Dikke p*k, drie Cola - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Dikke p*k, drie Cola - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Dikke p*k, drie Cola

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 December 2013 | Filipijnen, Cebu City

De laatste Filipijnse etappe zit er weer op. Ik ben op het laatste Filipijns adres aangekomen. Een voor mij bekende plaats want ik heb al eerder wat nachten doorgebracht bij Green Gate in Cebu.
http://www.greengate-philippines.com/
Voor de trouwe volgers: het herstellingsoord na de cycloon Yolanda.

Het was vandaag weer eens een heel vroege start. Om vijf uur stond ik naast mijn bed. Ik verbleef niet voor niets in MB's Sunrise View Resort in Tan-Awan bij Oslob. Dus moet je een sunrise meemaken. Om kwart voor zes komt het zonnetje boven de horizon uit, dus het half uurtje daarvoor heb je de mooie luchten boven het water.

Dit is echter niet geheel de ware reden waarom ik zo vroeg op ben, ik lag namelijk gisterenavond vroeg op bed.

Twee dagen geleden heb ik in mijn verhaal de eerste indruk van deze verblijfplaats al geschreven in "het kan vriezen, het kan dooien" en die eerste indruk is er niet beter op geworden. Het is eerder nog harder gaan vriezen.
Gisterenmiddag bij het bestellen van de lunch heb ik aan vijf mensen de bestelling doorgegeven en het enigste antwoord wat ik heb gekregen is dat ik bij een ander moet zijn. Een cola bestellen gaat 20 minuten overheen totdat ik het zelf maar uit de koelkast pak en de opmerking krijg dat dat de bedoeling niet is. Mijn reactie is dan ook niet van de vriendelijkste. In de avond vraag ik of ik eten kan bestellen en het simpele antwoord is: "Nee, want we zijn te lui om te koken." Werkelijk, en daar is geen woord van overdreven of gelogen.

In dit gehucht is er verder maar één restaurant waar ze alleen Filippijns eten hebben wat al de hele dag in pannen op de tafel staat of gefrituurde worstjes. De dag hiervoor heb ik uit noodzaak daar gegeten met als resultaat dat ik direct in de nacht al diaree had.

Ik ga de straat maar op, loop wat andere "resorts" op en jawel, ik vind een plaats waar ze aan het barbecuen zijn. Ze hebben voor mij gelukkig een kippetje wat lekker gebraden wordt en, op verzoek, snijden ze ook nog wat tomaten en komkommer. Ik raak aan de praat met wat gezellige Zweden en mijn avond is weer goed.

Terug bij MB's wil ik nog wat drinken maar ik zit nog maar net en het Karaoke machine wordt ingepakt (geen ramp) maar ook de lichten worden uitgedaan. Dit alles zonder iets te zeggen of mede te delen.

Wat kan je anders dan maar vroeg naar bed te gaan. Ze krijgen van mij dan ook een zwaar negatief advies op Tripadviser, wat tegenwoordig meer gebruikt wordt dan de Lonely Planet.

Maar al het negatieve wordt uiteindelijk positief: Ik maak een mooie zonsopgang mee en karakteristiek voor de organisatie hebben ze een aantal dingen die ik gebruikt heb niet op de rekening staan. Normaal gesproken zeg ik dat maar nu denk ik: "dikke p*k, drie cola".

En dan de bus in. Het gemakkelijke van dit gehucht is dat er elk kwartier een bus doorheen komt en ze hebben allemaal de bestemming Cebu.
In de bus neem ik mezelf voor dat ik elke taxichauffeur die te veel rekent zijn huid eens danig vol ga schelden. Na het verblijf bij MB's moet ik gewoon nog wat meer agressie kwijt.
Maar ik heb pech: de eerste de beste taxi die ik in Cebu aanhoud weet de weg en rijdt gewoon netjes op de meter. In plaats van zijn huid vol te schelden geef ik hem maar een fooi, "goed gedrag moet je belonen".

En om half twee bel ik aan bij mijn luxe villa. Kopje koffie, spullen op de kamer, duik in het zwembad en nu jullie even lastig vallen met dit verhaaltje.

Mijn laatste adres, geen programma meer, twee dagen rust aan het zwembad. Uitslapen op een airco kamer (vast wennen aan de Nederlandse temperatuur), middag dutjes doen, mijn rugzak uitmesten, lamballen, lekker eten, vakantie gevoel afbouwen en wachten op mijn vliegtuig donderdag ochtend.


  • 09 December 2013 - 09:08

    Louis:

    Tot een goede terugreis! Het is hier nu zacht voor de tijd van het jaar zeggen ze. Groeten.

  • 09 December 2013 - 12:39

    Ma:


    hoi ton na alle negatieve berichten is het toch nog goed gekomen het zal jou wel tegenvallen na al die vrijheid die je hebt gehad om weer in het gereel te komen maar ook dat went weer.Het is hier zonnig maar er staat een oude wind ik en al buiten geweest en het valt knap tegen het zonnetje schijnt maar de wind is koud dus blijf ik maar lekker bij het kacheltje. De tijd gaat nu korten nog vier nachtjes slapen en dan sta jij weer op N ederlandse bodem ik zal blij zijn als het zover is. ik wens jou een goede terug reis maar ik zal voor die tijd nogwel een brichtje sturen Ton houw je haaks en tot morgen veel groetjes en liefs ma

  • 09 December 2013 - 12:52

    Ineke Hodes:

    Hi Ton, geniet van de laatste dagen en een hele voorspoedige en veilige reis!
    Groetjes, Jos en Ineke.

  • 09 December 2013 - 13:08

    Chris En Toos:

    Onvoorstelbaar dat je vakantie er al weer bijna op zit. Deze 3 maanden, die we gerust veel bewogen kunnen noemen, zijn om gevlogen. Vooral de laatste maand. We zijn benieuwd naar de evaluatie van deze reis. Zeker weten dat het "daar zijn we te lui voor" de schaal negatief zal gaan beïnvloeden maar het geeft ook een humoristisch tintje eraan.
    Geniet nog even van je laatste dagen en al zo vast een goede reis terug.
    XXX Chris en Toos

  • 09 December 2013 - 13:10

    Ans:

    Hoi Ton,

    Wat zullen we er nu van zeggen. Het meeste is alweer gezegd. Geniet dus de laatste dagen en als we je niet meer horen een hele goede terug reis. Ik bel wel als je weer in het lekkere koude Nederland bent. Heb je al aan iemand gevraagd om de kachel aan te steken. Die heb je hier wel nodig. Nu een behouden vlucht en tot horens.

    Liefs en groetjes
    Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 885
Totaal aantal bezoekers 396596

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: