Dat waren twee dagen Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Dat waren twee dagen Ko Tao - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Dat waren twee dagen Ko Tao

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

06 November 2019 | Thailand, Ko Tao

De tijd vliegt, mijn voorgenomen twee dagen (3 nachten) op Ko Tao zitten er weer bijna op. Nog een nachtje slapen en morgen vertrek ik weer.
In tegenstelling met tien jaar geleden heb ik nu een geheel andere indruk van dit eiland. Zat ik tien jaar geleden, geheel afgezonderd, ver van alles maar wel op een heel mooi, meest zuidelijke, punt van het eiland. Tegen de rotsen met een klein privé strandje. Geen barretjes, geen winkeltjes, geen restaurantjes en alleen het gezelschap van een kat die bij mijn Beach hut hoorde.
Nu zit ik op het drukste strand, veel volk, veel duikers, winkeltjes, barretjes, restaurantjes van duur tot goedkoop en genoeg aanspraak.
Nee hoor, er is niets mis met Sairee Beach al is het strand wat minder. De twee dagen zijn omgevlogen.

Vanmorgen was ik op tijd wakker, een bakje koffie heb ik altijd zelf wel bij maar ik heb geen ontbijt ingeslagen dus......laten we eens duur doen want ik heb zin in een “dik” ontbijt. Hiermee raak ik weer een teer punt.
Bij het restaurant hier, aan het strand, kost een dik ontbijt wel twee keer zo duur als 10 minuten verder op, aan de hoofdweg. De keuze is dan zo gemaakt voor hetzelfde ontbijt.
Gebakken eieren, brood, gebakken champignons, gebakken tomaat, gebakken ui, witte bonen in tomatensaus, bacon en ham, plus nog een koffie. Da’s vet smullen voor Bath 150 (€ 4,46) en dat met de wetenschap dat 10 minuten lopen Bath 150 heeft uitgespaard.

In de tropen groeien nagels en haren twee keer zo snel in vergelijking met in Nederland maar daarentegen is de kapper hier ook goedkoper (Bath 250 = €7,44). Na het ontbijt laat ik dan ook mijn haar maar weer eens kortwieken. In de plaatselijke kapsalon moet wel eerst de kapper gebeld worden want mannen worden door mannen geknipt. Met een kort koppie kan ik nu verder.

Er moeten nog wat dingen voor morgen geregeld worden. Al met al niet zo ingewikkeld. Vervoer naar de pier, een bootticket naar Surat Thani (aan vaste wal), er moet nog wat geld gehaald worden bij de pin en ik moet nog een hotelletje zoeken in de buurt van het busstation in Surat Thani.

Vanaf mijn huidige verblijfplaats tot aan Surat Thani ben ik ongeveer 6 uur onderweg. Te lang om in een keer door te reizen naar mijn gewenste bestemming. Ik zal dus één overnachting in moeten plannen. Surat Thani is een Thaise stad welke gebruikt wordt als vervoershub. Er is niet zoveel te zien en te doen. Een tempel, een nachtmarkt en een groot busstation. Ik boek dus voor één nacht een hotel wat twee straten van elk af licht. De tempel en de nachtmarkt kan ik dan morgenavond even meepakken en morgenvroeg lopend naar het busstation.

Mijn bestemming na Surat Thani wordt Phang Gna.........nooit van gehoord.....ik ook niet tot enige tijd geleden. Een Thais stadje met bijna geen toeristen en behoorlijk wat te doen. Boottochten, wild park, waterval etc etc etc. Daarover later meer. Phang Gna heeft twee guesthouses waarvan er een buiten het stadje ligt. Ik heb inmiddels al wat mailwisseling gehad met de eigenaar. Ik heb besloten daar voor een week te gaan verblijven. Kijk maar eens op hun site (in het Nederlands, ik ben er nog niet geweest maar ben er nu al enthousiast over:

Ik ga daar waarschijnlijk één week verblijven (en wel in huisje Manora voor de prijs van huisje PhangGna).

De hoop om mijn verblijf op Koh Tao af te sluiten met een mooie zonsondergang is vandaag geheel in het water gevallen. De laatste twee zonsondergangen waren vanwege wat bewolking niet geweldig maar vandaag trok het een uur voor aanvang geheel dicht en begon het meer dan hard te regenen en onweren. Het weer beeld is, sinds ik op de eilanden ben heel wisselend, regelmatig bewolking maar als je net als vandaag de gehele dag blauwe lucht hebt gehad kan jet ook in een kwartier tijd dichttrekken met harde regen, wind en onweer. Vandaag zelfs zo dat ik op mijn redelijk grote balkon niet droog kan zitten. Ik ben benieuwd of ik straks het noodle restaurantje, waarin mijn zinne op heb gezet, wel kan halen.

• 06 November 2019 - 13:28

Ellie:

Het ziet er mooi uit, dat plekje waar je nu bent. En aangezien de tijd vliegt, moet je weer verder anders kun je niet zien, wat je allemaal wilde zien. Zes uur onderweg is weer een behoorlijke tijd, bijna een werkdag.....
    Realiseer me net dat ik wel erg "uithuizige" collega's heb, in Thailand, down under en in Peru
    Het schrijfwater is hier een beetje op voor vandaag, maar heb weer met plezier je verhalen gelezen.Me even te wanen in oorden met een mooi wit strand, blauwe zee en dromen over het snorkelen, om dan heerlijk mn eigen bedje in te kruipen zonder de wekker te zetten.....
    De laptop blijft momenteel onder handbereik, als ik thuis ben dan hè,om mee te kunnen lezen.
    Ben al dagen van plan om iets in de tuin te snoeien en dan regent het of is het tè nat. Ja nu schijnt t zonnetje, maar nu wordt ik elders verwacht....gewoon afwachten.....heeft de tijd.
    Zag al veel mensen, die inkopen voor Sinterklaas aan het doen waren; heb jij nog wensen dit jaar? Kreeg acuut de kriebels om ook leuke dingen te gaan kopen.....heb me helaas kunnen beheersen.
    Zo nu ga ik met JP mee naar de Firma en laat ik jou heerlijk verder genieten.
    liefs, Ellie

• 06 November 2019 - 15:25

Fried Van De Ven:

Ha die Ton
    Het is al weer lang geleden dat je bij me kwam om te vragen of je
    Genoeg vakantiedagen had om weer te gaan reizen.
    Zoals voorgaande jaren lees ik met plezier je belevenissen in het verre.
    Mooi om te zien dat je er van geniet en natuurlijk ook voor al diegenen
    die genieten van het lezen van je verhalen.
    Vele groeten en nog een voorspoedige reis.
    Fried vd Ven

• 06 November 2019 - 18:50

Chris & Toos:

En ons moeder vroeger maar roepen dat je naar de kapper moest. Kijk nou eens naar dat korte koppie.
    De nieuwe locatie ziet er heel goed uit en volgens de foto's is er ook een poes. Wel een vraag: betaal je (net als hier) als singel nou extra?
    Doe de groetjes aan de zware jongens en goede reis.
    XXX Chris & Toos

• 07 November 2019 - 23:11

Yolanda & Melvin:

Hey Ton wat in knappe kop hedde gij nu mn jong. Geweldig weer hoe je geniet. Mis Thailand best wel!! Volgend jaar indien mogelijk. Hier staat ook genoeg op de wenslijst. Cuba in feb. En april de Duitse Alphen. Ja je moet wat hè. X