Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 November 2012 | Maleisië, Malakka

Zittend hier in Malakka op een terrasje ver buiten het centrum met een lichte bries, de lucht is aan het betrekken voor een tropisch buitje vanavond. De luchtvochtigheid is hoog dus lekker benauwd en zwetend. Met enige activiteit is het hard zweten, maar op dit moment is het gewoon lui zweet met mijn chocolade milkshake.

Gisteren ochtend ben ik vertrokken uit Kuala Lumpur, mijn volle bepakking op, kwartiertje lopen en zweten naar het treinstation, half uur treinen naar het busstation (wat overigens meer op een vliegveld lijkt), dan de bus in voor twee uur naar Malakka. Snelweg, Europese kwaliteit en Nederlandse files. Geen indrukwekkend landschap dus tijd om wat slaap in te halen. De laatste nacht in KL was een onrustige in het guesthouse dus heb ik maar amper drie uurtjes geslapen.

Zoals ik al eerder melding maakte, zijn er maar weinig kamers beschikbaar hier in Melakka, dit vanwege het weekend, schoolvakanties en komend Diwali festival van alle Indiërs hier. Mijn hotel ligt dan ook ver van het stadscentrum en het kost elke keer voor een enkele rit € 5,=. Dus mag ik maar een keer op en neer. Nou is het historisch centrum van Melakka niet zo groot dus met twee bezoeken heb je het wel gezien.

Melakka of Malakka is een voormalige Portugese en Nederlandse kolonie, wie wie eruitgegooid heeft weet ik niet maar in de oude stad zijn de historische gebouwen nog te zien. Het Stadthuys, Het Heerhuis, de Nederlandse kerk met Nederlandse graven.
Het Melakka van 1650 was eigenlijk niet meer dan een heuvel met een Nederlands fort en voorgenoemde gebouwen.

Het is hier veel rondsjouwen, rondsjouwen en rondsjouwen. De vraag komt op wat zo dadelijk te doen, eventjes rondsjouwen dus maar. Over de heuvel, rond de heuvel en in de avond Malakka's Chinatown in, waar ze dezelfde rommel willen verkopen als in Chinatown Kuala Lumpur. Ik heb hier alleen geen horloges gezien, dat scheelt weer een armpje of 4 aan elke kant. Na wat eten in een lokaal restaurant buiten het centrum was ik al met al laat terug in mijn hotel, moe douchen en slapen en hoe? Als een blok tot acht uur. Eindelijk hier een goed ontbijt, eieren, worst, toast, thee, melk. Dat was even wat anders dan de droge toast en jam in KL. Helaas eindigde dat ontbijt in "ach, even een half uurtje uitbuiken" in een slaappartij tot 13.00 uur. Eigenlijk geen tijd voor maar ach, ik zal het nodig gehad hebben. Het rondje oude centrum heb ik vanmiddag dus in een aantal uurtjes korter gedaan, niet dat dat zoveel uitmaakt want volgens mij heb ik alles gezien. Omdat ik het rondsjouwen moe was nog maar even een rondvaart gemaakt over de Malakka rivier. Drie kwartier op een toeristenschuit langs de historische plaatsen aan de rivier.

En nu even een klein berichtje schrijven aan jullie, ik hoop het te kunnen plaatsen want de supersnelle internetverbinding hier werkt voor geen meter. Als er vandaag nog foto's op mijn site komen hebben jullie geluk, zonet dan komen ze later.

Morgen wordt een dagje bussen. Om 7 uur vertrek ik en verwacht een uurtje of 7 in de bus door te brengen, op weg naar Taman Negara National park. Het oudste oerwoud van Maleisië. Ik ben wel benieuwd of ik daar onderdak kan vinden want ik heb nu niets geregeld (en dat blijkt in Maleisië wel eens een probleem te kunnen zijn).

Ik ga zo eten en slapen want de zondag zit er hier al weer bijna op.

  • 11 November 2012 - 13:00

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,

    Tjonge jonge, wat heb je het toch druk en zwaar. Maar wederom een mooi verhaaltje.

    Groet Hennie.

  • 11 November 2012 - 14:06

    Karin:

    hey Ton , echt hartstikke leuk om je verhalen te lezen ! Ik geniet er van telkens weer een bericht van je te ontvangen :-) Reisroute gepland van de drukte naar de rust ? Geniet ze ! xxx Karin

  • 11 November 2012 - 15:27

    Will:

    Je wilde er zelf naar toe, hier hoefde je alleen maar je nieuwe afdelingshoofd te liggen klieren over nog meer vakantie. Maar als je toch daar bent geniet er maar van.

    Groetjes

    Will

  • 11 November 2012 - 16:29

    Ma:

    hoi Ton zoals je wel ziet ben ik bij Toos en heb daar jou maitje gelezen en beantword het hier maar ik heb niet zoveel nieuws als jij je bent weer ver der gereist dus weer andere belevenissen.
    gistere ben ik met Ans en haar gezin naar Begie geweest maar dat had ik al verteld verder is er

    niets te mrelden ik ben bliij met ik wacht op jou volgende berichtje en je nieuwe belevenissen.
    heel veel groetjes liefs ma



  • 11 November 2012 - 20:40

    Jackie:

    Dag vriend,
    Leuk: jij een dagje Melakka, ik een dagje Herderen, in België, vandaag 11 November, nationale feestdag van België, vieren ze de wapenstilstand van de grote oorlog, 1e Wereldoorlog. Mooie traditie daar in België, en aangezien ik Belgisch bloed heb, en nog veel familie daar heb wonen heb ik erbeen mooie dag met familie en traditie van gemaakt. Ik wens je veel plezier, slaap maar goed bij want datnheeft 'het junske' nodig

  • 11 November 2012 - 23:46

    Oscar :

    Veel zweten en sjouwen, wat is het toch zwaar daar....en chinatown is overal hetzelfde, zelfs in NY, spreken ze wel Engels :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Malakka

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 432
Totaal aantal bezoekers 396610

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: