One day I fly away - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu One day I fly away - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

One day I fly away

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 Oktober 2019 | Thailand, Chiang Mai

Het is hier erg rustig in het guesthouse. Naast mij is er nog een Frans gezinnetje maar die zijn de gehele dag weg. Er zouden nieuwe gasten komen maar die hadden schijnbaar een fout gemaakt in de planning.
Ik heb dus de mooie tuin, het zwembad en het algemene gedeelte helemaal voor mijzelf.
En toch heb ik het druk. Ik moet een keuze maken waar ik naar toe wil, hoe ik daar kom en waar ik op de volgende plaats verblijf. Kortom heel wat te plannen.
Normaal gaat dat redelijk maar een aantal zaken gingen niet zo gemakkelijk.

Hier in het noorden ben ik, samen met mijn twee vorige reizen, klaar.
In 2010 ben ik ban hier naar het oosten gegaan. Chiang Rai en langs de Mekong tot aan de grens van Cambodja en vandaar uit naar Ko Mak, Ko Chiang en de zuidkust naar Ko Tao. Afgelopen jaar heb ik de Zuidpunt gedaan en wat eilanden aan de west kust.
Blijft om, nog te ontdekken de eilanden aan de west kust over. Ik moet dus naar Surat Thani, in het zuiden om daar de hub te maken naar Ko Samui en Ko Phangan.

Naar Surat Thani kan ik met de nachttreinen, eerst een nacht naar Bangkok en daarna de nachttrein naar Surat Thani. Dan blijft er een gat van 12 uur in Bangkok. Voor € 30,- meer kan ik ook rechtstreeks vliegen (1,5 uur) naar Surat Thani maar dan kom ik daar om 17.00 uur aan. Ik kan daar overnachten of de nachtboot pakken naar Ko Samui.

Dus, voor de eerste keer in mijn reizen, da ik een vlucht on-line boeken. Dat moet eenvoudig zijn hebben ze mij verteld. Het vinden van de vliegreis was ook zo gebeurd maar het vastleggen............wel 20 keer heb ik mijn gegevens ingevuld maar als het op de afronding van betaling kwam bleef ik uitkomen op “error, try again”. Ja, zo leer je het creditcard nummer wel uit je hoofd maar het leidt nergens toe. Na twee uur heb ik de moed opgegeven en ben maar eens gaan afkoelen in het zwembad. Om te boeken heb ik nog twee opties, naar de stad, naar een reisbureau of de helpdesk van Thai Air maar eens bellen. Dat laatste maar gedaan omdat ik geen zin had de stad in te gaan. Via de helpdesk heb ik uiteindelijk kunnen boeken maar ik heb ze één uur aan de telefoon gehad. Alles moet drie keer gespeld worden, herhaald worden etc.
Nou, begin er maar aan, al is het je naam maar: Antonius Johannes Maria van Gorp, geboortedatum, paspoortnummer, creditkaart nummer en gegevens, e-mail adres, nationaliteit en nog heel wat meer. Maar uiteindelijk is het toch gelukt. Het is half twee in de middag als ik het zwembad in duik.
Maar nu nog de rest.
Ik sta dan wel maandag om 17.00 uur op het vliegveld van Surat Thani maar dan....de stad is nou niet een plaats met uitstraling. Na zoeken vindt ik dus de optie “nachtboot”. Ik kan dat niet verder boeken maar informatie hoe ik van het vliegveld op de pier kom. Tickets moet ik daar kopen. De informatie die ik vind is al jaren oud maar de nachtboot bestaat al 20 jaar dus...........
Als de informatie niet klopt dan ben ik de aap gelogeerd.

Nu nog een plaats op Ko Samui vinden. Het is een behoorlijk groot, toeristisch eiland. Dus de vraag in welk dorp of stadje ik wil zijn? Aan welk strand?

Dat betekent weer allerlei sites af surfen, opties onderzoeken, afstrepen. Allerlei criteria afwegen, aan het strand, goed eten, rustig maar niet te, goed reviews, wel/geen zwembad, restaurantjes in de buurt, supermarktje, niet te ver van alles..............Uiteindelijk denk ik iets gevonden te hebben in het plaatsje Bo Phut op Ko Samui. Het ligt aan de noord oost hoek van het eiland waar de meeste actie is maar dit is een wat kleiner vissersdorp met genoeg faciliteiten. Een redelijk nieuw (2 jaar) guesthouse met goede reviews, aan het strand en zwembadje. Ik leg mij voor 3 dagen vast.....ik zie daar wel verder of ik langer blijf of niet.
Ik waag me nog aan een poging iets te zoeken op Ko Phangan maar daar liggen de opties moeilijker.

Het is inmiddels vijf uur als ik het zoeken en plannen beu ben. Soms denk ik wel eens dat een georganiseerde reis wel erg gemakkelijk is, dan hoef je zelf niet te denken, zoeken, plannen etc.

Heb je het ene geregeld, dan komt het andere.......ik moet vanavond nog eten. Ik heb vanmorgen in het guesthouse ontbeten maar wil vanavond niet hier eten. Aan de friet, frikandellen, kroketten en bitterballen die hier ook op het menu staan krijgen ze mij echt niet. Met de TukTuk 20 minuten naar het centrum gaan (waar ik vorige week al drie avonden ben geweest) wil ik ook niet. Er is, volgens zeggen, hier niets in de buurt of veel te ver weg.
Slippers aan en lopen maar.

Op 10 minuten afstand (dat noemen ze hier te ver weg) vind ik een locale markt, een 7 Eleven en paar kleine Thaise restaurantjes met plastic tafeltjes en stoeltjes. De menukeuze is beperkt, ze hebben geen colaatje bij het eten, een maaltijd kost Bath 50 (€ 1,50). Wat wil ik nog meer.

Met een goede maaltijd in de buik is het goed rusten. De grote kamer in mijn guesthouse is meer dan prima. Ik ontbijt rond half 10 in het guesthouse en maak mijn gedachte op wat ik vandaag moet doen. Eigenlijk niet veel.
Mijn schone was komt straks terug. De lunch (uit de Eleven) ligt in mijn koelkast. Mijn restaurantje voor vanavond is vlak in de buurt. Ik moet vanavond nog even gaan pinnen. De rugzak inpakken voor de reis morgen kan ik morgenvroeg wel doen (ik moet dan om 13.00 uur op het vliegveld zijn). Kortom, zodra het ligbedje bij het zwembad in de schaduw komt, lig ik erop. Lees wat, zwem wat.
Ik neem een vakantiedag.

  • 20 Oktober 2019 - 12:10

    Chris & Toos:

    Van dat plannen wordt ik ook altijd zo moe maar wij doen dit alleen maar voor één plaats in West-Europa. Wij leven dus helemaal met je mee ;) .
    Geniet van jouw vakantiedag en goede reis morgen.
    XXX Chris & Toos

  • 20 Oktober 2019 - 13:24

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Mooi om zo je dag te vullen ... en grappig om te lezen dat je dit als druk ervaart.
    Op naar Ko Samui is een mooi eiland om te relaxen, duiken, snorkelen enz.
    Veel plezier ...
    Groet Hennie.

  • 20 Oktober 2019 - 16:54

    Ma En Ans:

    Hoi Ton,

    Na dat we je net gezien en gehoord te hebben hebben we nu een rustig momentje op Moerweide. Dus even je verhaaltjes lezen en foto's bekijken. Ziet er allemaal goed en lekker uit. Valt wel op dat je het heel erg zwaar hebt met al dat plannen. Voor morgen een goede vlucht en succes met het zoeken van een nachtboot. We wachten weer op je volgende bericht.
    Liefs en groetjes
    Ma en Ans

  • 20 Oktober 2019 - 22:21

    Yolanda & Melvin:

    Wij liggen in een f1 hotel in Parijs ook spannend. Een groot 3 persoon stapelbed. Onze vriendin ligt beneden ik 1e etage en melvin 2e etage. Hilarisch natuurlijk. Hahaha. We willen morgen om 9uur voor de deur van Disney staan! Jij heb beter weer en omstandigheden. Veel plezier daar.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 396325

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: