Tropisch onweer - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Tropisch onweer - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Tropisch onweer

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 Januari 2013 | Maleisië, Kuching

Donderdag 3 januari

Ton heeft een vakantiedag. Na de activiteiten die de jaarwisseling met zich mee hebben gebracht is het tijd om een rustdag in te voeren.
Omdat je hier toch bijtijds op bed ligt, als er geen nachtelijke activiteit is, ben je toch redelijk vroeg op. Zonder wekker om ongeveer acht uur. Het ontbijt staat klaar en omdat er geen "programma" is wordt het op mijn gemak ontbijten, buurten met de mensen die ook in de longhouse verblijven. Na het ontbijt ga ik even langs bij de buren, Vier Engelsen, waarvan er twee in Nieuw Zeeland wonen. Met hen heb ik de laatste twee dagen de meeste activiteiten ondernomen. Even op de koffie want ik moet mijn bijdrage aan de benzine nog betalen. We kunnen gebruik maken van de auto's van het guesthouse tegen vergoeding van de benzine.
Het gezin met twee kleine kinderen vertrekt voor een dagtrip om elf uur, twee Duitse mensen vertrekken hier en voor mij "tijd voor rust in een hangmat".
Ik installeer me met een pot thee, sigaretje, boek en een ventilator in mijn hangmat, zo voorzien dat ik er voorlopig niet uit hoef.
Om een uur wordt ik echter gewekt, ik ben dus in slaap gevallen, om de lunch die klaar staat te komen nuttigen. Na het eten is het direct weer tijd voor een middagdutje en voor de rest niet veel meer doen dan lezen. De ventilator in de buurt houdt de temperatuur aangenaam want het kan aardig benauwd zijn zonder de wind en tussen de bomen.

Morgen moet er weer wat ondernomen worden en samen met de Engelsen maak ik een plan om een boottrip te gaan maken in de mangrove bossen voorafgegaan door een bezoek aan een soort openlucht museum waar traditionele huizen en klederdrachten te zien zijn, inclusief een dansvoorstelling. De boottocht wordt afgesloten als het donker is op een rivier waar veel vuurvliegjes te zien zijn. Het moet morgenavond wel beter weer zijn dan op dit moment.

Het weer is voor wat ik had mogen verwachten echter goed. Tot nu toe heeft het alleen 's nachts geregend en is het overdag over het algemeen droog. Niet gek in het hard van de moesson tijd. Als het regent dan zijn het redelijke buien. De boerderij ligt tussen zee en een nationaal park wat op een berg ligt. Hierdoor valt er relatief veel regen omdat de bewolking tegen de berg aan blijft hangen.
Vanavond echter valt de regen met bakken uit de hemel. Het is onmogelijk om te slapen. De regenbui is niet bepaald een redelijk buitje maar een tropische stortregen met onweer en bliksem. Zolang ik droog zit in mijn longhouse is er niets aan de hand.
De longhouse is vooral gemaakt van hout en staat op palen, het water loopt er dus onderdoor. Het dak is echter van golfplaten en dit versterkt het geluid van de regen aanzienlijk. Tegen elkaar praten is bijna onmogelijk. Ook het geluid van het onweer lijkt versterkt te worden door de golfplaten en houten constructie. Met verbazing zit ik uren naar dit noodweer te kijken. Ook mijn buren zijn nog lang wakker, blij dat de kinderen ondanks het harde geluid doorslapen.
Sinds vanavond weet ik wat een tropisch onweer ,in een regenwoud, inhoud.

  • 04 Januari 2013 - 07:39

    Ans:

    Hoi Ton,

    Je moet van alles een keer mee maken. Dan kan je er ook over praten. Goed dat je over dag geslapen hebt dan kan je weer wat hebben. Hopelijk heb je met je vuurvliegjes meer sucses dan met de oerang oetangs. Toch blijven wij de foto's missen.

    Liefs Ans

  • 04 Januari 2013 - 09:25

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Zijn het de kinderen niet die je wakker houden, is het de regen en het onweer.
    Zorg dat je niet wegspoelt uit je hangmatje, en hopelijk is het morgen beter weer.
    Groet, Hennie

  • 04 Januari 2013 - 12:54

    Ma:

    hoi Ton wij hebben geen tropsche buieen maar het scheelt niet veel de barrometer is ook van slag hij staat op mooi weer maar het is triest en miezerig maar we zullen het ermee moeten doen het word de hele dag niet licht ik heb het rustig een stilte voor de storm in het weekend komen ze mijn kerstspullen op ruimen maar gekker als woensdag kan het niet worden.Ik ben smorgens naar de huisarts gegaan want ik had een tampon in mijn neus vanwegen een bloedneus en die moest verwijderd worden toen ik thuis kwam was de hulp bij mij om te poetsen maar even later zat mijn hele kamer vol.Ans Miek Leo Wien met man en kleinkind dus van poetsen kwam niet veel maar volgende week beter. veel nieuws heb ik niet meer ik hoop vlug weer iets van je te horen heel veel liefs en groetjes ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuching

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 551
Totaal aantal bezoekers 397218

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: