't kan vriezen, 't kan dooien - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu 't kan vriezen, 't kan dooien - Reisverslag uit Oslob, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

't kan vriezen, 't kan dooien

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

07 December 2013 | Filipijnen, Oslob

Het hotel wat ik afgelopen nacht had was beter voor mijn nachtrust. Geen Karaoke of disco naast de deur. Na goed slapen is het weer goed opstaan.

Bakje koffie, een clubsandwich en de volgende etappe gaat beginnen. Gepakt en gezakt, om zeven uur op stap. Het is het bekende ritueel maar dan in een andere stad. Met een tri-cycle naar het busstation, data de goede bus uitzoeken en een uurtje later vertrek.

Het is de gedeeltelijk omgekeerde route van een week geleden, toen van Cebu naar Dumaguete en nu van Dumaguete naar Tan-Awan, vlakbij Oslob.
Gelukkig werd ik door de kaartjesknipper wakker gemaakt want anders zou ik er spontaan voorbij gereden zijn.

Zoals ik verwacht had was een slaapplek vinden geen probleem. Waar ik uitstapte zat vol maar nog geen honderd meter verder was er wel plaats, keuze uit een slaapzaal of een kamer met airco, geen moeilijke keuze.
Er is weinig te onderhandelen over de prijs maar de eerst genoemde 1500 peso's wordt 1000.

Ik ben beland in MB's Sunrise View Resort.
Mijn simpele kamer, wat we in Nederland eerder een schuur zouden noemen heeft in ieder geval een toilet met koude douche, een bed dat zo hard is dat ik het nomineer als hardste bed van deze reis. De televisie, nog met de sticker erop dat er garantie van vijf jaar op zit, is zo oud als Matusalem en werkt geheel niet meer.

Het ligt hier direct aan de zee. In de eerste oogopslag liggen er vele bootjes te wachten voor de kust. Ze zijn de whalesharks aan het voeren. Ik zie hier en daar een vin boven het water uitkomen. Het is druk met spottende toeristen.

En dat is dan ook de reden van deze tussenstop, whalesharks spotten.

Aangezien ik hier twee nachten blijf, is de beste optie om morgen tussen zes en zeven te gaan. Het voeren begint dan en er zijn dan relatief weinig toeristen.

Zomaar het water induiken is er niet bij. Al is het maar een kleine 50 meter uit de kust, je zal een bootje voor een half uur moeten huren voor de prijs van 1000 peso's (€16,66). Ja, ze weten hoe ze hier geld moeten verdienen.

Naast dit half uurtje met whalesharks zal ik nog moeten zien hoe ik me hier ga vermaken.

Wat opvalt is de rust hier oftewel het gebrek daaraan. Alle brommers hebben hier blijkbaar een lekke uitlaat, klink lekker sportief. Verder staat de televisie hard met een of ander Filippijns Idols programma waar iedereen bovenuit probeert te kakelen. Het verkeer rijdt hier hard en de passerende bussen toeteren.
Mijn eerste kennismaking met mede reizigers zijn drie verknipte figuren die op een echte low budget vakantie zijn. Ze staan op punt van vertrekken naar Boracay. Ze schrikken als ik wat prijzen van Boracay benoem. Twijfelend vertrekken ze.

De kok is er vandaag niet. Dat blijkt als ik mijn lunch wil bestellen. Bij elk gerecht is het antwoord "maybe tomorrow". Als ik internet wil, wat je hier extra moet bestellen, is het antwoord "maybe tonight". De jongen die over het internet gaat is in de stad. Er zijn veel banken en stoelen maar er is er werkelijk geen een waar je eens relaxt op kan zitten.

En tot overmaat van de ramp hebben ze ook een Karaoke machine en het is weekend dus gaat hij ook nog aan ook.

Om in de sfeer van gisteren te blijven: het verblijf hier:
"'t kan vriezen, 't kan dooien".

  • 07 December 2013 - 10:11

    Chris En Toos:

    Als we de foto's zien denken we WOW, als we je berichtje lezen denken we WEGWEZEN. Maar die whalesharkspottingtrip moet je zeker meemaken, dus even doorzetten en hopelijk komen er mooie foto's voor het thuisfront.
    XXX Chris en Toos

  • 07 December 2013 - 11:55

    Ma:

    hoi Ton hier zijn we weer je bent wel in een grote stad aangekomen o p de fotos te zien maar het uitzicht is wel goed maar voor een verwende reiziger al jij is het natuurlijk niets bijzonders maar hopelijk krijgen wij nog mooiej van het whalesharkspoting te zien ik wacht maar weer tot morgen zo zijn wij elke dag in blijde verwachting niet gek op mijn leefijd en de tijd van wachten schiet al op wij zijn natuurlijk benieuwt naar jou verhalen en fotos hier is het saai weer dus dat zal wel tegenvallen als je thuis komt maar ja je weet nog wel hoe het hier is in de herfst. ik hoop morgen weer wat van je te horen hou je haaks en tot morgen groetjes en liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 563
Totaal aantal bezoekers 397078

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: