 2022 | Bonaire, Kralendijk

Er was een storing bij WaarBenJijNu.nu maar deze is gelukkig net opgelost, daarom vandaag een verslag van twee dagen, gelukkig voor jullie is het gedeelte van vandaag een korte herhaling van het hoofdstuk “bakken”. We hebben zelfs hetzelfde gegeten.

Dinsdag 14 juni

Wij rijden nu al een week op Bonaire en snappen nog weinig van de verkeersregels alhier. Bonaire is een bijzondere gemeente van Nederland en de verkeersregels zijn inderdaad bijzonder.

Bij navraag kregen wij de volgend instructies:

• Als een auto zijn richtingaanwijzer niet aanheeft wil dat niet automatisch betekenen dat hij rechtdoor wil
  • Als de auto de richtingaanwijzer aan heeft staan, betekent dit niet automatisch dat hij rechts of links af wil
  • Als er ‘s avonds een licht op je afkomt wil dat niet automatisch zeggen dat er een motor op je afkomt.
  • Als er ‘s avonds geen licht op je afkomt wil dat niet automatisch zeggen dat er niets op je afkomt.
  • Als auto’s remmen wil dat niet automatisch zeggen dat de remlichten werken.
  • De ezels en geiten weten de verkeersregels nog steeds niet…..zij hebben dus altijd voorrang.
  • Rijd ‘s avonds en ‘s nacht altijd langzaam, dat is de tijd dat ezels en geiten altijd gaan oversteken, ook in de stad en op een lange rechte weg. Let altijd goed op!
  • Hoe druk het ook is op de weg, geef iemand voorrang ook al heeft hij deze niet. De volgende keer krijg jij voorrang en loopt het verkeer veel prettiger.
  • Verkeer van rechts heeft GEEN voorrang. Jijzelf dus ook niet als je van rechts komt
  • Als een auto midden op staat stopt betekent dit waarschijnlijk dat hij wil bijkletsen met een tegenligger. Toeter niet, blijf rustig
  • Voor de meeste voetgangers die willen oversteken wordt gestopt. De kans is groter als het om het vrouwelijk geslacht gaat.
  • Gebruik in geen enkel geval jouw middenvinger. Alhoewel het lekker kan opluchten kom je deze persoon zo weer tegen op het eiland.
  • Als je ergens gaat parkeren doe NOOIT de auto op slot. Voor een inbreker is dit een teken dat (als de auto op slot is), er waardevolle spullen in zitten. Hij zal dan een ruit inslaan, zonde van de borg.
  • Haal alle waardevolle spullen ALTIJD uit de auto.
  • In de stad rijdt je maximaal 40 km per uur, er zijn maar drie wegen waar je 60 km per uur mag (is soms nog te hard gezien de ezels, geiten en toestand van de wegen).

Vanmorgen ben ik voor het ontbijt al drie keer moeten verhuizen vanwege de regen, zelfs onder het afdak zit je niet droog, de wind blaast de regen onder het afdak door.

Gelukkig duurt de regen nooit zo lang want de regenwolken worden snel weggeblazen.

Na de regen hebben wij plots nog drie gasten extra bij het zwembad. Drie leguanen komen wat drinken uit het zwembad. Ook deze beestjes hebben dorst.

Wij gaan ontbijten en ons afvragen wat de dag gaat brengen.

Snorkelen zit erbij ons twee niet in. Ik heb, als ik over keien het water in moet grote schrik dat ik mijn enkel verzwik. In Madagascar heb ik al eens mijn enkel gebroken en heb sinds die tijd voor elke losliggende kei schrik.

Peter heeft het niet zo op water en kopje onder gaan. Snorkelen zit er dus niet in.

We houden allebei wel van zand stranden maar dan moet er wel schaduw zijn. Bonaire heeft maar weinig zand strand……en al helemaal geen schaduw.

Een dag tripje naar Klein Bonaire betekent dat je met een bootje afgezet wordt en minimaal 2 uur op een strand bent zonder een millimeter schaduw, en totaal geen andere voorzieningen. Dat betekent uitdrogen en uitdrogen. Nee dus.

Een privé bootje huren kost hier een vermogen voor twee personen. Ze hebben dan wel voor ons geklapt in de Corona tijd maar we hebben er geen cent extra mee verdiend.

Met dit in het achterhoofd gaan we vandaag weer een stukkie rijden. Deze keer naar “1000 steps” een beroemd snorkel en duik (kiezel) strand. Weliswaar met wat schaduw plekken maar een handdoekje op kiezels is toch wel erg hard. Het is een mooi plekje maar lang houden we het niet uit op die harde steentjes.

Er is een plaats waar ze lekkere kokossoep (en broodjes) hebben……we houden beide van lekker eten en het is bijna lunchtijd. De auto heeft airco, de benzine is niet al te duur dus rijden we weer een stuk.

Natuurlijk met de bovengenoemde verkeersregels in het achterhoofd.

Enkele uitwijk manoeuvre’s, remmen en ontwijkingen verder komen we aan bij de lekkere soep………..helaas de soep is op!

We vullen nog een VIM en MIM afmelding in maar helaas met geen resultaat op korte termijn.

Rond drie uur zijn we weer thuis, na een korte stop bij “Van den Tweel” (AH) voor het ontbijt morgen.

We hebben het weer overleefd, geen schade aan auto, enkels en huid.

Veilig in de schaduw bij “ons” zwembadje waar de Chilenen en Hagedissen vertrokken zijn.

In de avond gaan we een hapje eten in Kralendijk centrum. Knoflook Garnalen met rijst en frietjes

Woensdag 15 juni

We hebben vandaag de bankzaken gedaan, bij terugkomst vanavond hebben we de uitgave bij elkaar opgeteld en struisvogeltje gespeeld. We hebben direct onze kop in het zand gestoken. Wel onder grootste belangstelling want op Bonaire kennen ze geen struisvogels.

De dag hebben we op Sorobon Beach doorgebracht. De stoelen in de schaduw waren al bezet dus hebben we een grote bank in de schaduw genomen. Drankjes worden bij ons gebracht, door serveersters die stage lopen voor de horeca school.

Pootje baden, poedelen.

Het koraalrif ligt op grote afstand…..20 minuten lopen door ondiep water, dan nog 10 minuten zwemmen…….dan ben je bij het koraal. Je moet die zelfde route terug.

We kijken elkaar een keer aan toen we dit hoorde en zeggen allebei “Nee, bedankt” en gaan verder met onze “bankzaken”.

De lunch was hetzelfde als op onze stranddag van twee dagen geleden. Beproeft recept van heerlijke Thaise curry soep met kip wrap.

Tegen vijf zijn we terug op ons resort, we beginnen het wegenpatroon te kennen, geven niemand meer voorrang en zijn dus zo weer thuis.

Nu nog beslissen waar we straks gaan eten.

• 16 Juni 2022 - 06:30

Patrick:

De verkeersregels zoals je beschrijft kunnen zo in het lespakket voor de rijscholen…. Oh wacht… zijn die er wel ?

Als je op zoek bent naar schaduw, dan toch een keer Tha Beach proberen.

• 16 Juni 2022 - 07:20

Ad:

Geniet er nog even van!

• 16 Juni 2022 - 08:09

Mariska :

• 16 Juni 2022 - 08:37

Hennie Bongers:

In de Gelderlander staat dat Bonaire veel last heeft van wier op het strand. Er staat 'zeewier zorgt voor stille ramp op Bonaire'. Hebben jullie hier iets van gemerkt.
    Schaduw? Heb je je magische umbrela deze keer nier bij? Verder is het goed luieren zo te zien :)

• 16 Juni 2022 - 14:30

Chris En Toos:

O ik denk niet dat ik het autorijden daar leuk zou vinden.
    Maar verder klinkt het allemaal wel goed. Wij zoeken ook hier de schaduw op hoor.
    XXXX

• 16 Juni 2022 - 16:06

Ans:

Gezellig die huisdieren aan het zwembad, zou ik hier ook wel willen. (Dan was het altijd wat warmer. Op de komende dagen na dan.) Verkeersregels zijn er toch om aan je laars te lappen. Dat doen ze hier toch ook. Gaat wel eens mis maar ja je moet wel uitkijken. Maar een geluk voor jullie dat je goed kunt bankzaken. Daar heb je vakantie voor. Geniet er nog even van. Wij gaan ook genieten van onze tropische dagen.
    XXX