...alsof ik in mijn eigen tuinhuis zit - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu ...alsof ik in mijn eigen tuinhuis zit - Reisverslag uit Mae Hong Son, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

...alsof ik in mijn eigen tuinhuis zit

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

13 Oktober 2019 | Thailand, Mae Hong Son

Er is niets op tegen om een tweede budget dag te hebben maar wel als dat voortkomt omdat je op een plaats bent, wat voelt als “the middle of nowhere”.
Goedkope boterhammetjes met jam en oploskoffie en mezelf bezig houden met het zoeken naar een volgende accommodatie dood wel de tijd, maar is weinig sensationeel. De eigenaar van “Pai Happy Village” is weg, dus mijn vervoer ook. Zijn zaakwaarnemer is maar alleen hier en heeft niet de mogelijkheid om weg te gaan.

Dus een beetje intersletten en regelmatig een duik in het zonovergoten zwembad. Ik bleek gisterenavond een beetje te lang in het zwembad te hebben gedobberd, mijn rug is behoorlijk verbrand.
Gelukkig kunnen ze mij in de avond wel op en neer naar het stadje Pai brengen zodat ik daar kan eten (mijn favoriete Masaman).
De twee restaurantjes in de buurt van “Happy Village” zijn gesloten.

Vanmorgen ben ik vertrokken, gelukkig kon ik een taxi regelen maar de prijs voor 3 km naar het minibus station is net zoveel als de prijs van de minibus voor 130 km naar mijn volgende bestemming. Maar ik ben op tijd en de reis naar Mae Hong Son verloopt voorspoedig, in drie uurtjes, zonder tussenstop.

Het boeken van het guesthouse ging gisteren niet zo soepel. Via de website Expedia lukte het mij maar om één nacht te boeken, daarna heb ik het nieuwe guesthouse gebeld, nadat ik via veel omwegen het telefoonnummer had gevonden.
Met dit telefoontje kon ik er twee nachten van maken, verder zaten ze vol. Later lukte het weer wel, via Expedia, om er totaal 3 nachten van te maken. Wel in twee verschillende kamers. Ik heb daarna hen weer teruggebeld maar de verbinding werd plotseling verbroken (mijn beltegoed bleek op te zijn). Uploaden van het beltegoed lukte niet via mijn creditkaart).

Het guesthouse waar ik nu ben is schijnbaar erg populair. Midden in het stadje Mae Hong Son ligt een klein meer met een mooie tempel, rondom het meer is ‘s avonds de nachtmarkt en “walkingstreet”.
“Piya guesthouse” ligt naast de tempel, aan het meer, en dus aan de “night market”. Veel restaurantjes in de buurt, 2 supermarkten vlakbij. Het guesthouse heeft een zwembad met de kamers eromheen. Het heeft geen restaurant maar we 24 uur koffie (uit een bonen apparaat, zoals ik thuis ook heb). Zowat in het centrum van de stad.
De sfeer voelt goed aan, gelijk aanspraak met andere gasten. Een terrasje voor de deur van mijn kamer. Geweldig dus.

Ik ben rond half twaalf gearriveerd maar ik moet wachten tot mijn kamer gereed is. Ik sla mijn rugzak even op bij de receptie en ga het stadje in.
Ik moet mijn telefoon opladen, kijken of ik hier mijn powerbank kan laten repareren en ik kan zo ook gelijk de sfeer in de stad wat proeven.

Het is erg rustig in de stad, een reparatie winkeltje voor de powerbank en om mijn telefoon op te laden heb ik zo gevonden maar voor de rest is alles dicht.
Zondag ? Nee, het is een of andere feestdag. Geen avondmarkt voor 15 oktober.

Niet getreurd en als ik de sleutel van mijn kamer heb duik ik voor een uurtje het zwembad in, wat kletsen met de andere gasten.
De sfeer staat me wel aan en verleng mijn verblijf naar 4 nachten. Eigenlijk ben ik wel toe aan vakantie.

Ik moet echter nog meer werk verzetten, ik heb vuile kleding en aangezien ze geen “laundry service” hebben moet ik mijn was iets verderop brengen. Ook is er op mijn kamer een lege koelkast........dus ook maar naar de 7Eleven.

Klaar met de alledaagse zaken, uitpakken, de was, boodschappen. Ja, jullie denken dat vakantie alleen maar niets doen is, dan vergissen jullie je zelf.
Lig ik net weer in het zwembad breekt een heftig (droog) onweer uit. Harde knallen, lichtflitsen wat extra versterkt wordt omdat Mae Hong Son in een dal tussen de bergen ligt.
Het gaat vanaf 18.00 uur regenen, natuurlijk net als ik eten moet gaan zoeken.Het valt ook allemaal niet mee.
Met de paraplu in de hand stap ik het eerste restaurant in wat open is, want veel is gesloten. Het ziet er voor mij wel erg duur uit. Ik schuif aan tafel bij twee Amerikanen, die ik vanmorgen ook al in de bus heb gezien. Een gezellige babbel tijdens het eten.
Ik probeer iets nieuws: “Kao Soi Yellow noodle with Coconut Milk and Chicken”.
Het ziet er chique uit, smaakt verschrikkelijk lekker en kost (incl. 1 Coca Cola) toch maar Bath 95 (€ 2,83).

Tijdens het eten is de tempelverlichting aangegaan en zit ik nu, voor de deur van mijn kamer, te luisteren naar het avond gebed van de boeddhistische monniken en de regen die op het dak valt, alsof ik thuis in mijn eigen tuinhuisje zit.

Lekker uitbuiken met het idee dat ik morgen geen wekker zet en uitslaap tot ik wakker wordt. Ik heb namelijk, voor Mae Hong Son, drie volle dagen uitgetrokken. Het ontbijt ligt in de koelkast, de heerlijke koffie kan ik halen in de lobby. Ik hoef morgen alleen mijn schone was op te halen en mijn gerepareerde powerbank.

Blijft een wens over: dat die monniken stoppen met zingen en morgen niet te vroeg beginnen.

• 13 Oktober 2019 - 17:07

Renée:

Hallo daar,

Ik zie het al; goed zwembad, mensen om mee te ohhen, lekker eten( goedkoop)
    Airco wat wil je ene Ton nog meer????

Renée( je koffiedate op Ko Chang

• 13 Oktober 2019 - 17:48

Hennie:

Hoi Ton,
    Ziet er prachtig uit, ook veel wolken ...
    Groeten Hennie.

• 13 Oktober 2019 - 19:11

Ellie:

Hoi Ton,
    Kao soi yellow noodle with coconut milk and chicken dat is een lange naam en vertelt je wat er allemaal in ( hoort) te zitten. Fijn dat ook dat gerecht lekker is. Ik heb met de "kookclub" chili con carne gemaakt, een heel bekend gerecht en nèt even anders klaar gemaakt. Het viel goed in de smaak. Desondanks blijf ik van mening dat de "kookclub" meer jouw pakkie-an is hoor.
    Daarna heb ik mijn koffertje gepakt (jouw gele exemplaar) en ben voor een paar daagjes afgereisd naar het "hoge Noorden"
    Nèt niet hoog genoeg om het Noorderlicht te kunnen waarnemen, dus dat blijft op m'n bucketlist staan
    Blij dat ik weer thuis ben, though.
    Nog even een paar daagjes serieus werk leveren en dàn......ga ik er weer even tussen uit, poehpoeh.
    Je vorige kamer vond ik mooier dan je huidige; komt ws door de romantische uitstraling van de vorige.
    Aan een meer zitten lijkt me ook wel mooi; geen strand dus? Als er hier nog veel regen valt, gaat mijn vijver ook op een meertje lijken, nokkie vol is ie.
    Nou Ton, ik blijf weer genieten van je verhalen en de mooie plaatjes; voorlopig zit ik hier ook goed.
    Tot over een paar daagjes,
    liefs, Ellie

• 13 Oktober 2019 - 19:23

Ans:

Hoi Ton,
    Het ziet er allemaal goed uit. Je kan de komende dagen gaan genieten. Ben weer benieuwd naar je indruk daar. We wachten weer op je foto's en berichtjes.
    Groetjes en liefs Ans

• 13 Oktober 2019 - 20:23

Yolanda & Melvin:

Hoi Ton, ook ik was even van de radar in NLD. Was met mn bonus kind in York uk. Niet te vergelijken met jou buiten verblijf maar net zo leuk. Veel plezier en blijven smeren hé. X

• 14 Oktober 2019 - 09:00

Grardje:

Ton geniet van je werk, en ga dan genieten.
    Jij moet toch wat te regelen hebben.
    Ik ga ook weer aan het werk.
    Tot de volgende keer maar weer.
    Gr. Grardje.

• 14 Oktober 2019 - 09:03

Chris & Toos:

Vandaag pas jouw berichtje via de mail gekregen, dat heb je als je zover in Brabant vakantie hebt. Maar je hebt gelijk vakantie is hard werken hoor. Gisteren was het prachtig weer dus hebben we een lekker rondje gefietst, gedeeltelijk langs het kanaal, taartje gegeten met bonen koffie en frietjes met kip gegeten. Lijkt wel een beetje op jouw beschrijving alleen minder monniken hier. Geniet nog maar lekker verder, doen wij ook.
    XXX Chris & Toos