“Alles sal reg kom” - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu “Alles sal reg kom” - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

“Alles sal reg kom”

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 Maart 2023 | Indonesië, Ambon

Nou vergis ik mij “Alles sal reg kom” is Zuid Afrikaans maar het werkt ook in Indonesië. “semuanya akan beres”.

Om maar door te gaan waar ik de laatste keer gebleven ben.

Maandag is het vanaf drie uur gaan regenen. Dat kan bij alle falende systemen er ook nog bij.

In al mij negativiteit ben ik begonnen aan een verhaal over soep.

Bij sommige restaurants staat soep op de kaart maar ik wil het eigenlijk niet hebben over de soep die op de kaart staat. Op de foto zie je een selectie van de soep die ze hier op “The Beach” wat geen Beach is, verkopen.

Maar ze hebben hier ook de befaamde “plastic soup” die hier in het water drijft en op de stranden aanspoelt. Ik ben nog maar weinigplaatsen tegen gekomen waar geen plastic afval ligt, overal langs de wegen, het drijft in het water en de kustlijn ligt er vol mee. Iedereen gooit zijn afval ook gewoon uit het raampje van de auto. Op de foto’s zie je al een voorbeeld van wat er ligt op de 50 meter die The Beach, wat geen Beach is, groot is.

De dag kabbelt verder door, er gebeurd niets. Ik verplaats mijzelf tussen “The Beach”, mijn kamer en balkon en weer terug. Saai maar wat kan je anders in de regen.

Internet valt telkens uit en bij mijn verplaatsingen moet ik telkenmale opnieuw inloggen.

In het begin van de avond pak ik mijn paraplu en ga een eindje verderop naar een “Padan restaurantje”.

Padan komt, volgens mij, oorspronkelijk uit Sumatra. Het eten staat de gehele dag in de vitrine. Ik heb liever vers bereid eten maar ja, veel keus heb je niet.

Witte rijst, kippenpoot, aardappel geval/ding en een ei. Er gaat een klein lepeltje saus over mijn rijst, nadat ik geproefd heb of de saus niet te heet is laat ik er nog heel wat lepeltjes toevoegen. Geen droge rijst voor mij.

Voor €2,50 is mijn buikje weer vol. Op de terugweg nog maar even naar de supermarkt om iets te sneukelen te halen en daarna zit ik op mijn kamer, wat nieuws te kijken met gebrekkig internet.

Vannacht regent het nog regelmatig, de stroom valt ook nog twee keer uit.

Dinsdag

De nieuwe dag met nieuwe kansen breekt aan. Ik start met een warme douche die al ras onderbroken wordt door stroom uitval, geen stroom is geen warm water want het water wordt door een soort van elektrisch boilertje opgewarmd.

Ik ga even op “the Beach” zitten. Kijk even mijn post na en besluit niet af te wachten wanneer “Kantor Imigrasi” gaat bellen. Ik bel zelf.

Ze moeten even checken of de systemen werken, ik word binnen 5 minuten terug gebeld.

Het wonder is geschied……het werkt allemaal.

Terug bij mijn hotel staat een politie wagen met zwaailicht. Ik vraag de agent of hij mijn vervoer is naar “Kantor Imigrasi”. Dat niet maar hij wil wel een foto van ons beiden.

Snel vervoer geregeld en op naar kantoor. Mijn dossier ligt al open en het eerste wat ik krijg is een rekening van INR 500.000 (€ 30,50) maar………die kan ik niet hier betalen. Met de rekening moet ik naar een “Indomart”, een supermarkt, en daar betalen en terugkomen met het betaal bewijs.

Gelukkig is er een Indomart op enkele minuten loopafstand.

Terug bij Imigrasi worden mijn gegevens in vier verschillende computers ingevoerd. Dan moet er een foto gemaakt worden, ik grap en grol met de medewerkster en vraag of we niet samen op de foto moeten ? Dan willen ze mijn vingerafdrukken waarna ik ook mijn tenen aanbiedt. Gelukkig valt mijn humor in goede aarde.

De procedure gaat nu in gang.

En tot mijn grote vreugde ligt mijn paspoort morgenvroeg om 10.30 uur klaar om opgehaald te worden.

Dat valt mij nog een dag mee. Uiteindelijk geen vertraging opgelopen, alleen de kosten van de extra taxi rit op en neer. De medewerkster wil nog een foto van mij met haar, vooruit dan maar. Per ongeluk steekmug in plaats van mijn duim mijn middelvinger op :-) gelukkig herstel ik dat nog op tijd voor de foto gemaakt wordt :-)

Terug naar “The Beach”, die nog steeds geen Beach is. Het is windstil, half bewolkt, plakkerig en heet.

Er staat een grote tafel gedekt, ik denk dat ze gasten verwachten.

Een grote kop thee en een plan maken hoe verder te gaan .

Ineke heeft mij wat info gestuurd (bedankt Ineke) maar ik moet nog het een en ander uitzoeken en actualiseren, de info is al wat ouder.

De ochtend is weer voorbij, mijn kamer is gepoetst. Ik heb schone lakentjes en handdoek, shampoo en tandenborstel.

Op de grote tafel wordt het eten gezet voor de komende gasten. Het eten staat in de warmte, leuk voor die gasten die vanmiddag pas om half twee aankomen. Voedselveiligheid staat hier niet voorop.

Het plan wat ik aan het maken ben is :

Woensdag 8 maart:

10.30 uur Paspoort ophalen

Naar het Penli kantoor om te kijken of ik een ticket kan boeken naar Banda

De eerste informatie die ik ontvang, via het personeel hier. is dat er een boot gaat op:

Donderdag 9 maart om 18.00 uur (aankomst Banda 08.00 uur) of

Maandag 13 maart om 14.00 uur (aankomst Banda 4.00 uur

Dat wordt dus een nachtje varen. Maar morgen eerst even checken, boeken. De keuze is zo gemaakt, ik wil hier weg.

Ik ben op allerlei sites aan het zoeken naar hotelletjes en guesthouses. Om wat te zien over de bewogen geschiedenis moet ik op het hoofdeiland zijn maar voor de stranden en mogelijk wat snorkel ervaring op de wat kleinere eilanden van Banda.

De groep die komt eten is een groep Nederlanders, ik maak met hen een kort “socio talk” en vertel maar niet dat hun eten al uren op tafel staat :-)

Er zijn ook wat kinderen aan het spelen in het water. Dit keer niet “Hello Mister” maar “ Money Mister”.

Maar het is vier uur, de lucht trekt snel dicht en het gaat regenen. Zelfs onder de overkapping van “ the Beach” word ik nat. Mijn balkon houdt het niet droog dus vlucht ik mijn airco kamer maar op.

Vanavond zal het wel eten worden op “The Beach”. Ik heb foto’s gemaakt van de menukaart en kan alvast, nu het regent, een keuze maken op mijn airco slaapkamer.

Ook opmerkelijk, de ATM (pinapparaat) heeft geen storingsmelding meer.


  • 07 Maart 2023 - 10:32

    Chris En Toos:

    Wow dat valt erg mee allemaal, nu alleen nog droog weer en morgen de boot en Mister Ton is weer happy.

    Hopelijk heeft het eten gesmaakt en kun je voldaan naar bed.

    Tot morgen, liefs

    Chris en Toos


  • 07 Maart 2023 - 12:04

    Ellie:

    En het kwam regt, toch Ton?

    Ik zit hier met een kop warme chocolademelk en kijk naar buiten waar de natte sneeuw nog steeds neerdwarrelt. echt koud is het niet ondanks de 2 graden boven nul....

    Regen en stroomuitval horen eigenlijk geen onderdeel te zijn van vakantie, soms krijg je dat er gratis bij...

    En wat een plastic afval zeg, dat is meer dan genoeg werk voor een zwerfinator, een opruimer van zwerfafval. Statiegeld op plastic flesjes zou daar een goede inbreng zijn.

    Fijn te horen dat ze werk hebben gemaakt van je visum, zodat je het morgenvroeg kunt ophalen. Als je dat €30 euro kost, had je beter nòg een verlenging kunnen aanvragen voor je op het vliegtuig stapt, dat had je € 30 euro van de boete gescheeld.....of werkt dat zo niet.

    Een nachtje op de boot......donker.....allemaal water om je heen, maar vooruit anders kom je niet op Banda. Hopelijk hebben de bounty eilanden zich daar verstopt.

    En snorkelen is een leuk vooruitzicht....wat voor vissen zou je tegen komen?

    Ik ga nog even mijn kilometers maken door de sneeuwvlokken en daarna maak ik mezelf een heerlijke lunch met roerei.

    Jij voor straks, slaap lekker en succes morgen met je visum en bootticket.

    liefs, Ellie


  • 07 Maart 2023 - 15:47

    Ans:

    Hoi Ton,

    Jij blij dat je visum morgen klaar is. Kan je daar donderdag vertrekken. Volgens mij is waar je nu zit niet het plekje wat je zocht. Nog even vol houden en denk maar aan de dagen die gaan komen. Bootje varen, snorkelen en wie weet wat nog meer. Wel leuk dat iedereen met je op de foto wil. Blijf positief en geniet van de dingen die gaan komen.

    Liefs Ans


  • 07 Maart 2023 - 16:38

    Ad:

    Ton

    ik ben nog op zoek of ik het lezen, beantwoorden van je emails, bekijken van foto's niet ergens kan wegzetten als directe tijd binnen het ZPM :-) . Je kunt je in ieder geval identificeren als een echte ' van Gorp', dus al je wilt inschrijven is dat in ieder geval beschikbaar :-)

    Geniet ervan..


  • 08 Maart 2023 - 15:03

    Yolanda:

    Ah nog ff joh dan verlang je weer naar koek en zopie [e-1f602] Nee hoor ik snap jou best, beetje reizen dingen zien hapje drankje enz. Ja ze zijn daar niet echt milieu vriendelijk bezig met al dat plastic. Erg he..alles word daar zo weggegooid.

    Nou vaarse alvast..

    Doeiiiiiii


  • 14 Maart 2023 - 15:25

    Hennie:

    Inderdaad Ton, "alles sal reg kom". Ook al is het krom.

    Groet Hennie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 396532

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: