Een zwaluw maakt nog geen zomer - Reisverslag uit Beaufort, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Een zwaluw maakt nog geen zomer - Reisverslag uit Beaufort, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Een zwaluw maakt nog geen zomer

Blijf op de hoogte en volg Ton

19 Januari 2013 | Maleisië, Beaufort

Een zwaluw maakt nog geen zomer. Maar enkele duizenden maken het dan toch wel erg warm en benauwd.
Hier in Beauford, Sabah, Maleisië stijken om 18.00 uur duizenden zwaluwen neer. Ze bezetten alle electriciteitsdraden in de binnenstad. Allemaal op een rijtje met, op een uitzondering na, allemaal met het kopje naar dezelfde kant. Een geweldig gezicht zo midden in de stad/dorp.

We zijn op het ogenblik met z'n drieën aan het reizen. Vandaag is Ineke jarig en dat moet worden gevierd.

Aangezien onze toer naar de neusapen en vuurvliegjes pas later op de dag is, wordt er eerst uitgeslapen tot negen uur. Alhoewel uitslapen.....conform de voorspelling liep de wekker bij de overburen om vijf uur af. het gezang naar Allah hield echter maar een kwartiertje af. Hoewel er op mijn kamer wel aangegeven staat in welke richting Mekka ligt is mijn kamer zo klein dat ik mijn matje niet neer kan leggen, ik blijf dus maar rustig in bed liggen met mijn hoofd richting Beek en Donk. In dit hotel zitten Maleisiërs en die weten niet dat je rekening kunt houden met andere gasten. Om half zeven wordt er dus al geroepen en met deuren geslagen.
Maar met een zelf gemaakt bakje koffie, een sigaretje, de krant op internet kom ik de afgesproken rustige opstart wel door.

Bij het ontbijt heb ik voor Ineke een symbolisch kadootje. Zij heeft al zo'n 80 landen in de wereld bereisd dus geef ik haar een flesje met een zeilboot erin. Als symbool nog vele jaren over de wereld te reizen. Ik weet dat, als je met de rugzak reist, niet zit te wachten op allerlei prullaria. Dit kadootje kan ze, voorzien van een boodschap, vandaag of morgen al in de zee gooien, wie weet levert dat nog leuke reacties op als het dan gevonden wordt.

Slenteren door Beaufort levert weinig spectaculair nieuws op maar het hoogtepunt ligt dan ook op het eind van de dag. Vervoer met een kanariegele 4wd, die je niet echt nodig hebt hier in de buurt. Daar waar de boot vertrekt blijkt het grote verschil tussen Sarawak en Sabah. Sabah is veel toeristischer opgezet. Waar ik vorige keer zelf een boot regel heb je hier toeristenboten waar minimaal 20 mensen opgaan. Waar ik in Serawak een boot zag varen hier de toeristenboten met zes of zeven in colonne. Daar waar in Sarawak vijf mensen stil in een bootje de apen benaderen blijven hier in Sabah de Maleisische toeristen gewoon doorkwebbelen, roepen en gillen. Ik zit me daar mateloos aan te ergeren en moet ze regelmatig op een directieve Hollandse manier tot de orde roepen. Deze ergenis levert bij ons wel een cynische humor op waar wijndrie dubbel om liggen en als we het vertalen blijkt het bij de andere wel sympathie op te roepen.

Uiteindelijk zien we redelijk wat neusapen, makaken, grote hagedissen en op het eind vuurvliegjes. Er vaart een boot met veel kinderen rond. Zij maken zoveel lawaai dat ik voorstel om ze aan de krokodillen te voeren. Het wordt echter aandoenlijk als ze bij de vuurvliegjes met z'n allen kerstliedjes zitten te zingen.
Al met al heeft de toer waargemaakt wat ze beloofd hebben, alleen willen ze op het eind meer geld hebben dan afgesproken. Nou dan kennen ze Ton nog niet.

Morgenochtend vertrekken we richting Kota Kinabalu en verblijven 20 km voor de stad in een guesthouse aan zee met een klein zwembad. Kijk maar eens op:
Als dit goed bevalt ga ik hier de laatste drie nachten van mijn vakantie naar terug omdat het ook maar 17 km van het vliegveld ligt en een redelijke prijs heeft.

Een dag later gaan we, voor drie nachten, nog naar "de tip van Borneo", het bovenste puntje van Borneo, een eco lodge aan het strand met jungle in de buurt. Zie hiervoor de link:
Het is erg basic daar maar heeft mooie stranden en een goed restaurant. Ik heb dit adres gekregen van iemand die daar al geweest was en erg enthousiast was.

• 19 Januari 2013 - 17:25

Ma:

Ja Ton dat was weer een heel verslag het gaat nu toch echt korten ik zal het leuk vinden als je weer gezond en wel thuis bent maar ik zal jou mailtjes wel missen of het moet zijn dat je vanuit Beek en Donk ook elke dag een berichtje stuurd maar ik denk van niet. het was weer een leuk verhaal, en vindt het leuk om op deze mannier toch een stukje mee te reizen.ik vond het ook leuk dat er ook wat fotos bij waren,
    ik wacht weer op jou volgende bericht. ik wens jou nog veel reisplezier en geniet er maar van zolang het nog kan.ik weet natuurlijk niet wat voor weer het is als je thuis komt maar ze verwachten nu nog veel sneeuw dat zal jou wel tegen vallen denk ik maar je moet maar denken ook dat went.

nog heel veel liefs en groetjes ma

• 19 Januari 2013 - 17:40

Hennie:

Hoi Ton,
    Zo wat jij een klein zwembadje noemt .......
    Ziet er goed uit de twee locatie waar je nu naar toe gaat, misschien nog een maandje er aan plakken?
    Ik ben blij dat wij toontje wel kennen op het gebied van de euris en de directieve Hollandse manier. Kindjes aan de krokodillen voeren is nou net weer iets te Ton. Ik verwacht dat je dan wel eens een paar jaartjes langer mag blijven maar dan in een ander hokje, met geen zwembadje!
    Tot je volgende verslag,
    Groet Hennie.

• 19 Januari 2013 - 18:55

Chris En Toos:

De natuur bij de ecolodge ziet er fantastisch uit en ook het uitzicht van het restaurant is heel mooi. Lijkt ons een leuk uitstapje. De laatste dagen, goh wat gaat het nu snel zeg. Hier worden al voorbereidingen gemaakt voor je terugkeer, erwtensoep en elfstedenkoorts. Hopelijk heb je nog wat warme kleding in je rugzak. Geniet nog maar even hoor.
    XXX Chris en Toos

• 24 Januari 2013 - 22:18

Ellie:

Nou Ton, ben op de site geweest van de eco lodge en wat stond daar?
    opening soon, start building febr. 2013.......Zo te horen moet je je vakantie een ietsje verlengen.
    zal straks nog eens je eerste linkje bezichtigen.
    Ben blij te lezen dat je zo geniet en super dat je gezelschap hebt gevonden op je reis.
    Ik ben met de koningin en Maxima even mee naar Brunei gereisd en heb dus kunnnen zien wat jij ws ook hebt gezien; dat het daar wel veel goud is wat er schittert. Nu, dat kan ik van ons landje niet zeggen, want hier schittert het ijs, voorzover het niet onder water geschaatst wordt. Allememaggies wat een enthousiasme
    hebben die mensen toch.
    je hebt deze reis wel veel plekken bezocht die heel bekende mensen ook hebben bezocht; de president van amerika volgde je naar Myamar en was er nèt iets eerder dan jij, geloof ik en de koningin volgde je naar Brunei.Veel hoef ik je niet te vertellen over hier want er wordt zoveel op internet getwitterd en gekwekt dat je misschien nog beter op de hoogte bent dan ik.
    Je berichtjes volg ik met veel plezier en éven , echt heel even maar was er een verlangen naar erwtensoep.
    Geniet van blauw water en witte stranden, koele winden en een zon die draaglijk is.Beleef de wereld die vakantie heet!
    liefs, Ellie