Op het menu: iguana Stew (leguaan stoofpotje) - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Op het menu: iguana Stew (leguaan stoofpotje) - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Op het menu: iguana Stew (leguaan stoofpotje)

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

10 Juni 2022 | Bonaire, Kralendijk

Het ontbijt bestaat vandaag uit de overgebleven krentenbollen van gisteren, instant koffie en de rest chocomel.

We staan voor de zware uitdaging het plan voor vandaag te maken.

Wat moeten we nog ontdekken op het eiland ?

Flamingo’s

Gisteren hebben wij in het zuiden al wel flamingo’s gezien maar op grote afstand. Het Goto meer in het noorden is ook een beschermd gebied voor deze vogels.

We plannen de weg langs de kust in het oosten en terug via het dorp Rincon.

In Rincon zit een restaurant waar ze stoofpotjes van Leguaan en geit verkopen, hoe lokaal wil het hebben.

We pakken onze spullen, lenen een koelbox om water in te zetten en gaan weer op weg.

De oostelijke kustweg is een mooie smalle weg langs de kust. We komen nog twee bekende plaatsen tegen: “1000 steps” en het “Willem Alexander sanctuary”. Bij deze laatste zal Willempie wel los mogen lopen. We maken daar maar korte stops want later in deze vakantie moeten we ook nog wat te doen hebben.

Het eind van de weg is de elektriciteit centrale van Bonaire en de olie opslag.

Hier begint het Goto meer met een stukkie verder een uitkijkpunt. Vol met golfkarretjes van locals die een teamdag hebben en daar spelletjes aan het doen zijn.

De leider van dit geheel is een oud collega van Peter waar hij in Eindhoven in een discotheek heeft gewerkt.

Zo zie je “De wereld is klein en Bonaire is nog kleiner”.

Na een tijdje op het uitkijk punt, in de volle hete zon, zijn we afgedaald naar het water niveau. We spotten de eerste flamingo’s, weliswaar in de verte. Zelfs met een telelens moeilijk vast te leggen.

Met hun pootjes in het water staan ze erg stil. Ja, ook voor deze beestjes is het warm denken we maar.

De weg loopt door naar het dorp Rincon waar we eerst nog een korte stop maken bij een groep Ezels, zij net zo nieuwsgierig als wij.

Al naar een korte tijd staan we voor het restaurant waar ze leguanen en geiten stoofpot verkopen. Veel te vroeg. Nu nog geen warme maaltijd.

Kordaat gooien wij de plannen om, we gaan lunchen in broodjeszaak “Bourdoit” in Kralendijk. De leguanen- en geiten stoofpot wordt uitgesteld.

Vertrouwend op onze navigatie komen we weer bedrogen uit, jaren geleden zat deze zaak bij het centrum maar zijn reeds al lang verhuisd.

Met wat vraag- en zoekwerk zijn we toch aangekomen waar we wilde zijn. Een kleine eetgelegenheid met hele grote boterhammen en een leuke bediening. Onze boterhammen zie je op de foto.

Voldaan en met een volle maag gaan we richting “thuis”. Het begint te regenen. Echt heel nat wordt je er niet van. Een buitje voor het stof werd dit vroeger genoemd.

Op de terugweg stoppen we nog even bij “warehouse”. De supermarkt waar ze vooral Jumbo spullen verkopen. Cola, Spa rood en het ontbijt voor morgen vroeg wordt ingeslagen.

Plons, het zwembad in, wat relaxen in de tuin.

Straks maar weer eens uitzoeken waar we de avondmaaltijd gaan nuttigen.

Het blijft een zwaar leven zo op vakantie.

Maar we hebben volgende week nog Leguanen stoofvlees op het programma.

• 11 Juni 2022 - 00:00

Rachèl:

Enjoy!!!

Ps: na die boterhammen heb je toch geen plek meer over voor het avondeten?

• 11 Juni 2022 - 06:57

Renée Groenewoud:

Ik bedenk ineens dat E.Terpstra ( na het zien van de boterhammen) dit eiland ook moet bezoeken! Zo ook het leguanen menu moet eten. Wat heldhaftig dat jij dit ook gaat eten Ton…
    Renée

• 11 Juni 2022 - 09:16

Yolanda:

Ziet er allemaal goed uit heren! Ben benieuwd of de stoofpotjes nog genuttigd gaan worden.

• 11 Juni 2022 - 11:09

Chris En Toos:

We zien het weer...het leven is goed.
    Toen je die boterhammen op had hoefde je toch zeker de hele dag niet meer te eten? Wat een XXL maaltijd.
    XXX

• 11 Juni 2022 - 14:05

Ans:

Ik vind dat jullie het wel slecht hebben op jullie vakantie. Niet weten waar je naar toe moet, bijna niet aan eten te komen. Maar ik geloof dat jullie niet om komen van honger en dorst. De foto’s zijn ook mooi. Dus mijn conclusie is dat jullie je wel vermaken. Blijf lekker genieten en schrijven, dan genieten wij ook.
    XXX