WOW Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu WOW Myanmar - Reisverslag uit Rangoon, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

WOW Myanmar

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 November 2012 | Myanmar, Rangoon

Even een kort berichtjeom aan te geven dat ik in Myanmar ben. Op het vliegveld heb ik een kamer kunnen regelen in ieder geval voor de komende nacht. Ik ben net angekomen in mijn guesthouse, heb een kamer zonder ramen, met ventilator en ontbijt morgen vroeg. Daarna ben ik weer dakloos.

De weg vanaf het vliegveld geeft mij in ieder geval het Azie gevoel weer. De slechte wegen van India, de kippen op de fiets van Vietnam, De mannen in Lungi, het vee in de openbare truckjes, mensen hangen aan de auto's.

Maar over dit alles later meer, ik heb dorst, ga nu even mijn plannen snel op een rij zetten en dan............

En dan nu even de aanvulling: ik heb het gevoel dat ik een klein kind ben die de eerste keer over straat loop. Het is hier zo anders, zo overweldigend. Om nog maar even te beginnen op het vliegveld. Drie meter na de douane zie ik een leuke jongen staan met een bordje " Motherland 2", een van de guesthouses die ik aangeschreven had en geen plaats hadden. niet gewaagd, nooit gewonnen ben ik op hem afgestapt en jawel, voor vannacht hebben ze een kamer, 22 dollar, met ontbijt en gratis vervoer vanaf de luchthaven. Een half uur later was ik dus onderweg. Wat een gezicht, het regent, de wegen zijn slecht met veel gaten, ze rijden rechts met auto's waar het stuur ook rechts zit. We passeren een trein, een vierkant ding op wielen, model jaar 0, allerlei soorten auto's van oude verhicels tot moderne wagens. Langs de weg armoedige winkeltjes, arme mensen, handgeduwde wagens, chaos. Kleine trucks die volhangen met mensen (openbaar vervoer.
Al mijn indrukken van 1992 India komen terug met een mix van alle andere zuid oost Aziatische bestemmingen.
WOW dus!!!!!!!!!!
Geld wisselen, geen probleem, kreeg op het vliegveld al een goede koers. Maar wat is het waard. Echt weer wennen om met nieuwe valuta om te gaan. Omrekenen is niet gemakkelijk met 845 Kyats voor 1 dollar.

Ik kan maar een nacht een kamer krijgen, dus heb ik in vijf minuten besloten morgenmiddag Yangon al te verlaten en ga ik met een nachtbus naar Inle lake. Vraag me niet wat ik daar ga doen dat zien we wel. Yangon ga ik wel bekijken als ik terugkom. Hopenlijk kan ik morgen al iets vooruitboeken alhoewel december ook overal al vol zit. Ik spreek hier reizigers die aangeven dat verblijf regelen echt een probleem is in Myanmar.

Ik kom net terug van mijn avondeten: gevaarlijk op straat, ze rijden zonder licht dus je moet constant om je heen kijken maar je moet ook naar benedenkijken want je licht zo in een gat of goot of staat midden in de modder. Bussen, model 1914, razen voorbij. Een trein, model 1898, rijdt door de stad. Op de achtergrond het luide luidsprekers gebral van een Hindu tempel.

Dan een restaurant vinden, hoe zien die hier eruit? Ik stap maar ergens naar binnen maar dat blijkt meer een dranklokaal te zijn. Iedereen zit aan de plaatselijke wiskey. Maar ze verkopen eten. De menukaart in het Birmees en Engels maar dan weet je nog niets. Het enigste bekende wat op de kaart staat hebben ze niet meer. Uiteindelijk heb ik maar wat aangewezen en het was nog lekker ook. Coca Cola is duur, dus ga ik aan de plaatselijke Star cola, wat overigens goed te drinken is. Kosten 2500 Kyat, maar hoeveel dat is? ik gokzo'n 3 euro.

Na het eten ben ik moe, niet zozeer van de inspanning maar wel van de overweldigende indrukken.

Ik moet nog even een Nederlander zoeken, die morgen dezelfde route gaar afleggen, misschien kunnen we een taxi delen naar het busstation.

  • 30 November 2012 - 17:09

    Ma:


    ton wat doe je toch zover van huis om al die trubbel op je nek te halen maar ja het is misschien wel interresant.
    je moet daar savonds niet op straat lopen voor je het weet lig je met een paar gebroken benen in het ziekenhuis wat leven wij dan in luxe.
    ik hoop dat je een reisgenoot vind samen reizen is wel voordeliger maar ook gezelliger al moet je natuurlijk wel afwachten wat het .voor een persoon is,maar als het iemand is die daar ook rondtrekt heb je misschien wel raakvlakken en kun je ook wat ervaringen uitwisselen.ik wens jou veel reispleziek en wacht met smart op jou vogend bericht.
    heel veel groetjes en liefs ma




  • 01 December 2012 - 11:58

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,
    Goed te lezen dat je nu op de bestemming bent die jou het meeste aanspreekt 'WOW' spreekt voor zich.
    Succes met: het kamers zoeken, het omrekenen naar kyats, het niet in gaten vallen enz. enz.
    Een paar foto's plaatsen van het vervoer wat je beschrijft zou wel leuk zijn om een indruk te krijgen.
    Veel reisplezier in Myanmar.
    Groet Hennie.

  • 04 December 2012 - 08:28

    Gerard En Marian :

    Hoi Ton,
    We kennen je niet, maar lezen je verslag met interesse. Vrijdag vliegen we uit het kille Nederland naar Bangkok en maandag landen we in Mandalay. Misschien treffen we elkaar.
    Groet,

    Gerard en Marian

  • 04 December 2012 - 08:28

    Gerard En Marian :

    Hoi Ton,
    We kennen je niet, maar lezen je verslag met interesse. Vrijdag vliegen we uit het kille Nederland naar Bangkok en maandag landen we in Mandalay. Misschien treffen we elkaar.
    Groet,

    Gerard en Marian

  • 04 December 2012 - 10:09

    Ton Van Gorp:

    Hoi Gerard en Marianne,
    Welkom op mijn site.

    Ik krijg geen verhalen geüpload, ik vertrek vanavond Mandalay waar ik dinsdagochtend aankom, ik verblijf twee dagen in Nylon hotel

  • 04 December 2012 - 14:17

    Andrea:

    Hallo Ton.

    Hé hé ik heb je eindelijk gevonden Ton.
    Zeg hoe gaat het met je zo alleen reizen het is nogal wat zeg.
    Maar jij vind het fijn en daar kies je voor toch.
    Ik ga jij nu volgen en je mooie foto,s en verhalen lezen.
    Hoop dat alles goed gaat met je en ik wens je een hele fijne vakantie.
    Geniet ervan Ton de tijd is zo om.

    Groetjes, Andrea.

  • 05 December 2012 - 08:39

    Sinterklaas:

    Madrid 5 december 2012.

    hoe krijgt Ton het nu weer voor elkaar,
    normaal rond deze tijd van het jaar,
    is hij aan het reizen in een Aziatisch land
    zo ook dit jaar is hij in Myanmar aangeland
    en ook op de avond dat Sint over de daken rijdt
    wordt Ton, dat is traditie, op een rijm verblijdt
    maar geen berichtjes komen er bij het thuisfront binnen
    geen smeuïge verhalen, wat moeten we nu beginnen
    geen foto's die Ton heeft vergaard
    zodat de thuisblijver de reis mee ervaart
    natuurlijk had je ons tevoor laten weten
    dat het internet het in dit land zeker af zou laten weten
    maar wij als moderne mens, altijd online en bij de tijd
    konden dit niet geloven, dat is niet meer van deze tijd
    de tijd dat we aan het begin van onze reis belde naar thuis
    "we zijn er hoor en ga ik weer naar huis
    dan bel ik wel weer eens op"
    alleen bij een hele grote strop
    werd er een extra telefoontje aan gewaagd
    wat extra geld of zo iets werd er dan gevraagd
    nee, ook al is Sint ook niet de jongste meer
    hij doet nog goed mee met internet en mobiel verkeer
    en wil ook dit jaar Ton verrassen met een rijm
    en ook al is hij nu dan niet online
    hij plaatst deze rijm dan maar bij het laatste bericht
    en kom je ergens en plaats je zelf een bericht
    dan zie je dat Sint ook nu weer aan jou heeft gedacht
    dat had je toch zeker zo stiekem wel verwacht
    hele mooie ervaringen is een van Sint zijn wensen voor jou
    terwijl hij hier in Nederland bibbert van de kou
    en hij hoopt dat jij dit berichtje toch leest
    op zijn groot verjaardagsfeest
    nu tot slot zoals je ziet
    de hartelijke groeten van Sinterklaas en Zwarte Piet

  • 15 December 2012 - 19:57

    Dook Van Loon:

    Hoi Ton,

    Even voorstellen, ik ben een oud collega van je zwager Chris, waar ik nog regelmatig op de koffie kom.
    Bedankt, dat ik via je site je indrukwekkende reisverslagen mee mag beleven. Ik kan me een klein beetje de omstandigheden voor de geest halen die jij beschrijft, ik heb in de jaren 60, 9 jaar bij de Koopvaardij gezeten en heb dit soort landen wel eens bezocht. Maar dat is toch in beperkte mate ten opzichte van wat jij meemaakt.
    Ik volg je dan ook met veel interesse en hoop nog veel verhalen van je te mogen lezen.
    Ton, hou je haaks en geniet er van.

  • 22 December 2012 - 00:32

    Ilona:

    Hoi Ton.

    Begin net met je verslagen lezen vanuit Myanmar.
    Het lijkt me een totaal andere wereld daar..., geweldig!
    Ik ga snel je andere verhalen lezen, maar wilde je van ons nog heel veel plezier wensen met het reizen en je vakantie. Alvast fijne kerstdagen gewenst en een gezond, gelukkig en liefdevol 2013!!

    Groetjes van Ilona en Michel (stel die je ontmoet hebt in Pulau Langkor uit Venray).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Rangoon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 397160

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: