Lekkerder dan Duits bier - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Lekkerder dan Duits bier - Reisverslag uit Hsipaw, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Lekkerder dan Duits bier

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 December 2012 | Myanmar, Hsipaw

In de huidige wereld lijkt alles zo dichtbij met alle moderne verbindingen die er zijn. Toch blijft de afstand erg ver als je niet de emotie kan delen en het moet doen met internet, e-mail, Skype en alle andere mogelijkheden die er zijn.
Ver weg wordt nog eens duidelijk als je op een plaats bent waar de onbetrouwbaarheid van bestaande mogelijkheden niet of onvoldoende werken. Ondanks alles komen berichten niet aan en weet je niet zeker of jouw berichten wel doorkomen.

Desondanks blijft het kennismaken met de andere kant van de wereld zo waardevol dat je daar dankbaar voor moet zijn.

Na een koude nacht met lekker slapen onder een dikke zware deken is het ontbijt fris met een ochtendmist. Om 10.00 uur op zoek naar de hotspring die we nooit gevonden hebben. Aan het eind van de weg de rijstvelden in maar alle mogelijkheden lijden naar modder en steile rivierranden. Wat oorspronkelijk een route van een uur had moeten worden hebben we naar twee uur opgegeven want de roep om noodlesoep en lemon juice was groter dan de behoefte verder te ploeteren in de rijstvelden. Ook de plaatselijke gouddelvers aan de rand van de rivier kunnen ons niet verder wijzen. Terug in de achterafwijkjes van dit stadje worden we overal toegeroepen met "bye bye", vaak het enigste buitenlandse woord wat kinderen hier kennen.
Er moet nog het een en ander geregeld worden voor de komende dagen. Een hotel in PyinOo Lwin voor morgen en een hotel voor in Nyaung U (Began). Toen de keuze gemaakt was bleken twee telefoongesprekken voldoende om weer 5 dagen onderdak te zijn. Ook op de volgende bestemmingen zijn de prijzen van guesthouse relatief duur ($30 per nacht) maar omdat ik de komende vijf dagen een kamer deel valt het nog mee.

Na een welverdiende middagdut is het bij zonsondergang nog even op zoek naar een oude hoop stenen, met een mix van citroen, gember, mint, honing en thee breng ik de zonsondergang door in een tuin met fruitbomen.
Zelfs die Duitser uit München zegt dat dit drankje lekkerder is dan bier, kan je nagaan.

Ik zit nu te schrijven terwijl er een hele groep Italiaanse toeristen met een luxe touringcar worden afgeleverd, tijd om morgen te vertrekken.

• 09 December 2012 - 14:33

Ma:

le berichtje weer gelezen,daar kunnen de nachten ook koud zijn maar goed dat je dan een lekker warm nestje hebt ik rol er mij sávonds ook lekker in.
    miezert het al de hele morgen maar gelukkig zitten we warm en droog.
    Ik ben mijn kerst en nieuwjaars kaarten klaar te maken voor verzending dat word zo ongeveer ook weer tijd en dan heb ik dat ook weer klaar ik ga zo metteen naar Toos en Crist ook leuk.
    verder nog veel liefs en groetjes ma

• 09 December 2012 - 16:11

Karin:

volgens mij is alles lekkerder dan duits bier ;-) Hoe warm of koud is het nu bij jouw ? Had je nou de luxe stoel genomen of het houten bankje ?
    Hier is het prutweer weer , de huiskamer maar wat aangekleed met kerstspullen met dank aan de Blokker :-)) lekker goedkoop en zo ziet het er ook uit volgens mij haha...hey tot je volgende berichtje !!! take care :-)

• 09 December 2012 - 18:00

Hennie Bongers:

Hoi Ton,
    Mooi verhaal, succes met de Italianen vanavond.
    Gr. Hennie.

• 09 December 2012 - 20:27

Chris En Toos:

Na een koude nacht en een drukke dag heb je zin in snert...we hebben nog wel een maaltje over hoor.
    XXX Chris en Toos