Ze zeggen”U” tegen mij - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Ze zeggen”U” tegen mij - Reisverslag uit Ko Tao, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Ze zeggen”U” tegen mij

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

04 November 2019 | Thailand, Ko Tao

Wat kan een eerste indruk al geheel anders zijn. In tegenstelling met de vorige dagen heb ik bij mijn nieuwe verblijfplaats al een geheel ander gevoel.
En de dag begon eigenlijk miserabel.
Na een nacht wat slecht te hebben geslapen moest ik alweer vroeg op. Om zes uur liep de wekker af. Douchen, rugzak inpakken, broodje en glaasje melk op het balkon met uitzicht op de daken van de buren. Een spaarzaam zonnetje laat zich zien. Ik check uit om zeven want om half acht vertrekt mijn vervoer naar de pier. Normaal voor Bath 150 (€4,44) per persoon met een minimum van twee personen, maar aangezien ik maar alleen ben betaal ik het dubbele. Een beetje cynisch denk ik :”Natuurlijk wil in dit oord niemand verblijven en daarom gaat er ook niemand weg.”

Maar ja, mijn vervoer is op tijd, wat ik overigens wel gewent ben in Thailand.
We zijn nog maar vijf minuten weg en de lucht trekt geheel donkergrijs dicht en het begint niet een klein beetje te regenen. Een heuse tropische donderbui zet in een mum van tijd alle straten hartstikke blank. Ach zielig, die vele scooters op de weg, vooral als ze ingehaald worden door auto’s.

Het lijkt niet op te houden met regenen. Als ik bij de pier aankom, ren ik snel naar het afdak van de wachtruimte met mijn kleine rugzak......de grote rugzak laat ik brengen door de chauffeur (hij biedt het overigens zelf aan). Medelijden heb ik niet zoveel, ik heb dan ook dubbel betaald
Vanwege de regen ga ik op de veerboot maar binnen zitten. Nog steeds
grauwe, donkere luchten en regen als we vertrekken. Ik heb afgelopen nacht slecht geslapen dus ben in de boot direct in slaap gevallen, er valt toch niets te zien.
Als ik wakker wordt is Ko Tao al in zicht.......met een blauwe lucht. De boot legt aan en ik wil van boord maar ik word tegengehouden, oeps, verkeerde eiland. Ik vond de aankomstplek al wel veel veranderd tov tien jaar geleden. Geen wonder, ik moet nog een halte verder. Ik werd er gelukkig uitgepikt omdat mijn bagage als ikzelf bij vertrek gestickerd waren.
Een kwartier later ben ik wel op de goede bestemming. Op de pier staan ze al op mij te wachten. De gratis pick up service van de plaats waar ik verblijf.

“Sairee Cottage Resort” maakt al gelijk een veel prettigere indruk dan de plaats waar ik de laatste dagen ben geweest. Een ruime bungalow in een groene tuin. Een metertje of 30 van het strand. Vriendelijke mensen bij de receptie en een restaurant wat er relaxed uitziet, aan het strand. Een gedeelte privé strand met ligstoelen. Twee zwembaden. En er zijn hier mensen........

Een eerste rondje over het terrein, voor dat ik mijn spullen uitpak, geeft mij een goed gevoel en daarom trakteer ik mijzelf maar eens op een lekkere koude mix fruit lassie in het restaurant met uitzicht op de bootjes.
Het strand is dan wel niet het mooiste van Thailand maar door de restaurantjes en barretjes die ik zie straalt het wel wat uit.

Ik kan inmiddels de menukaart bestuderen (en daar gaat veel tijd inzitten). Alleen de ontbijtkaart is zo’n tien pagina’s dik. Je kan hier echter de hele dag ontbijten. De Thaise kaart is echter heel erg miniem en de prijzen het dubbele van wat ik gewend ben.
Na de eerste indruk ga ik dan maar even mijn spullen in de kamer re-organiseren en een klein middagdutje doen voor ik wat zakelijke dingen moet regelen.
Mijn internet abonnement loopt morgen af, mijn beltegoed is bijna op, ik moet op zoek naar een pinapparaat. Ook moet ik een supermarktje vinden. Mooi gelijk een reden om de boel een beetje te verkennen.

Ik heb alles redelijk snel gevonden, een pinapparaat staat naast de receptie, de supermarkt is aan het ene uiteinde van het strand, De winkel voor internet aan de andere kant.
Eigenlijk is het hier wel gemakkelijk, evenwijdig aan het strand heb je een wandelpad (ook met scooters). Veel barretjes, winkeltjes, restaurants, grote en kleine resorts. Evenwijdig maar iets verder van het strand de drukke hoofdweg met supermarktjes, goedkopere (plastic) restaurantjes en de wat minder toeristische winkels. Ik heb gedaan wat ik moest doen, gelijk de menukaarten bekeken en mijn keuze gemaakt waar ik vanavond ga eten.

En dan moet ik het zwembad nog testen. Zwembad met bar zodat je in het wat een drankje kan bestellen, een sigaretje kan roken en toekijken hoe een klein klasje duikles krijgt. De voertaal is Nederlands en Duits dus er is direct wat te buurten. De gemiddelde leeftijd ligt hier ergens in de twintig. Ze zeggen zelfs “U” tegen mij.
Goh, de tijd gaat snel, zonsondergang. Helaas te veel bewolking.

Ik loop vanavond nog het staatje door, ga eten in het plastic restaurant bij de supermarkt, waar ook een kleine nightmarket is. Ik neem nog een Javaan op het strand en nu zit ik even te schrijven. Zo dadelijk dit nog even posten met wat fotootjes en dan de koffer in.......

  • 04 November 2019 - 16:22

    Ans:

    Hoi Ton,
    Ziet er inderdaad gezelliger uit dan je vorige plek. Het is ook drukker op het strand en gezellig met al die bootjes. Je hebt je plastic stoeltjes ook weer gevonden. Gaat dus vast goed komen de komende dagen. Geniet ervan. We wachten weer op nieuwe foto's en verhaal.
    Liefs en groetjes Ans

  • 04 November 2019 - 18:13

    Chris & Toos:

    Wow, dat ziet er wel goed uit hoor. Genieten maar.
    XXX Chris & Toos

  • 04 November 2019 - 19:12

    Yolanda & Melvin:

    Nou niet verkeerd Ton. Goede keus ook al zeg ik het zelf. We genieten weer met je mee. Gr Yo.

  • 04 November 2019 - 20:52

    Elsa & Martin:

    Ziet d’r goed uit hoor.... lekker van genieten daar!! Doen wij hier ook, gisterenavond een gezellige australische BBQ grhad met nog enkele buren van onze kennissen. Ik ben normaal geen wijn drinkster, maar deze smaakte redelijk goe

  • 05 November 2019 - 00:38

    Bernadette:

    U heeft mooie foto’s geplaatst

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 238
Totaal aantal bezoekers 395792

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: