Doodlopend eind ? - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Doodlopend eind ? - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Doodlopend eind ?

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

15 Oktober 2019 | Thailand, Mae Hong Son

Maandag 14 oktober
Er komt niets van in. Ik kan, op het eind van mijn vorige verhaal wel wensen dat de monniken in de ochtend niet vroeg beginnen maar half acht, als ik een vakantiedag heb, vind ik toch rijkelijk vroeg.
Deze maandag start dus met een ontbijtje uit eigen koelkast, gevulde broodjes met een glaasje “Dutch milk” erbij. Ja, je leest het goed, in de 7Eleven supermarkt, verkopen ze Nederlandse melk. Een prima ontbijtje dus aangevuld met de goede koffie van het guesthouse.
Het is maar goed dat ik boodschappen heb gedaan want het weer is klote. De avond hiervoor is het gaan regenen en het regent nog. Niet fijn voor mijn geplande vakantiedag bij het zwembad.
Ik besluit maar wat te gaan plannen want ik wil de drie volle dagen niet in mijn guesthouse te gaan zitten.
Omdat ik geen zin heb om een scooter te huren, daarmee te vallen, zoals veel toeristen dat doen, ga ik maar voor de dure optie en huur via het guesthouse een auto met chauffeur. Niet voor deze regenachtige dag maar voor de dag erna (vandaag dus, als jullie dit lezen).
De verdere dag is het lamballen onder mijn afdak en in de twee uurtjes dat het droog is bezoek ik de buren (tempel) en slenter ik wat door de hoofdstraat.
Het is een gemoedelijk stadje maar nog niet spectaculair.

Met de paraplu binnen handbereik ga ik mijn schone was ophalen, welke ze toch droog gekregen hebben en haal ook mijn gerepareerde powerbank op, die kan ik nu tenminste weer opladen (en de reparatie prijs is ook nog eens Bath 200 (€ 6,00) lager dan de prijsopgave in Chiang Mai). Eten maar weer in hetzelfde restaurant, dat is tenminste dichtbij in de regen. En maar op tijd naar bed, wat moet je onders onder je afdakje in de regen.

Dinsdag 15 oktober, vandaag dus.
Wederom een vroeg dagje maar als ik met mijn bakje koffie voor de deur van het guesthouse zit breekt weleens waar de zon door. Dit gaat voor vandaag wat beloven. Ik taai er zowaar Bath 1800 (€ 54,-) er tegenaan om vandaag het een en ander in de omgeving van Mae Hon Son te gaan bekijken. Hiervoor heb ik dan een auto met chauffeur van negen tot vijf. Exclusief entree prijzen en lunch. Ik moet even mijn budget gedachte op zij zetten.

De chauffeur is op tijd, een aardige man die erg hard praat in een Engels wat ik maar moeite kan verstaan. Onderweg hoor ik vaak (zowaar bij elke bocht) “danger” en “to small road”. Bij elke helling en een bord bord “low gear” zegt hij “low gear, breaking no good” terwijl hij constant op de rem trapt.
Maar verder is hij aller aardigst.

De eerste stop is boven op de berg met tempel en uitzicht over Mae Hong Son, gisteren wilde ik daar al naar toe lopen (berg op) maar door de regen heb ik dat niet gedaan. Het erg vervelende in Thailand is dat ze tempels altijd boven op een berg leggen. Gelukkig wordt dit vandaag goedgemaakt. Je ziet dat het stadje niet zo groot is en dat mijn guesthouse bij het meertje zowat de centrale plek is
Dan is het een stuk rijden en wel naar de beroemde “Bamboo Bridge”, gelegen in een mooie omgeving tussen de rijstvelden. Ik ga jullie niet vermoeien met de geschiedenis, oorsprong, onderhoud en al dat soort zaken. Kijk maar gewoon naar de foto’s en je ziet dat het er mooi is. Een wandeling over de brug door de rijstvelden en verder op staat de auto weer te wachten.
Op naar een waterval, entree kaartjes verplicht, maar wel het kaartje bewaren want dat komt later nog van pas. Ook hier een korte wandeling, kiekjes maken en weer door.
Naar het noorden ligt de grens van Myanmar (Burma) met een van de weinige grensovergangen. Daar ligt een Chinees dorp, normaal geen onderdeel van deze toer maar nu ik er toch ben pikken we dat ook maar even mee. Het Chinese dorp licht rondom een meer en is nu meer en meer bekend aan het worden bij Thaise toeristen, westerlingen zie je er weinig. Het resort wat recentelijk is gebouwd heeft wel wat weg van de Chinese muur, voor de rest is het een markt met veel thee. Ook leuk voor een wandelingetje rondom het meer.
Goh, ik wandel wat af op een zonnige dag.
Naast de thee van China hebben ze hier in de omgeving ook arabica koffie, dat is na een heel stuk rijden het volgende adres, koffie en lunch in een plaatsje (met een aangelegd meertje) waar de Thaise koning ook wel eens kwam, alsof het dat interessant maakt. Platteland Thailand is voor mij de attractie.

Er zijn nog drie “highlights” na de lunch. “The fishcave”, een aangelegd park met een klein grotje waar vissen in zwemmen. Het is dat de entree is met hetzelfde kaartje als de waterval want de grot is al vol met drie personen. “The Hot Spring”, een zwembad met warm water waar je even kan zwemmen in een watertemperatuur van 25°. Voor Bath 60 (€1,80) krijg je daar een zwembroek en handdoek te gebruiken erbij. De omgeving, in de rijstvelden is echter erg mooi.
Op naar de laatste attractie, oftewel naar een “Karen” dorp. “Karen” zijn bij ons beter bekend als de lange nekken. Een van oorsprong volk uit Myanmar. Maar wat een deceptie. Het dorp, waar je ook nog eens Bath 250 (€ 7,50) voor moet betalen is niet meer dan een grote markt met allerlei toeristische junk. Er lopen dan wel “longneck” vrouwen rond maar “dorp” is er echt niet te zien. Ik neem een paar foto’s nu ik er toch ben maar dit doe ik nooit meer.

De terugreis naar mijn guesthouse gaat via het minibus station. Ik wil een kaartje kopen voor de volgende bestemming. Helaas is de volgende bestemming niet te bereiken met bus of mini bus.
Loopt hier mijn route vast ??? Morgen meer hierover.

Bij mijn guesthouse zijn ze om zes uur al flink bezig de avondmarkt op te bouwen. Eerst even genieten van mijn (gratis) bakje koffie voor de deur, kijkend naar al het volk. Om even later een rondje markt te doen en wat eten te scoren. Ik laat in een kraampje een flink portie Pad Thai maken.
Dit alles na een intensieve (en dure) dag in de omgeving van Mae Hong Son. De markt duurt tot 21.00 uur. Ik moet mijn verhaaltje nog even afmaken en de foto’s uploaden. Ik hoop dat de foto’s een beetje mooie indruk geven, kijk niet te snel want het uploaden duurt wel even, nadat jullie het mailtje hebben gehad.

Morgen gaat het weer verder, is dit echt een doodlopend eind ?

• 15 Oktober 2019 - 18:38

Reneé :

Hallo daar,

Het is toch niet te hopen dat je gestrand bent bij de longnecks
    Maar waarschijnlijk als je ook de folkloristische kledij van de longnecks aantrekt heb je al gauw 7.50€ per fotograferende toerist!!!
    Het went wel daar

• 15 Oktober 2019 - 19:15

Gradje:

Nou Ton, je hebt toch wel veel gezien voor een slordige zestig euro , op den Hollander krijg je er niet zoveel voor.
    Mooie foto's zo geniet ik lekker gratis mee.
    Lieve groet gradje.

• 15 Oktober 2019 - 20:11

Chris & Toos:

Wat een mooie foto's, het kan dan wel een duur dagje zijn geweest maar wel veel bezienswaardigheden.
    Gisteren hebben wij ook nog gefietst, was mooi weer. Vandaag hebben we regen dus naar de Kerst afdeling van Intratuin. Daar kunnen we weer een jaartje tegen :).
    We zijn benieuwd of je daar nog weg kan....
    XXX Chris en Toos

• 15 Oktober 2019 - 20:28

Yolanda & Melvin:

Prachtig Ton!

• 16 Oktober 2019 - 12:55

Hennie:

Hoi Ton,
    Prachtige omgeving en inderdaad mooie foto’s.
    Tempels in Myanmar liggen nog hoger, en dan op blote voeten bezoeken.
    Verder leuk om je berichten te volgen.
    Groet vanuit Cyprus, Hennie

• 16 Oktober 2019 - 12:57

Ellie:

Nou Ton, dat was een druk dagje, veel gezien en beleefd.Gelukkig werkte het weer mee.
    En laat je je door die chauffeur ook brengen naar je volgende bestemming? Waarom is daar geen vervoer naartoe? Is dat zo'n uithoek? of zo klein?
    Het valt me op dat de tempel zo ontzettend wit is; vraag me dan meteen af hoe ze dat zo wit houden......
    Jammer voor je dat die monniken zo vroeg beginnen. Afgelopen nacht logeerde mijn kleindochter hier en zij was om half vijf echt klaar wakker en in de spraakmodus. Heb haar gelukkig na een gezellig onderonsje weer in slaap gekregen, want half vijf was voor mij echt te vroeg. Helaas werkt deze methode bij clienten niet.....
    Gisteren met de kleinkids herfstvakantie gevierd, van kamer opruimen een spel gemaakt en van boodschappen doen een spoorzoekerij gemaakt.Ze vinden dan ook nog dat ze een heerlijke dag hebben gehad en ik denk dan: hoe kan ik zoiets ook op het werk doen?? Nee dat kan ik niet bedenken, daarvoor schiet mijn fantasie mateloos te kort.
    Ik lees morgen wel of je nog verder kunt op je geplande route....
    liefs, Ellie

• 16 Oktober 2019 - 15:06

Ma En Ans:

Hoi Ton,
    We hebben je verhaal weer gelezen. Voor jou een dure maar wel een mooie dag gehad. De foto's zijn ook weer goed gelukt. Zijn erg mooi. We kijken weer uit naar je volgende verhaal en foto's.
    Liefs en groetjes Ma en Ans

• 17 Oktober 2019 - 21:27

Peter:

mooie foto´s weer Ton ! en ach geld moet rollen he