"Slow" betekent toch "Langzaam" - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu "Slow" betekent toch "Langzaam" - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

"Slow" betekent toch "Langzaam"

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 December 2012 | Myanmar, Pagan

Vier uur, de wekker loopt af. Is dit vakantie? Ze zeggen het.
De douche bestaat uit twee waterleidingen, de een geeft het heetste water van Myanmar en de andere het koudste water. Het water combineren is bijna onmogelijk want de douchekop sproeit alleen het water tegen de muur.
Om half vijf staan we buiten, de taxi chauffeur heeft haast want na ons heeft hij nog meer klanten. Scheurend, achter in een mini pickup, racen we naar de boot. Japanse makelij, bouwjaar 1955. Op de boot zitten al redelijk wat locals, of eigenlijk liggen er al redelijk wat locals. Wij zoeken een strategisch plekje uit met redelijke plastic stoelen, uit de wind en voor vanmiddag in de schaduw. Er zijn twee toeristen voor ons dus wij zijn, strategisch gezien mooi op tijd. De toeristen zitten gescheiden van de locals en dat zal wel met de prijs te maken hebben.
Aangezien we geen ontbijt hebben gehad koop ik een pak met Burmeese pannenkoeken. Deze zijn zo vet dat ze tevens goed zijn tegen de droge schilfers op mijn handen. Vandaag heb ik geen potje Nivea nodig.
Het is nog donker als de boot vertrekt en maken we de zonsopkomst mee vanaf het water. In het begin van de trip zijn er pagodes, hoe kan het ook anders hier, te zien op de oever. Later is de oever vlak.
Buurtend met overige toeristen kom ik erachter dat ik het helemaal niet zo goed heb. Een half jaar, zeven maanden, een jaar weg. Daar zit ik dan met mijn lang weekendje vakantie.

Ik help nog wat Nederlanders met een route door Indonesië, Laos, Cambodja, even komt de reisleider weer naar boven.
Voor de rest is de boot relaxed, het is niet voor niets de langzame boot. Wat schrijven, wat lezen, wat buurten, wat rondlopen.
Rond tien is er een stop. Al voor de boot is aangelegd staan er al vrouwen vanaf de kant te roepen of je bananen wilt kopen. Zodra de boot vastligt is er een gevecht wie van de verkopende vrouwen het eerste aan boord is om de paar toeristen te belagen met bananen, somosa's, gebakken banaan, ananas, watermeloen, pannenkoeken en meer niet herkenbaar voedsel. Diegene die heeft gezegd dat je gedurende de reis niets kan kopen heeft ongelijk. Aan boord kan je thee, fried rice sowieso al kopen.
Na een kwartier als de hoorn van de boot toetert, keert de rust aan boord terug. De zon breekt hard door maar onze strategische plek houdt ons gelukkig in de schaduw.
De tweede stop rond twaalf is rustiger maar niet minder luidruchtig. De scheepshoorn maakt iedereen weer wakker en dit keer zijn de watermeloenen in de aanbieding. Ze vragen zo maar een prijs want als je nee zegt dan zakt de prijs al direct met de helft.
Binnen vijf minuten is er al een derde stop. Hier worden geen verkopers mee in de boot geladen maar gaan grote witte zakken gevuld met suiker van boord. Het lijkt wel het tweewekelijks hoogtepunt van het dorp want het hele tafereel wordt vanaf de kade gadegeslagen door de schooljeugd.
Er volgens nog enkele onbeduidende stops naar het lijkt in het midden van niets totdat er rond twee uur een verhoogde staat van paraatheid optreed. Er wordt ingepakt, materialen worden naar beneden gebracht. Aan de oever staan de ossenkarren al klaar en de lading wordt via de loopplanken van de boot gehaald.
Hierna is het nog een stuk rustiger aan boord. Eigenlijk wordt het alleen maar saai. Ik weet dat reizen in Azie vaak wachten ennstilzitten is. Ik hoor dat het vanavond zeven uur wordt voordat we in Bagan zijn, twee uur later dan ik had gedacht. De "slow boat" gaat dus echt langzaam.

Omdat het allemaal zo lang duurt zitten we de Gekko's op de muur te bestuderen, mama gekko, pappa gekko en baby gekko. Ook slaat de fantasie op hol over het hotel wat wij telefonisch geboekt hebben: airco, televisie, wifi, waterbed, zwembad,sauna en een restaurant met pizza's, een welkomsdrankje. Helaas is het realiteitsgehalte ver te zoeken en zal het wel een pickup worden met een ossenkar, een kamer zonder ramen, een lekkende douche, een airco die te veel lawaai maakt en een wc die je niet door kan spoelen.

Uiteindelijk is het hotel redelijk, de pickup was met een fietsrikshaw, de wc trekt door, de douche heb ik nog niet uitgeprobeerd, de airco werkte na reparatie en maakt weinig geluid.

  • 12 December 2012 - 16:34

    Ma:

    wat een avonturenhet lijkt wel een film maar zo beleef je nog eens wat,het is apannerde als hier ik heb gisteren een partij kaarten op de bus gedaan voor de kerst die heb ik al lang geleden gemaak maar kom tet de ontdekking dat ik er nog wel 20 te kort kom dus weer maar knippen en plakken voor jou hoef ik geen kerstkaart te sturen ik doe wel een mailtje met een kerstgroet.
    Maar niet zo opwindend als jou verhalen ik ga maar weer vlug aan de slag anders kom ik niet klaar voor de kerst verder zo als gewoonlijk heel veel groetjes en liefs tot de volgende mail ma

  • 12 December 2012 - 16:39

    Will Vugs:

    Hier moeten we het doen met een mooi kerstpakket dit jaar, maar ja dat gaat nu aan je neus voorbij!!

  • 12 December 2012 - 16:48

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,
    We kunnen je ook boventallig verklaren, dan kom je in de mobiliteitspoel en kan je er misschien nog een paar maandjes aanknopen. Wanneer kom je eigenlijk precies terug? Of wil je daar nog niet aan denken.
    Gr. Hennie.

  • 12 December 2012 - 17:19

    Chris En Toos:

    Ach jonge toch, zo weinig vakantie, we zouden bijna meelij met je krijgen.
    Voor de volgers: hoezo geen kerstkaart...het is toch leuk om in februari thuis te komen van een "lang weekend" en dan alle kerstkaarten te vinden. Dus sturen die kaarten hoor.

  • 13 December 2012 - 04:16

    Arthur & Janneke :

    Ha bootgenoot,

    Wij liggen nu in onze jacuzzi op het dakterras met een glas champagne. All inclusive ;-)
    Nog bedankt voor al je reistips!

    Groetjes,
    Arthur & Janneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Pagan

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 397890

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: