Een kaaskop bij de koppensnellers - Reisverslag uit Kapit, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een kaaskop bij de koppensnellers - Reisverslag uit Kapit, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een kaaskop bij de koppensnellers

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

10 Januari 2013 | Maleisië, Kapit

Woensdag 10 januari

Een Nederlandse kaaskop bij de koppensnellers

Als je al meer dan twee maanden rondreist en je gaat van het ene hotel naar het andere hotel. Vaak zit een ontbijt bij de prijs in. Dus meer dan twee maanden krijg je twee sneetjes witbrood en afhankelijk van het hotel een of twee eieren en jam. Er zijn uitzonderingen. Het laatste hotel in Yangon, Myanmar had een heel uitgebreid ontbijtbuffet met heel veel keuze.
Hier in Kapit zit er geen ontbijt bij het hotel, dus al vroeg mag je zelf op zoek. Nu is zoeken hier geen probleem omdat dit eigenlijk meer een dorp is dan een stad. Er zijn veel eetgelegenheden hier, allemaal met de naam café. Aan het dorpsplein, waar het overigens al vroeg druk is met wachtende mensen zit een bakery. Een bakkerij met de keuze uit zeker dertig verschillende broodjes, dit naast alle zoete taartjes en cakes. Hier ga ik maar eens ontbijten en doe mij tegoed aan broodjes met kaas en een kop thee. Heerlijk zo eens een ander ontbijt dan twee sneetjes witbrood en ei.

Na het ontbijt zoek ik nog even uit van waar morgenvroeg mijn boot vertrekt en ga mezelf nog even goed doen met een hete douche in mijn te dure hotelkamer. Je betaald voor luxe dus dan er ook maar gebruik van maken. Rond de middag wordt ik opgehaald voor een trip naar de Iban stam.

Hoogstpersoonlijk wordt ik opgehaald door "the chief" van de longhouse. Zeg maar eigenlijk de hoogste in rang van deze gemeenschap.
Stel je niet voor dat dit een gespierde krijger is met een lendendoek en speren op zijn rug, opgetooid met allerlei inheemse vogelveren. Nee, het is een oude, in eerste instantie wat zenuwachtig overkomend, filtersigaretten rokende man met een 4wd ford waarin hij allerbelabberdst rijdt.
Dit is dus het opperhoofd van de 300 man tellende gemeenschap van het longhouse wat ik ga bezoeken.

Met mijn aankomst over de rivier had ik het gevoel dat in al een heel eind in Borneo was maar als we het dorp uitrijden tref ik nog steeds goed geasfalteerde wegen aan. Zo ongerept is het dus echt niet, al zit ik niet ver van de Indonesische grens af. Zoals ik al eerder vermelde is Borneo en met name Maleisisch Borneo niet meer zo wild te noemen.
Kalimantan, oftewel Indonesisch Borneo is veel ongerepter. Onderweg passeren we nieuwbouw, een blok met rijtjeshuizen. Dit is het nieuwe longhouse. Ja, zo ken ik er ook nog een, ik woon ook in een longhouse!!!!!!!!!!!!
De bedoeling is echter dat binnen vijf jaar de mensen van het longhouse wat ik ga bezoeken verhuizen naar deze nieuwbouw.
De weg loopt helemaal naar en voorbij het longhouse en blijkt er nog maar vijf jaar te liggen, voor deze tijd was het longhouse alleen maar te voet en via de rivier bereikbaar en lag dus echt in het midden van nergens.

De Iban stam in Borneo zijn de voormalige koppensnellers. Oude schedels zijn nog steeds te zien in de traditionele longhouses. Volgens de verhalen die ik te horen krijg gaat het koppensnellen nu zo'n honderd jaar terug. De familie van "de chief" woont al generaties in dit longhouse en waarschijnlijk zal dit ook de laatste generatie zijn. De ouderen hier kennen nog de situatie dat er gevochten werd met andere stammen om dit gebied. Bij de oude schedels vraag ik of er een Oerang Belanda bijzit maar tot mijn geruststelling is dat niet het geval. Mijn Hollandse kaaskop is dus veilig.

Dit longhouse is een houten constructie, wat al generaties lang bestaat. Op z'n Hollands gezegd een zooitje bij elkaar gespijkerd hout bestaande uit twee gedeelten. Het eerste gedeelte, over de gehele lengte van het huis, een gemeenschappelijke ruimte.zeg maar de straat, waar gezeten, gewerkt, gehangen wordt.
Het tweede gedeelte zijn 23 huizen waarvan de voordeur uitkomt op de gemeenschappelijke plaats. De huizen zijn behoorlijk groot en bestaan uit een grote woonkamer en een grote ruimte, een leefkeuken. Er is een trap naar boven wat min of meer de opslagruimte is. In de hoek van de keuken hangen enkele muskietennetten met matrassen, oftewel de slaapkamer.
Het geheel is ingericht met een allegaartje van oude meubels en praktische gebruiksvoorwerpen. Door het allegaartje van rommel zou je bijna zeggen dat de inrichting smaakvol is.
De bevolking bestaat voor het grootste gedeelte uit ouderen en zeer ouderen. De oudste is in de negentig. Hoe moeilijk het al lopen is op een bij elkaar gespijkerde lattenbodem een rollator zal je hier niet aantreffen.
Ik tel een aantal echtparen met enkele kleine kinderen. Pubers en twintigers zie ik niet.

De meeste ouderen hebben besloten, als de nieuwbouw klaar is om hier te blijven, logisch, ze zijn hier geboren opgegroeid, getrouwd etc. Het betekent wel dat binnenkort dit echt een bejaardenhuis is.
De activiteiten hier zijn nu niet waarvan je zegt geweldig en bestaat vooral uit het schoonmaken van vruchten voor de markt. Op dit moment zijn ze bezig met vruchten die schijnbaar maar een keer per vier of vijf jaar te plukken zijn. Ze worden vooral geplukt vanwege hun olie.

We zitten hier aan een klein riviertje en er zijn geen krokodillen. Ik trek dus mijn zwembroek aan en ga een uurtje lekker zitten in deze koud water stroom. Heerlijk om af te koelen in dit broeierige en natte klimaat.
De avond brengt niet zoveel nieuws, er is elektriciteit van de generator. Het eten, rijst en kip uit een bamboe stok is eenvoudig maar smakelijk en als om negen uur de generator uitgaat is er nog een activiteit mogelijk: slapen.

Donderdag 11 januari

Tegelijk opstaan met de kippen is hier de regel. Om half zeven wordt het hier licht. Het is al broeierig en plakkerig en daar helpt zelfs geen emmer water tegen.
Na een simpel ontbijt vertrek ik weer naar de stad, een uurtje rijden om direct de boot op te gaan richting Balaka. De boot is overladen vol en ik weet met moeite een stoel te bemachtigen. Buiten zitten kan haast niet omdat overal mensen zitten en hangen. Het is benauwd aan boord en je kan bijna niets zien van de omgeving. Zo'n vijf uur gaat deze bootreis duren.

Ik begin aan mijzelf te merken dat ik een beetje reismoe aan het worden ben. Het verlangen om ergens een eilandje te zoeken en aan zee te verblijven wordt steeds groter. De enthousiasme nog te gaan rondsjouwen in nationale parken, in dit benauwde klimaat wordt steeds minder.

Ik tref het over het algemeen met het weer. De voorspelde hoosbuien die lang aanhouden zijn mij bespaard gebleven. Vaak is het zwaar bewolkt maar wel droog. Behalve als ik Balaga aankom en een guesthouse moet zoeken regent het flink. Als ik na een twintig minuten een acceptabel guesthouse heb gevonden wordt het weer droog. Ik heb hier vier guesthouses bezocht. Waar de boot aanlegt stond al een zekere Daniël te wachten, een waarvan in alle reisinformatie wordt gezegd daarmee niet in zee te gaan. Ik bekijk zijn guesthouse en het ziet er smoezelig uit. Het vierde guesthouse heeft voor 10 Ringit (€2,25) meer een simpele airco, warm water in de douche en langzame wifi. De keuze wordt gemakkelijk.
Na een noodlesoep twee glazen ijsthee heb ik het gevoel weer wat mens te worden en krijg ik wat energie terug.
Kortom, na een dagje en nachtje longhouse zit ik het diepst in Maleisisch Borneo waar ik kan komen. Even verderop is de rivier afgesloten door een prestigieuze dam waardoor 11.000 mensen zijn moeten verhuizen. Een zeer omstreden project waarvoor ook heel wat oerwoud heeft moeten wijken.
Hier in Belaga, een klein dorp, blijf ik twee nachten. Morgen kan ik dus op mijn gemak de boel eens gaan bekijken.

  • 10 Januari 2013 - 11:24

    Chris En Toos:

    Wat missen we je foto's, want ook al zijn jou beschrijvingen erg levendig toch missen we de plaatjes erbij. Maar goed, dat komt nog.
    Die Hollandse kaaskop doet het toch wel leuk bij de koppensnellers, je hebt gewoon geluk gehad dat ze hun verzameling niet meer wilde uitbreiden, de rede zal wel zijn dat ze dan alles moeten inpakken als ze gaan verhuizen.
    We zijn benieuwd welk strandje het gaat worden in de laatste weken van je vakantie, wat gaat het toch snel zeg.
    XXX Chris en Toos

  • 10 Januari 2013 - 11:52

    Jos:

    Beste Ton,

    De tijd vliegt, maar bij jou gaat het wel erg snel. Eigenlijk ging ik er vanuit dat de dagen aldaar wat rustiger en langzamer vooruit gaan. Kennelijk ben jij al een dagje verder als hier. Doe nou eens rustig aan en laat je niet teveel in een bootje nemen. We gaan er niet vanuit dat je een dag te vroeg op je werk verschijnt. Dus kalmpjes aan het is vandaag donderdag de tiende. Het zal wel een seniorenmomentje geweest zijn.

    Groet uit Gimmert

  • 10 Januari 2013 - 12:48

    Ma:

    weer een spannend reisverslag ik heb er weer van genoten de tijd dat je weer terug gaat naar ons koude kikkerlandje komt al aardig kort bij. ik ben heel benieuwd naar de fotos maar zal nog even geduld moeten hebben.Hier is niets belangrijks te vertellen het is vandaag redelijk weer niet veel wind en niet koud.Eigenlijk saai weer maar voor het weekend voorspellen ze kouden en mischien wel sneeuw daar zit ik ook niet op te wachten maar heb er niets over te vertellen dus we zien wel,ik kan er toch niets aan veranderen het is hier haast een uur dus tijd voor mijn middag boterhammetje. ik hoop maar weer op een berichtje morgen.Heel veel liefs en groetjes ma

  • 10 Januari 2013 - 15:23

    Ton:

    Jos heeft gelijk maar ik moet zoveel in de gaten houden dat ik uit mijn hoofd niet weet welke dag we nou zijn.
    Maar maak je niet druk, ik zal niet eerder komen werken hoor, dat wil ik jullie niet aandoen

  • 10 Januari 2013 - 21:55

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Je hebt geluk dat ze je niet in een grote pan water hebben gestopt op een kampvuur om soep van te trekken bij die stam. Succes bij het zoeken van een Bounty eiland. Geniet hier van want het werk komt weer in zicht.
    Gr. Hennie

  • 11 Januari 2013 - 08:13

    Jaakie:

    Wat een 'plakkerig' verschil tussen jouw belevenissen in Maleisië en alhier. Druilerig weer, graadje of 7 met vooruitzichten dat het de komende tijd weer wat kouder gaat worden. Verlang je zeker naar hè? gisteren 2e verenigingsdag gehad van de VO GGZ in het gebouw van AEF in Utrecht. Geslaagde dag, en er waren dames bij die het koud hadden?? Verwarming graadje hoger gezet en alles was weer op orde. Raadsel: geef ik je te raaien wie 2e lid RvB geworden is??? Ik denk dat je nooit meer mag raaien.......zo Antonius,zelfs bij een uitgekiende vakantie als deze met grootse plannen komt er een moment dat je denkt ' lag ik maar aan de copacabana.......' Ik wens je nog fijne weken.....

    Jaakie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kapit

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 638
Totaal aantal bezoekers 397078

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: