Koninkrijk der Nederlanden - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Koninkrijk der Nederlanden - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Koninkrijk der Nederlanden

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Juni 2022 | Bonaire, Kralendijk

Een hele week Schiphol en KLM stress en hoe je dat kan verminderen.

De hele dag op het nieuws, lange rijen, verbouwereerde verslaggevers, overbetaalde directeuren. Drie uur, vier uur, vijf uur van te voren naar Schiphol komen. Rijen buiten van Utrecht naar Schiphol.

Kunnen we wel weg, halen we het vliegtuig wel, zijn we op tijd weg.

Om aan alle onzekerheid een snel einde te maken heb ik een ongebruikelijk besluit genomen. We gaan niet voor niets op vakantie binnen het koninkrijk der Nederlanden en wel in een bijzondere gemeente van Nederland.

Dan bel je de baas……je slaat het lager- en midden- management over.

Willem-Alexander…….immers verre familie van mij.

Heette mijn moeder geen “de Hoogh”, afkorting van Hoogheid ?……. en mochten wij niet, in de tijd van tante Juul niet op het bordes staan. Weliswaar aan de achterkant van het paleis, maar toch……

In een oud telefoonboekje zijn nummer opgezocht en gebeld. Gevraagd of hij ons, via de achterdeur Schiphol binnen kon loodsen en, waar mogelijk ons met het regeringsvliegtuig, even kon afzetten op Bonaire. Kleine moeite toch denken we dan.

Ja maar dit….., ja maar dat……mijn reputatie……..Máxima beloofd om nog met haar te gaan vliegen…..het is Pinxteren, de kinderen thuis……..

Nou ja, hij heeft er echt geen zin in.

Een paar dagen later konden we allen zien hoe het beloofde vliegreisje met Maxima afliep……..ze werd er gewoon uitgeduwd.

Daarna toch maar Reinier gebeld of hij ons naar Eindhoven Centraal kon brengen. Vandaar regelen we het zelf wel met trein en vliegtuig.

De trein startte al met 10 minuten vertraging maar dat werd al snel goedgemaakt op Schiphol. Om de bagage in te checken mochten we gewoon doorlopen, ook al was het vijf uur voor vertrek en een uur voordat we officieel binnen mochten.

Voordeel is wel dat je toestemming kon vragen aan een KLM medewerker of aan de Schiphol medewerkster……en het meest gunstige antwoord opvolgen.

Het gekkenhuis Schiphol scheelt niet veel van GGZ Oost Brabant, cliënten maken daar ook dankbaar gebruik van dit mechanisme.

De volgende wachtrij, waar GGZ Oost Brabant en Brabant Zorg veel van kan leren. Maak van een grote rij gewoon zes kleinere rijen waardoor de illusie ontstaat dat de wachtrij snel doorloopt.

Al met al zijn we snel door alle controles, twee uur vanaf begin tot na de laatste controle. Verbaasd dat Peter overal direct door mocht en ik, met mijn eerlijke uitstraling, er twee keer uitgepikt werd.

En dan zit je aan de andere kant van de controle, aan de kant waar de koffie € 5,- kost, de croissantjes kaas €5,60 kosten en de kant waar de muizen vrij rondlopen.

Wachten op boarding time. Alleen 10 minuten vertraging.

Tot we zaten……..alles aan boord behalve…….de bagage.

De onderbetaalde en onderbezette loonslaven konden mijn rugzak en de koffer van Peter niet op tijd aan boord krijgen.

Aangezien ik niet vertrek zonder Javaanse Jongens en Peter niet vertrekt zonder drop en koffie, hebben we net vliegtuig aan de grond gehouden.

20 minuten waren er nodig.

Negen en een half uur vliegen. Poeh, dat is saai. Vooral voor Peter want zijn tv scherm is stuk. Er wordt weer onderhandeld, ruilen met business class, voor ons aanvaardbaar, bleek niet mogelijk. Geld terug was ook geen optie. Uiteindelijk geruild met een eenzame, alleen reizende passagier. Zitten…….vliegtuig voer, glaasje dit, glaasje dat, stukkie lopen, stukkie staan.

Keuze uit films op een klein scherm en slecht geluid. Nee, vliegen is niet mijn favoriete onderdeel van het reizen.

Te weten dat we dan nog maar op Aruba, een land wat deel uit maakt van ons koninkrijk, zitten, opgesloten in het vliegtuig, anderhalf uur met nog een uur vliegen voor de boeg naar die bijzondere gemeente van ons Koninkrijk.

Nou Willem Alexander, je kan de baas wel zijn van ons koninkrijk, aan deze reis heb je weinig bij gedragen.

Al met al zijn we 20 minuten later aangekomen op Bonaire. Stempeltje in het paspoort en bij de arrivals staat René met de auto sleuteltje klaar.

De eerste rit door donker Bonaire. We zij druk bezig met Maps.me en letten op het verkeer en de donkere wegen op Bonaire.

Op de berg vinden we al snel ons kleinschalige “Goood resort” waar Kim staat te wachten met een welkomstdrankje en een rondleiding.

Laagseizoen, we zijn de enigste gasten. Een duik in het zwembad dan maar en rond 23.00 uur naar bed.

Peter slaapt nog maar ik ben om 03.00 uur al op.

Jetlag zal het wel zijn.

• 07 Juni 2022 - 10:06

Petra:

Mooi dat de reis goed is verlopen. Nou lekker relaxen. Hoe is het weer daar?

• 07 Juni 2022 - 10:07

Will Vugs:

Je bent er dat is het belangrijkste, nu ontstreden en opladen voor de terugreis.
    Grt Will
    PS fijne vakantie

• 07 Juni 2022 - 10:14

Greet:

Hoi hou we maar lekker op de hoogte.
    Ben zo benieuwd hoe dit gaan verlopen

• 07 Juni 2022 - 10:16

Louis V:

Fijne vakantie! Niet te bruin.

• 07 Juni 2022 - 10:43

Ton Vd H:

Fijn dat we weer kunnen. En nu een totaal verzorgde reis. Ik ben benieuwd hoe dat bevalt.
    Wij hebben dit jaar overwinterd in Spanje.18 campings in 3 maanden . Veel gezien. Overdag is het lekker, maar de dagen zijn nog kort in de wintertijd, en als de zon weg is, het meteen frisjes.
    We wensen jou en je reisgenoot een fijne vakantie.

• 07 Juni 2022 - 10:49

Martijn:

Hoi hoi, goed om te horen dat jullie heenreis nog redelijk soepeltjes is verlopen. Geniet ervan heren!

• 07 Juni 2022 - 12:11

Patrick:

Wat een mooi verhaal. Nu kan het genieten ècht beginnen. Benieuwd naar jullie belevenissen.

Hopen dat je de schildpadden kunt spotten bij de zoutpier en kunt kayakken in het lac.

Enjoy !

• 07 Juni 2022 - 12:34

Renée:

Hallo Ton,
    Waarschijnlijk als ik dit schrijf lig je in het water te snorkelen, in de prachtige zee! Lekker ontstressen daar. Even geen Rutte , wappies en complotdenkers! Wel aardige mensen met gezellige muziek en uiteraard heerlijk eten….groet uit het saaie Holland

• 07 Juni 2022 - 13:10

Inez:

Heeel veel plezier samen!
    Ik zal jullie avonturen blijven volgen.

• 07 Juni 2022 - 13:34

Ans:

Fijn voor jullie dat de reis toch redelijk soepel is verlopen. Heb ook andere verhalen gehoord. Geniet van jullie welverdiende vakantie. Ik wacht al op jullie volgende verhaal.
    Liefs Ans

• 07 Juni 2022 - 15:55

Hennie Bongers:

Mooi Ton, vakantie weer begonnen. Veel plezier, ik ga je weer volgen.
    Groet Hennie

• 07 Juni 2022 - 16:07

Mariska:

Fijn jullie vakantie is begonnen, stiekem stik jaloers, ik wil ooook

• 07 Juni 2022 - 16:35

Mieke:

Leuk verslag, nu lekker genieten, liefs mieke

• 07 Juni 2022 - 16:58

Ineke :

Hi Ton,
    Gelukkig op de plaats van bestemming!! Geniet van deze vakantie en ben benieuwd hoe deze manier van 'reizen" je bevalt!!
    Groeten van Jos en Ineke.

• 07 Juni 2022 - 18:02

Ad:

hoi.peter en ton.ja peter eindelijk kon je aan je lang gekoesterde reis beginnen.met alle facetten van reizen met het vliegtuig.!! hopelijk kunnen julie optiemaal genieten van het caribisch leven.eindelijk een rustig tempo.geniet er maar volop van groet ad

• 07 Juni 2022 - 21:59

Chris En Toos:

Ja zo kennen we je weer. Na die jaren van corona pik je gelijk de smeuïge vertellingen weer op. We zitten er weer helemaal in.
    Jammer dat we nog steeds geen automatische meldingen krijgen.
    Maar niet getreurd, wij volgen toch wel.
    Have fun.
    Liefs van ons.

• 08 Juni 2022 - 10:08

Bea:

hoi Ton,

wat heb ik jouw leuke manier van schrijven gemist :)
    Veel plezier en jammer dat je niet bij de receptie van Hennie's 40 jarig dienstjubileum kunt zijn.

groetjes,
    Bea

• 08 Juni 2022 - 15:48

Ellie:

Uche, uche......sorry het was ff stoffig, dit reisboek van jou. maar nu kan ik weer lezen en vooral plaatjes kijken, daar ben ik beter in. En idd een automatische melding miste ik ook al.....Gelukkig is het geen geheim waar je uithangt, dus je bent snel gevonden. Hoe is het toeven in deze bijzondere gemeente? raar idee, gemeente klinkt zo dichtbij en toch zit je kilomeeeeters ver weg.Maakt niet uit, als jullie maar genieten.
    Blij te horen dat jullie niet ellanglang hebben moeten wachten; dat kleine beetje dat je wel heb gewacht verhoogt alleen maar de vakanttievreugde.
    Ik merk dat ik steed schrijf over jullie, tja, koninklijk meervoud??? Dat is nieuw deze reis.....
    Ik heb in de plenzende regen mijn regenjasje uitgetest en mijn wandelschoenen; het eerste kan ermee door en wordt aangevuld met een reserve jas en het laatste is afgekeurd vanwege tè gladde zolen. Daar ga ik echt niet mee op de klif staan. En dus de ouwe, trouwe bergschoenen net uitgetest. Tevreden. Volg je meeneem lijstje nauwkeurig en ga niet vertellen wat jij wel meeneemt en ikke niet, haha.
    En heb je je voeten al in dat dure water gestoken? Ben benieuwd hoe bijzonder dat voelt.......
    Hoe is het eten daar op Bonaire? veel vis zeker.
    tot zover mijn berichtje terug......zijn we nu reis-penvrienden???
    groetjes aan Peter, tot schrijfs,
    liefs, Ellie