Vooruit met de geit (en de leguaan) - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Vooruit met de geit (en de leguaan) - Reisverslag uit Kralendijk, Bonaire van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Vooruit met de geit (en de leguaan)

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 Juni 2022 | Bonaire, Kralendijk

De afgelopen week hebben we Bonaire vooral verkend met de auto.

De grote routes hebben we afgelegd en de meeste bezienswaardigheden bekeken. Morgen gaan we deze vakantie al weer doormidden knippen.

Maar we hebben vandaag nog. Twee zaken staan nog op de “to do” lijst staan. De kleine route door Slagbaai National Park en het leguanen- en geiten menu.

We starten vandaag maar eens op het gemak met het Jumbo ontbijt. Pindakaas, jonge kaas, eier-salade, glaasje melk, chocolade melk en natuurlijk koffie.

We willen niet te vroeg weg dus blijven wat hangen bij het zwembad. Als we te vroeg weg gaan zijn we te vroeg bij het restaurant waar ze leguaan verkopen.

Tegen twaalf gaan we weg, allereerst voor de korte route door het Slagbaai Nationaal Park. We gokken erop dat we dan rond vier uur in Rincon zijn voor het eten.

Het Nationaal Park (grote route) hebben wij al eerder uitgebreid beschreven. De kleine route levert niet zo veel andere beschrijving op. Wel kom je langs “de Brandaris”, de hoogste berg.

Deze kan je beklimmen maar tot grote teleurstelling van Peter moet je aan deze klim om uiterlijk 12.00 uur beginnen. Wij staan echter om 13.00 uur voor het hek. Het kost mij moeite deze teleurstelling voor Peter op te vangen. Hij had zo graag in de hete middagzon naar boven te klauteren.

Ik had al aangeboden, beneden, in de airco auto op hem te wachten.

We vervolgen onze route tot Slagbaai, met de oranje gebouwtjes en vinden daar een schaduwplekje maar de wind is zo hard dat je letterlijk “je hemd uit waait”. Tevens is daar een groepje Bonaire jongeren wat muziek aan het maken met een muziekbox zo groot als hun halve auto.

Hoezo natuurpark ????? Onze stop is daar voor een beperkte duur.

Na nog drie kwartier rijden over ‘s lands hobbelige, onverharde wegen (Peter gaat nog een filmpje op FaceBook plaatsen van nog niet het slechtste gedeelte) verlaten we het park. Omdat het nog wat vroeg is voor onze geit- en Leguaan stoofpot gaan we ergens nog wat drinken.

En dan moeten we eraan geloven.

Het restaurant: Posada Para Mira, in Rincon is een mooi restaurant in een mooie omgeving.

Ik heb al eens geit gegeten in Nepal dus de leguaan is voor mij, Peter doet de geit.

Ik start met de Leguanen soep, een wat zoute bouillon met stukje leguanen vlees waarin heel veel kleine botjes zitten.

Het hoofdgerecht: de stoofpot van de de leguaan en de geit zijn met hetzelfde recept klaargemaakt, buiten de structuur van het vlees proeven we weinig verschil. In beide gerechten heel veel kleine stukjes bot,

Het lijkt dus op vis eten.

Waar smaakt het naar: kort gezegd naar leguaan en geit. Onze conclusie is echter: we hebben het geprobeerd maar rijden er niet meer voor om.

Voor jullie, als je dan toch in de buurt komt………….

Om 17.00 uur zijn we weer in ons eigen zwembadje. Voldaan over de afgelopen week sightseeing Bonaire.

Morgen begint de vakantie………maar daarover volgende keer meer.

• 13 Juni 2022 - 07:35

Ans:

Mooie foto’s, had je wel genoeg plaats aan tafel voor het ontbijt? Nou ik denk dat Peter jou heeft moeten troosten dat je de berg niet op kon.( hihihi) Ben benieuwd wat jullie de komende week gaan doen. Geniet ervan en wij horen en zien het wel. Veel plezier.
    XXX

• 13 Juni 2022 - 08:25

Renée Groenewoud:

Wat jammer voor Peter dat hij de berg niet kon beklimmen in de bloedhitte.
    Ik vond het aanbod van jou wat minnetjes. Je had Peter beter kunnen begeleiden op weg naar de top! Wel dapper van je dat je de leguaan gegeten hebt……

Renée

• 13 Juni 2022 - 08:58

Chris En Toos:

Wij vallen een beetje stil over zoveel moed....bergen beklimmen en vreemd eten. Probeer dit de 4st van de vakantie maar eens vol te houden.
    XXXX

• 13 Juni 2022 - 09:30

Yolanda :

Ach dat hebben jullie ook weer afgevinkt. Op naar de volgende belevenissen. Groetjes

• 13 Juni 2022 - 13:56

Bea:

Leuke titel weer boven het verslag. Denk dat ik had gekozen voor een fruitdagje :)

• 13 Juni 2022 - 15:04

Hennie Bongers:

Mooi beschreven ...
    Groet Hennie.

• 13 Juni 2022 - 20:39

Ellie:

Ach ja, de kleine botjes was ik vergeten, maar jij vond het dus niet een beetje naar kip smaken? dat is wat ik mij ervan herinner in ieder geval.
    leuk om jullie gezichten te zien boven het eten, haha
    Wat jammer voor Peter dat hij te laat was om nog de berg op te mogen.....is dit niet omdat je tijd nodig hebt om te klimmen en te dalen en dat je na 12.00 niet meer redt om voor t donker weer beneden te zijn? En ws heb je daar echt wel bergschoenen voor nodig......Had jij rustig uren beneden in de auto zitten wachten? Maar goed jullie zouden nog een tweede poging kunnen wagen, er zijn nog dagen over in deze vakantie :)
    Zon fench van cactussen vind ik een goed idee, past zo tussen de tuin van mij en de buurvrouw......
    Miste de foto van het bounty strand en het handdoekje-liggen.....zal morgen komen.....
    Pas goed op jezelf en elkaar en waai niet uit je hemd!
    liefs, Ellie