Gesignaleerd op de markt - Reisverslag uit Kapit, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Gesignaleerd op de markt - Reisverslag uit Kapit, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Gesignaleerd op de markt

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 Januari 2013 | Maleisië, Kapit

Na twee dagen droog weer is het vandaag opstaan met regen. Gelukkig is het na het ontbijt weer droog zodat ik niet nat wordt als ik naar de boot loop. De boot die ik eerder beschreef als een bus ziet er uit als een lange cocon. Helaas is er geen buitendeur dus het rivier leven en natuur moet ik bekijken door bruin getint glas. Ik heb eerste klas geboekt want voor die ene euro meer heb ik beter zicht dan ik de tweede klas.

In het eerste stuk van de rivier zie je met name veel bedrijfjes met industriële boomkap. Veel oude verroeste boten volgeladen met boomstammen. Mijn "speedboot" maakt ook veel scherpe bochten om losdrijvende bomen te ontwijken. Hierna gaat wordt de rivier iets smaller en verschijnt er dichte begroeiing op de oevers, vaak met echt forse en hoge bomen. Her en der zie je een aanlegsteiger waaruit blijkt dat daarachter mensen wonen.

Na de plaats Sung wordt de oever meer heuvelachtig met nog steeds de dichte begroeiing zo nu en dan onderbroken door nederzettingen met vooral houten huisjes. Na drie uur kom ik in de plaats Kapit. Een van de doelen daar is het regelen van een bezoek aan een echt longhouse van de Iban stam. Hiervoor wordt geadviseerd om een echte, erkende, gids te nemen. Een dag bezoek (met overnachting en eten) is niet echt goedkoop (tussen € 74 en € 100) want de Iban stam weet blijkbaar ook wat toeristen kunnen betalen.
Met een gids, aanbevolen in de Lonely Planet en het hotel waar ik verblijf, regel ik het verblijf voor morgen. Overmorgen wordt ik afgeleverd bij de boot naar Baluga, wat weer drie uur verder op de rivier ligt. Verder dan daar kan ik niet de binnenlanden in want daar hebben ze een grote dam in de rivier gebouwd.

Al geef ik aan dat een nacht verblijf in een van de originele longhouses duur is, het hotel waar ik verblijf weet er ook wat van, €40 per nacht. De overige opties zijn smoezelige, raamloze guesthouses die hele slechte reviews hebben op tripadviser.com
Kakkerlakken heb ik al gehad dus voor mijn reiservaring hoeft dat niet meer.

Kapit, wat ik morgen alweer verlaat is een redelijk dorp aan de rivier. Veel is hier niet te beleven want wat er gebeurd is aan de rivieroever. Meer dan het komen en gaan van de speedboten is daar ook niet te doen. Ik ben het dorp al doorgelopen maar van de ene kant kan je de andere kant al zien.
De gids, die ik eerder al aan de telefoon had, wist mij al te vertellen dat ik op de markt ben geweest. Kan je nagaan hoe groot het hier is.

• 08 Januari 2013 - 12:28

Ma:

Ton als jij niet veel nieuws hebt heb ik het ook niet want jij beleeft toch wel meer als wie hier het weer is nog steeds grauw en grijs ze voorspellen voor vrijdag vorst dus we wachten maar af maar morgen heb je misschien meer te vertellen en ik ook dus stop ik maar met veel groetjes en liefs ma.

• 08 Januari 2013 - 17:36

Hennie:

Hoi Ton,
    Veel succes bij de Iban stam, nu zit je echt in the middle of nowhere.
    Ben benieuwd naar je ervaringen daar.
    Gr. Hennie.

• 09 Januari 2013 - 17:14

Peter:

Ik zat even te kijken wanneer je vakantie voorbij is, de 27e ben je weer thuis? dus nog ff te gaan!! geniet van al het moois !!!! Mis de laatste tijd wel wat fotootjes!

Groetjes!!