Myanmar, here I come!!! - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Myanmar, here I come!!! - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Myanmar, here I come!!!

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 November 2012 | Verenigde Staten, Chinatown

Morgenvroeg is het dan zover, mijn vliegreis naar Myanmar, over het algemeen beter bekend als Burma.
Burma is een nog niet toeristisch open land. Dit heeft te maken met de jarenlange economische boycot tegen het militaire regiem.
Enkele jaren geleden zijn de monnikken van het land in opstand gekomen, dat heeft vele doden en gewonden tot gevolg gehad, maar ook de weg richting democratie is nu ingezet. Het gaat allemaal maar mondjes maat. De Eu en VS hebben de economische boycot versoepeld, Obama is deze maand op kort staatsbezoek geweest.

De laatste drie jaar is het land iets toegankelijker voor reizigers maar als reiziger krijg ik zeker te maken met de gevolgen en uitwassen van de situatie in het land:
Bereikbaarheid via mobiele telefoon is uitgesloten, een mobiel nummer kan ik aanvragen maar kan alleen binnen het land bellen.
Bereikbaarheid via internet is beperkt, er is internet maar vaak langzaam. Veel guesthouses hebben geen internet. Ook schijnen niet alle sites te bezoeken te zijn. Dus als je niets van mij hoort dan weet je de oorzaak.
Guesthouses zijn er beperkt, zij moeten van de overheid toestemming hebben om gasten te laten verblijven. Particulieren mogen geen buitenlanders huisvesten. De toeristenstroom neemt toe, dus het kan nog een hele kluif worden om een guesthouse te vinden. Ik heb b.v. In Yangon (Rangoon) ongeveer 15 guesthouses aangeschreven en geen een heeft plaats, dus dat wordt morgen echt zoeken.
Geld moet in cash mee, geen betaalautomaten of creditcards zijn mogelijk. Cash geld moet bestaan uit hagelnieuwe, onbeschadigde biljetten anders wordt het niet geaccepteerd. Mijn budget is werkelijk gegokt, ik hoop dat ik goed heb gegokt anders is er echt een groot probleem.
Guesthouses zijn duur, een eenpersoonskamer, zonder ramen kost al gauw $25,= of meer.
Delen van het land mag je niet in of heb je speciale permits voor hebben.
Vervoer is traag, onbetrouwbaar, oud.

En zo kan ik het rijtje nog veel langer maken.
Ik moet zeggen dat het een en ander mij wel een gevoel van spanning geeft. Ook ik vraag me af hoe het allemaal gaat lopen. Er is weinig actuele en adequate informatie te verkrijgen, of de informatie is zeer wisselend.

Of ik morgennacht nog op straat rondloop of ik wel iets gevonden krijg is de eerste zorg.

Voor de rest hoor ik dat Myanmar een geweldig mooi land is, met name de bevolking.
We zullen zien, misschien tot gauw en anders tot over een maand.

  • 29 November 2012 - 07:51

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,
    Wordt spannend daar met alle ongemakken. Mocht je niet genoeg cash hebben kan je altijd afwassen na het eten. Hoop dat je toch af en toe een verhaaltje kunt plaatsen. Veel succes in Burma.
    Gr. Hennie

  • 29 November 2012 - 11:15

    Will Vugs:

    Hallo Ton,
    Ik hoop je nog wel terug te zien, wellicht krijg je daar huisarest!?

  • 29 November 2012 - 12:22

    M A :

    nou Ton dat ver slag is niet zo leuk niet wat ik gewend ben maaar het enige dat ik kan doen is afwachten en hopen dat ik toch weer gauw een berichtje krijg,en hopen dat alles goed gaat.
    ik ben wel blij te weten dat ik misschien wat langer moet wachten eer ik weer iets hoor laat zo gauw als het kan iets van je horen maar dat doe je toch wel.verder heb ik niet veel te vertellen morgen kan ik pas tegen de avond weer kijken wat je te vertellen heb ik ben de hele dag in de bergspil.verder pas goed op je zelf en veel groetjes en liefs ma

  • 29 November 2012 - 13:43

    Nanny Bierkens-Brouwers:

    Hoi Ton,
    Heb net aangemeld, ben een collega van je zus Toos.
    Moet nog ff uitvogelen of je al meer geschreven hebt.
    goede reis, en leuk dat ik mee mag lezen en kijken.
    groeten van Nanny.

  • 29 November 2012 - 14:42

    Nanny Bierkens-brouwers:

    Hoi Ton,
    Net alles gelezen, komt heel wat bij kijken zeg.
    Wat heb jij al veel reizen gemaakt, zal je vast prachtige dingen gezien hebben, en veel mooie foto,s en films.
    Zal nu proberen bij te blijven met lezen.
    Groetjes Nanny.

  • 29 November 2012 - 14:42

    Chris En Toos:

    Nou broertje, pas goed op jezelf en hopelijk komt er af en toe toch een berichtje door want een maand zonder bericht is wel erg lang. En hoe moet het nou met onze jaarlijkse rijmelarij? Geniet van het mooie Myanmar en tot gauw.
    XXX Chris en Toos

  • 29 November 2012 - 15:37

    Henny:

    Als je bijtijds bent kun je naar guesthous" motherland" inn gaan ; leuke ontmoetingsplek voor packers ;
    en wellicht bedje erbij op de zaal ! anders de nacht/avondbus naar zee (5 1/2 uur ) of de nachtbus naar
    Bagan boeken ...scheelt weer een overnachting ....enjoy it !

  • 29 November 2012 - 16:09

    Henny:

    EUREKA !
    Er is 'n plek in Yangoon waar je Creditcards kunt gebruiken om dollars te krijgen :
    Exotic travel aggency

    adres :

    225 Room no. 1502
    15th floor
    Olympic Tower
    Bo Aung KyanStreet
    Kyauktada Township
    Yangoon

    altijd handig !!!!

  • 29 November 2012 - 19:40

    Jaakie:

    Dag vriend,
    Dat je dat land nog in wilt??? ik snap er helemaal niks van. Vakantie is toch ontspanning?? Toch geen inspanning?? Nou ja....blijf relaxed, laat je niet gek maken, ondersteun de monniken, dat verdienen ze en zorg dat je heel blijft.....wie weet een Birmees vriendje opdoen en je komt je tijd wel door ( Birmese vriendjes zul je wel niet mogen uitvoeren zeker, alleen als je nagelnieuwe dollarbiljetten tussen je visum stopt??) Gr. Jaak

  • 29 November 2012 - 20:10

    Ans Simmelink:

    Ha die Ton,
    Nou gaat het dus echt spannend worden. Ik vind het wel stoer dat je naar Myanmar gaat. Eindelijk. En dat na alle ontberingen die je al hebt moeten doormaken ;-)
    Hopelijk verloopt alles voorspoedig. Geniet van het land en alles wat je tegenkomt, en tot wederhoren. We zijn zo gewend (en verwend) geraakt door je bijna-dagelijkse berichten dat het wel erg stil en saai zal worden als we weken niets van je gaan horen.
    Veel plezier, groeten, Ans

  • 30 November 2012 - 11:32

    José :

    Hé Ton,

    Ik sta versteld van jou verhalen. Ik neem mezelf dat ook ieder jaar voor, om een soort "resiverslag" te maken, maar na 2 dagen ben ik er weer klaar mee. Geweldig, zoals je alles opschrijft.
    Je gaat ook wel de uitdaging aan hé?? Elke dag maar weer kijken, waar te slapen en hoe e.e.a. uitpakt. Ik ben best avontuurlijk, maar dit zou me te ver gaan!!!
    Ton, geniet ervan, kijk uit voor loslopend pluimvee en weet ik veel, wat nog meer. Ik blijf je volgen.
    Gr. José

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Chinatown

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 396539

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: