Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen - Reisverslag uit Malakka, Maleisië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Rondsjouwen tussen de graven van onze voorvaderen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

11 November 2012 | Maleisië, Malakka

Zittend hier in Malakka op een terrasje ver buiten het centrum met een lichte bries, de lucht is aan het betrekken voor een tropisch buitje vanavond. De luchtvochtigheid is hoog dus lekker benauwd en zwetend. Met enige activiteit is het hard zweten, maar op dit moment is het gewoon lui zweet met mijn chocolade milkshake.

Gisteren ochtend ben ik vertrokken uit Kuala Lumpur, mijn volle bepakking op, kwartiertje lopen en zweten naar het treinstation, half uur treinen naar het busstation (wat overigens meer op een vliegveld lijkt), dan de bus in voor twee uur naar Malakka. Snelweg, Europese kwaliteit en Nederlandse files. Geen indrukwekkend landschap dus tijd om wat slaap in te halen. De laatste nacht in KL was een onrustige in het guesthouse dus heb ik maar amper drie uurtjes geslapen.

Zoals ik al eerder melding maakte, zijn er maar weinig kamers beschikbaar hier in Melakka, dit vanwege het weekend, schoolvakanties en komend Diwali festival van alle Indiërs hier. Mijn hotel ligt dan ook ver van het stadscentrum en het kost elke keer voor een enkele rit € 5,=. Dus mag ik maar een keer op en neer. Nou is het historisch centrum van Melakka niet zo groot dus met twee bezoeken heb je het wel gezien.

Melakka of Malakka is een voormalige Portugese en Nederlandse kolonie, wie wie eruitgegooid heeft weet ik niet maar in de oude stad zijn de historische gebouwen nog te zien. Het Stadthuys, Het Heerhuis, de Nederlandse kerk met Nederlandse graven.
Het Melakka van 1650 was eigenlijk niet meer dan een heuvel met een Nederlands fort en voorgenoemde gebouwen.

Het is hier veel rondsjouwen, rondsjouwen en rondsjouwen. De vraag komt op wat zo dadelijk te doen, eventjes rondsjouwen dus maar. Over de heuvel, rond de heuvel en in de avond Malakka's Chinatown in, waar ze dezelfde rommel willen verkopen als in Chinatown Kuala Lumpur. Ik heb hier alleen geen horloges gezien, dat scheelt weer een armpje of 4 aan elke kant. Na wat eten in een lokaal restaurant buiten het centrum was ik al met al laat terug in mijn hotel, moe douchen en slapen en hoe? Als een blok tot acht uur. Eindelijk hier een goed ontbijt, eieren, worst, toast, thee, melk. Dat was even wat anders dan de droge toast en jam in KL. Helaas eindigde dat ontbijt in "ach, even een half uurtje uitbuiken" in een slaappartij tot 13.00 uur. Eigenlijk geen tijd voor maar ach, ik zal het nodig gehad hebben. Het rondje oude centrum heb ik vanmiddag dus in een aantal uurtjes korter gedaan, niet dat dat zoveel uitmaakt want volgens mij heb ik alles gezien. Omdat ik het rondsjouwen moe was nog maar even een rondvaart gemaakt over de Malakka rivier. Drie kwartier op een toeristenschuit langs de historische plaatsen aan de rivier.

En nu even een klein berichtje schrijven aan jullie, ik hoop het te kunnen plaatsen want de supersnelle internetverbinding hier werkt voor geen meter. Als er vandaag nog foto's op mijn site komen hebben jullie geluk, zonet dan komen ze later.

Morgen wordt een dagje bussen. Om 7 uur vertrek ik en verwacht een uurtje of 7 in de bus door te brengen, op weg naar Taman Negara National park. Het oudste oerwoud van Maleisië. Ik ben wel benieuwd of ik daar onderdak kan vinden want ik heb nu niets geregeld (en dat blijkt in Maleisië wel eens een probleem te kunnen zijn).

Ik ga zo eten en slapen want de zondag zit er hier al weer bijna op.

• 11 November 2012 - 13:00

Hennie Bongers:

Hoi Ton,

Tjonge jonge, wat heb je het toch druk en zwaar. Maar wederom een mooi verhaaltje.

Groet Hennie.

• 11 November 2012 - 14:06

Karin:

hey Ton , echt hartstikke leuk om je verhalen te lezen ! Ik geniet er van telkens weer een bericht van je te ontvangen :-) Reisroute gepland van de drukte naar de rust ? Geniet ze ! xxx Karin

• 11 November 2012 - 15:27

Will:

Je wilde er zelf naar toe, hier hoefde je alleen maar je nieuwe afdelingshoofd te liggen klieren over nog meer vakantie. Maar als je toch daar bent geniet er maar van.

Groetjes

Will

• 11 November 2012 - 16:29

Ma:

hoi Ton zoals je wel ziet ben ik bij Toos en heb daar jou maitje gelezen en beantword het hier maar ik heb niet zoveel nieuws als jij je bent weer ver der gereist dus weer andere belevenissen.
    gistere ben ik met Ans en haar gezin naar Begie geweest maar dat had ik al verteld verder is er

niets te mrelden ik ben bliij met ik wacht op jou volgende berichtje en je nieuwe belevenissen.
    heel veel groetjes liefs ma

• 11 November 2012 - 20:40

Jackie:

Dag vriend,
    Leuk: jij een dagje Melakka, ik een dagje Herderen, in België, vandaag 11 November, nationale feestdag van België, vieren ze de wapenstilstand van de grote oorlog, 1e Wereldoorlog. Mooie traditie daar in België, en aangezien ik Belgisch bloed heb, en nog veel familie daar heb wonen heb ik erbeen mooie dag met familie en traditie van gemaakt. Ik wens je veel plezier, slaap maar goed bij want datnheeft 'het junske' nodig

• 11 November 2012 - 23:46

Oscar :

Veel zweten en sjouwen, wat is het toch zwaar daar....en chinatown is overal hetzelfde, zelfs in NY, spreken ze wel Engels :-)