Meer feestdagen in de CAO - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Meer feestdagen in de CAO - Reisverslag uit Tanah Rata, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Meer feestdagen in de CAO

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

16 November 2012 | Maleisië, Tanah Rata

Cameron Highlands zijn een paradijs, althans dat is het eerste gevoel wat je krijgt als je aankomt. Met name de temperatuur is een genot. Vergelijkbaar met een mooie Nederlandse zomerdag. Een aangename temperatuur die in de avond afneemt zodat je nog lekker buiten kan zitten bij een houtvuur wat ze in de tuin van het guesthouse hebben aangestoken.
Het dorp, niet veel meer als enkele straten doet relaxed aan. Veel winkels met toeristische kitch maar ook veel normale Maleisische winkeltjes. Net wat je normaal noemt want het komt vaak over als een betonnen magazijn waar veel spullen ongeordend zijn opgeslagen. Vaak moet je goed kijken wat ze verkopen. Zo vroeg ik een fles water in een electriciteitzaak.

Het is erg druk in de hoofdstraat, niet zo zeer met die enkele westerse toeristen maar met hele families Maleisiërs. Het is een nationale feestdag "Awal Muharam" oftewel islamitisch nieuwjaar, twee dagen geleden was het "Diwali" oftewel Indiaas nieuwjaar. Ze hebben trouwens hier heel wat meer feestdagen dan wij in Nederland. Ik stel voor dat bij ons ook maar eens in te voeren en dit in de CAO onderhandelingen voor het komende jaar.

Een groot gedeelte van de Maleisiërs hebben een Indiaase achtergrond. Niet alleen de achtergrond maar ook hun doen en laten komt Indiaas over. Naast de Indiaase bevolking heeft Maleisië een grote mensen van Chineese afkomst maar de meerderheid is Moslim. Verder heb je nog kleine groepen van locale plaatselijke stammen, vaak wat donkerder gekleurde mensen met krulhaar.
Het straatbeeld is dus qua mensen echt multi-cultureel te noemen maar zo'n 95% van de vrouwen en meisjes zijn gesluierd. De mannen hebben geen speciale kledingskenmerken. Het mohammedanisme komt ook terug in de vele restaurants waar ze geen alcohol verkopen maar reken maar dat op een dag als vandaag (een feestdag) een groot aantal mannen aan het bier zitten. Tot nu toe heb ik weinig gemerkt van diep religieuse opvattingen of het moet zijn de moskee die mij elke morgen om vijf uur even wakker maakt.

Her en der hoor je vuurwerk maar het zijn vooral de eettentjes en restaurants die overvol zitten met komplete families. Ook de hotels en guesthouses zitten overboekt.

Ik kon zelf nog maar ternauwernood een kamer regelen waar ik maar maximaal twee nachten kan blijven. De derde nacht krijg ik een kamer met een eenpersoonsbed waarbij, als mijn rugzak op de grond staat, ik in bed moet blijven. Wel een privé douche en toilet die net zo groot is als de kamer zelf. Ach, ik heb krapper meegemaakt. Voor mensen die mijn reizen al langer volgen weten dat ik vorig jaar een kamer met douche heb gehad waar ik zittend op de wc moest douchen waarbij ik tegelijkertijd mijn voeten in het fonteintje kon leggen (Zuid Laos).

Deze vrijdag heb ik doorgebracht met een wandeling door en net buiten het dorp. Een noodlesoep tussen de middag en daarna het regelen van de komende dagen.
Morgen maak ik een georganiseerde dagtrip over de Cameron Highlands want daarvoor ben ik tenslotte hier gekomen. Morgen hierover meer.

Zondagochtend vertrek ik naar Georgetown, dat ligt op het grootste maar niet mooiste eiland van Maleisië maar het blijkt wel de moeite waard te zijn. Het is erg moeilijk een guesthouse te vinden omdat alles volgeboekt zit of een te lage kwaliteit heeft. Ik ben dus opgeschakeld naar een iets hoger niveau en heb zo toch nog een hotel kunnen boeken.
Na Georgetown wil ik nog een dag of vijf zee op Pangkor en dan moet ik weer terug naar Kuala Lumpur. Het weekje zee probeer ik vanavond nog vast te leggen. Nou dit was weer de update van vandaag, tot morgenavond.

  • 16 November 2012 - 14:28

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,

    Veel plezier in de hogelanden, groetjes vanuit de lagelanden.

    Gr. Hennie

  • 16 November 2012 - 14:32

    Hennie Bongers:

    Ps. Ton,
    Nu heb je mooi de tijd om een initiatiefvoorstel te maken op het gebied van meer feestdagen in de CAO. Dienen we die in januari 2013 in.
    Gr. Hennie.

  • 16 November 2012 - 17:11

    Maq:

    je reisverslag weer gelezen toch leuk dat je zo op de hoogte blijft van jou belevenissen.
    ik ben net terug ,ik ben met Daphne naar ikea geweest inkopen gedaan voor de kerst.
    maar met die temperatuur daar kom je niet in kerst stemming.Het is hier de hele dag grauw er grijs maar daar heb jij geen last van.het is hier 17 uur hoe laat is het bij jouw.ik wacht weer op jou volgend bericht ik hoop morgen,veel groetjes en liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Tanah Rata

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 289
Totaal aantal bezoekers 396591

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: