Myanmar, here I come!!! - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Myanmar, here I come!!! - Reisverslag uit Chinatown, Verenigde Staten van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Myanmar, here I come!!!

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 November 2012 | Verenigde Staten, Chinatown

Morgenvroeg is het dan zover, mijn vliegreis naar Myanmar, over het algemeen beter bekend als Burma.
Burma is een nog niet toeristisch open land. Dit heeft te maken met de jarenlange economische boycot tegen het militaire regiem.
Enkele jaren geleden zijn de monnikken van het land in opstand gekomen, dat heeft vele doden en gewonden tot gevolg gehad, maar ook de weg richting democratie is nu ingezet. Het gaat allemaal maar mondjes maat. De Eu en VS hebben de economische boycot versoepeld, Obama is deze maand op kort staatsbezoek geweest.

De laatste drie jaar is het land iets toegankelijker voor reizigers maar als reiziger krijg ik zeker te maken met de gevolgen en uitwassen van de situatie in het land:
Bereikbaarheid via mobiele telefoon is uitgesloten, een mobiel nummer kan ik aanvragen maar kan alleen binnen het land bellen.
Bereikbaarheid via internet is beperkt, er is internet maar vaak langzaam. Veel guesthouses hebben geen internet. Ook schijnen niet alle sites te bezoeken te zijn. Dus als je niets van mij hoort dan weet je de oorzaak.
Guesthouses zijn er beperkt, zij moeten van de overheid toestemming hebben om gasten te laten verblijven. Particulieren mogen geen buitenlanders huisvesten. De toeristenstroom neemt toe, dus het kan nog een hele kluif worden om een guesthouse te vinden. Ik heb b.v. In Yangon (Rangoon) ongeveer 15 guesthouses aangeschreven en geen een heeft plaats, dus dat wordt morgen echt zoeken.
Geld moet in cash mee, geen betaalautomaten of creditcards zijn mogelijk. Cash geld moet bestaan uit hagelnieuwe, onbeschadigde biljetten anders wordt het niet geaccepteerd. Mijn budget is werkelijk gegokt, ik hoop dat ik goed heb gegokt anders is er echt een groot probleem.
Guesthouses zijn duur, een eenpersoonskamer, zonder ramen kost al gauw $25,= of meer.
Delen van het land mag je niet in of heb je speciale permits voor hebben.
Vervoer is traag, onbetrouwbaar, oud.

En zo kan ik het rijtje nog veel langer maken.
Ik moet zeggen dat het een en ander mij wel een gevoel van spanning geeft. Ook ik vraag me af hoe het allemaal gaat lopen. Er is weinig actuele en adequate informatie te verkrijgen, of de informatie is zeer wisselend.

Of ik morgennacht nog op straat rondloop of ik wel iets gevonden krijg is de eerste zorg.

Voor de rest hoor ik dat Myanmar een geweldig mooi land is, met name de bevolking.
We zullen zien, misschien tot gauw en anders tot over een maand.

• 29 November 2012 - 07:51

Hennie Bongers:

Hoi Ton,
    Wordt spannend daar met alle ongemakken. Mocht je niet genoeg cash hebben kan je altijd afwassen na het eten. Hoop dat je toch af en toe een verhaaltje kunt plaatsen. Veel succes in Burma.
    Gr. Hennie

• 29 November 2012 - 11:15

Will Vugs:

Hallo Ton,
    Ik hoop je nog wel terug te zien, wellicht krijg je daar huisarest!?

• 29 November 2012 - 12:22

M A :

nou Ton dat ver slag is niet zo leuk niet wat ik gewend ben maaar het enige dat ik kan doen is afwachten en hopen dat ik toch weer gauw een berichtje krijg,en hopen dat alles goed gaat.
    ik ben wel blij te weten dat ik misschien wat langer moet wachten eer ik weer iets hoor laat zo gauw als het kan iets van je horen maar dat doe je toch wel.verder heb ik niet veel te vertellen morgen kan ik pas tegen de avond weer kijken wat je te vertellen heb ik ben de hele dag in de bergspil.verder pas goed op je zelf en veel groetjes en liefs ma

• 29 November 2012 - 13:43

Nanny Bierkens-Brouwers:

Hoi Ton,
    Heb net aangemeld, ben een collega van je zus Toos.
    Moet nog ff uitvogelen of je al meer geschreven hebt.
    goede reis, en leuk dat ik mee mag lezen en kijken.
    groeten van Nanny.

• 29 November 2012 - 14:42

Nanny Bierkens-brouwers:

Hoi Ton,
    Net alles gelezen, komt heel wat bij kijken zeg.
    Wat heb jij al veel reizen gemaakt, zal je vast prachtige dingen gezien hebben, en veel mooie foto,s en films.
    Zal nu proberen bij te blijven met lezen.
    Groetjes Nanny.

• 29 November 2012 - 14:42

Chris En Toos:

Nou broertje, pas goed op jezelf en hopelijk komt er af en toe toch een berichtje door want een maand zonder bericht is wel erg lang. En hoe moet het nou met onze jaarlijkse rijmelarij? Geniet van het mooie Myanmar en tot gauw.
    XXX Chris en Toos

• 29 November 2012 - 15:37

Henny:

Als je bijtijds bent kun je naar guesthous" motherland" inn gaan ; leuke ontmoetingsplek voor packers ;
    en wellicht bedje erbij op de zaal ! anders de nacht/avondbus naar zee (5 1/2 uur ) of de nachtbus naar
    Bagan boeken ...scheelt weer een overnachting ....enjoy it !

• 29 November 2012 - 16:09

Henny:

EUREKA !
    Er is 'n plek in Yangoon waar je Creditcards kunt gebruiken om dollars te krijgen :
    Exotic travel aggency

altijd handig !!!!

• 29 November 2012 - 19:40

Jaakie:

Dag vriend,
    Dat je dat land nog in wilt??? ik snap er helemaal niks van. Vakantie is toch ontspanning?? Toch geen inspanning?? Nou ja....blijf relaxed, laat je niet gek maken, ondersteun de monniken, dat verdienen ze en zorg dat je heel blijft.....wie weet een Birmees vriendje opdoen en je komt je tijd wel door ( Birmese vriendjes zul je wel niet mogen uitvoeren zeker, alleen als je nagelnieuwe dollarbiljetten tussen je visum stopt??) Gr. Jaak

• 29 November 2012 - 20:10

Ans Simmelink:

Ha die Ton,
    Nou gaat het dus echt spannend worden. Ik vind het wel stoer dat je naar Myanmar gaat. Eindelijk. En dat na alle ontberingen die je al hebt moeten doormaken ;-)
    Hopelijk verloopt alles voorspoedig. Geniet van het land en alles wat je tegenkomt, en tot wederhoren. We zijn zo gewend (en verwend) geraakt door je bijna-dagelijkse berichten dat het wel erg stil en saai zal worden als we weken niets van je gaan horen.
    Veel plezier, groeten, Ans

• 30 November 2012 - 11:32

José :

Hé Ton,

Ik sta versteld van jou verhalen. Ik neem mezelf dat ook ieder jaar voor, om een soort "resiverslag" te maken, maar na 2 dagen ben ik er weer klaar mee. Geweldig, zoals je alles opschrijft.
    Je gaat ook wel de uitdaging aan hé?? Elke dag maar weer kijken, waar te slapen en hoe e.e.a. uitpakt. Ik ben best avontuurlijk, maar dit zou me te ver gaan!!!
    Ton, geniet ervan, kijk uit voor loslopend pluimvee en weet ik veel, wat nog meer. Ik blijf je volgen.
    Gr. José