Een voorproefje voor wat komen gaat - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een voorproefje voor wat komen gaat - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een voorproefje voor wat komen gaat

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

26 Oktober 2013 | Filipijnen, El Nido

Als dit het voorproefje was van wat nog gaat komen, dan gaat er nog heel wat komen. Zowel positief als negatief.

Na de busreis gisteren heb ik wat gegeten, mijn spullen klaar gezet en ben als een blok in slaap gevallen. Vroeg opstaan en de hele dag in een busje doorbrengen is blijkbaar vermoeiender dan wat ik in eerste instantie dacht.

Vroeg naar bed is ook weer vroeg op. Zes uur, buiten een grijze lucht. Al vaker heb ik meegemaakt dat twee uur later het stralend blauw is. Vandaag staat een boottrip op het programma, boottrip A en dat is de standaard trip die overal hier in El Nido aangeboden wordt. Voor vandaag kon ik een aantal mensen vinden om de boottrip te delen dus het zal vandaag moeten gebeuren.

Twee bakken koffie later is de gebroken grijze lucht egaal donker grijs geworden met nog meer donker grijze plekken, dat belooft niet veel goeds.
We zijn inmiddels met zeven personen voor deze boottrip. Iedereen heeft er goede moet in. Na regen komt zonneschijn en deze uitdrukking komt in meer landen voor.

Om in de boot te komen moeten we een stuk ondiep water door (kniehoogte) maar voordat we aan boord gaan gaat het hard regenen. Binnen enkele minuten zijn we al zeiknat.
Toch varen we uit. Al heeft de boot een afdakje, wij worden alleen maar natter. Mijn kleine rugzak met camera's en mijn Javaanse Jongens kan ik amper droog houden. Afgedekt met een handdoek en reddingsvest probeer ik zoveel mogelijk water weg te houden. Door de regen en opspattend zeewater zie ik al snel niets meer door mijn bril.

De eilanden zijn niet zichtbaar, als je dichterbij komt doemen ze als steile grijze massa's op uit het water. Door het weer zijn er weinig details te zien.
Jammer want ik weet zeker dat tegen een blauwe achtergrond de eilanden er prachtig uitzien.

De eerste snorkel stop is dicht bij een eiland. De kalkstenen rotswanden met scherpe punten rijzen hoog op vanuit het water. Een klein wit strand eronder met tegen de steile rotswand wat groene beplanting.

Waar je geen foto van kan maken is het tropisch aquarium waar je in zwemt. Allerlei kleine en grotere vissen in alle tropische variaties en kleuren, gestreept, diep blauw, zwart, ronde en langwerpige vissen.
Al snorkelend zwem ik naar maagdelijk wit strandje omringt door hoge rotsen en grijze lucht. Het stopt gelukkig met hard regenen.

Zo varen we van het ene eiland naar het andere, regelmatig het water in om te snorkelen totdat rond twaalf de lucht wat minder donker grijs wordt. Het zonnetje breekt niet door maar licht grijs maakt het al wel een stuk vriendelijker.

Het is niet een toer naar onbewoonde tropische eilanden maar een toer die bijna alle toeristen maken. De lunch wordt dan ook gemaakt op zo'n verlaten strand tussen de rotsen, waar dan ook vijf groepen met toeristen aanleggen.

Daardoor worden de eilanden niet minder indrukwekkend. In onze groep geef ik aan dat er twee problemen zijn: de grote hoeveelheid toeristen en dat ik er een van ben.

Het lichtgrijze wordt weer donkerder en in de loop van de middag gaat het weer motregenen. Mijn spullen zijn en blijven doorweekt maar gelukkig kan ik de drie belangrijkste dingen droog houden: mijn camera's, de Javaanse Jongens en een aansteker.
Wat heb je meer nodig om te overleven op een onbewoond eiland.

Er zijn hier diverse Lagunes, door een kleine opening van de rotsen bereik je een binnenwater met steile rotswanden. De grote lagune, de kleine lagune en de "Secret" lagune, die niet zo geheim is als de naam doet vermoeden want er staat een wachtrij voor de ingang.

Ondanks te grijze hemel en al de regen die vandaag gevallen heeft, de vele toeristen die er zijn, ben ik erg onder de indruk van de omgeving.

Om een indruk te krijgen van de omgeving moeten jullie maar naar de foto's kijken, als ik ze met het trage internet geüpload krijg.

Vandaag heb ik in ieder geval iets geleerd: ik moet mij goed gaan voorbereiden op de bootreis van vijf dage die ik ga maken met name gericht op het mogelijke slechte weer en de vele plaatsen waarbij je over de rotsen op het strand moet komen. Morgen maar eens boodschappen gaan doen: rifschoenen, waterdichte zakken en een eigen duikbril

• 26 Oktober 2013 - 18:52

Hennie:

Hoi Ton,
    Prachtig, geniet ervan, deze plekjes zijn er maar weinig op de aarde.
    Gr. Hennie

• 26 Oktober 2013 - 19:21

Chris En Toos:

Je wordt ouder hoor en dan hakken zulke reizen er flink in, neem dat maar van ons aan.
    We hebben vandaag weer geen berichtje op onze mail gekregen maar zagen gelukkig op facebook het nieuwe staan dus zijn we weer helemaal bij.
    Mooie foto's.
    XXX Chris en Toos

• 27 Oktober 2013 - 00:26

Ma:

hoi Ton
    nog vlug even jou mailtje beantwoorden hier is de klok een uur terug gezet het is nou op de wintertijd elf uur vijftien dus word het tijd om te gaan slapen maar ik heb zojuist gezien dat er nog een mailtje binnen was dus nog gauw even reageren veel nieuws heb ik niet Ans is weer terug van vacantie dus daar ben ik van middag nog geweest en nu nog even achter de p.c. en dan naar bed. jij gaat nog niet slapen het is bij jou nog niet zo laat maar ik wens jou toch een goede nachtrust en ga ik ook naar bed tot slot nog heel veel groetjes en liefs ma

• 27 Oktober 2013 - 00:31

Ma :

ik had de fotos nog niet bekeken ze zjn erg mooi wel te rusten ma

• 28 Oktober 2013 - 21:16

Ellie:

Je boot doet me denken aan een koninklijke kano met bordes en trapje om af te dalen.Natuurschoon in vele soorten op je foto's gezien en je bent een bofkont, dat je het zo dichtbij mag bekijken.
    Koop maar een stevige duikbril als je nog eens gaat afdalen in Het Grote Aquarium.
    Grijs weer was het hier ook een beetje, vandaag. \Het meest heftige was de herfststorm!!! Nou, nou. Er was weercode rood afgegeven, windkracht 11 gemeten bij Texel en windsnelheden van 511 en 512 km. Afijn je zult er alles wel over gelezen hebben op internet. De kleintjes vonden het helemaal geweldig, vooral toen oma met de buggy uit de bocht waaide. Die glanzende ogen, die opgetogenheid, daar ga je van lachen hoor!
    En wat kun je verwachten van de vijfdaagse eilandentocht? veel snorkelen en hard werken om die javaanse jongens droog te houden?
    Ben blij om tussen de regels door te lezen dat je nu ècht vakantie aan het houden bent: vakantie in een vakantie.Ik heb op het werk ook eens een ontspanningsoefening geleid over een vijf minuten vakantie.
    Misschien een optie voor jou als je weer terug bent.....
    Girly day was voor mij een nieuw fenomeen; ik heb altijd zo'n stalker in mijn hoofd zitten die vraagt of de geplande aanschaf wel verantwoord is en of het deze maand wel uit kan. Geef mij dat meisje van jou maar eens mee!
    nog vijf nachtjes slapen of nee was het langer?
    dan hop naar de eilanden per koninklijke kano.
    liefs, ellie