Haleluja en drie keer pech - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Haleluja en drie keer pech - Reisverslag uit Bohol, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Haleluja en drie keer pech

28 November 2013 | Filipijnen, Bohol

Het einde van gisterenmiddag heb ik doorgebracht met de eigenaresse van "Anda Di Boracay". Zij gaat het menu aanpassen en neemt nog wat tips voor een goed guesthouse over. Ze zegt dat ze blij is met mijn opmerkingen want ze bestaan nu bijna een jaar en ze wil graag de boel verbeteren.

Om acht uur vanmorgen heb ik afscheid genomen van het strand van Anda om mij richting Apo eiland te gaan begeven.
Volgens mijn "normale" planning morgenmiddag rond twaalf uur aan moeten komen maar "Yolanda" de cycloon van al weer een tijd geleden, gooit alweer roet in het eten.

Van Anda in het Zuid Oosten van het eiland Bohol verhuis ik vandaag naar Tagblilaran in het Zuid Westen. Daar aangekomen ga ik eerst op zoek naar een kamer voor vannacht, een nachtje maar want om negen uur morgen vroeg vertrekt de boot naar Dumaguete. Het hotel heeft een bij de kamer inbegrepen ontbijt vanaf zeven uur. Komt dat even goed uit, ontbijten, naar de boot en om negen uur vertrekken.

Althans dat zou zo moeten zijn.................

Als ik alvast een kaartje ga kopen blijkt de boot naar Dumaguete sinds Yolanda al niet meer te varen, of hij morgen gaat weet niemand, dus 99% zeker van niet.
Ik had al een week geleden geruchten hierover gehoord maar ook de ontkenning van deze geruchten.

Er is maar een alternatief, terug naar Cebu, dan over land naar Dumaguete. De boot Cebu -Dumaguete is dezelfde als Taglibaran naar Dumaguete dus die vaart ook niet.
Dit betekent de eerste boot ( van zeven uur) pakken, 2 uur varen naar Cebu, dan snel naar het southbount busstation, daar de Cerus bus, van tien uur pakken en met deze bus-boot-bus, in vijf uur, naar Dumaguete.

Er mag geen enkele vertraging optreden want in Dumaguete moet ik nog een stukje naar het zuiden waar ik opgehaald wordt om met een bootje naar Apo eiland te gaan.
Als ik de bus van tien uur in Cebu mis, dan is de volgende bus pas om een uur in de middag, dan bereik ik Dumaguete pas om zes uur. Te laat om nog met een bootje naar Apo te gaan en moet ik ook nog een nacht doorbrengen in Dumaguete.

Kunnen jullie het nog volgen?

Gelukkig heb ik Taglibaran een hotel waar ze en stroom en goed internet hebben anders had ik dit niet kunnen uitzoeken.

Het tweede probleem is mijn (bij de prijs van de kamer inbegrepen) ontbijt, dat is alleen mogelijk na zeven uur. Met wat onderhandelen krijg ik vanavond het American Breakfast in plaats van mijn avondeten.
Jaja, je moet op de kleintjes blijven letten. Mijn geplande vakantiebudget is gisteren overschreden, dus de komende veertien dagen zijn boven budget.

En dan ontstaat het derde probleem: het gaat onweren en regenen.
Zoals altijd komt pech altijd in drieën dus ik hoop maar dat ik deze pech met dit onweer en regen kan afsluiten.

Tussen de buien door ga ik even de stad in. Word gelijk aangesproken door een Johova getuige met wachttoren. Met de uitspraak: "God is dood en ik voel mijzelf ook niet zo lekker." is hij snel afgeschut.

Taglibaran is geen aantrekkelijke stad. Buiten dat het een veerdienst knooppunt heeft, heb je hier niets te zoeken. Er is druk verkeer, veel tricycles met alle mogelijke godsdienstige spreuken erop. "de Heer is de herder" en alles wat hij meer is, staat met grote letters op elk van de karretjes. Onze lieve heer is hier wel doorgeslagen.

De belangrijkste toeristische attracties hier zijn: de geldautomaat en twee winkelcentra. Er zijn een ook een heleboel fastfood ketens.

Ik besluit maar wat geld bij te pinnen, koop een nieuw horlogebandje en ga eten bij een restaurant met een grote M. Op de raam staat MMMMMMMMMMM, dus het moet er wel lekker zijn anders zeg je geen "MMMMMMMMM".

Met mijn hamburger nog half in mijn mond , valt mijn mond open van verbazing. In het restaurant met de grote M wordt de muziek gestopt en een band opgezet met gebeden, iedereen gaat zitten bidden met het geluid van zo'n Amerikaanse dominee. Het moet niet gekker worden. Haleluja.

Het roept bij mij wel de vraag op: Als God alleen maar goed is en het goed met ons voorheeft. Waarom moet hij dan dagelijks aangeroepen worden met gebeden??? Maar ja, een ongelovige als ik zal dat nooit snappen.

In de eerste week van mijn verblijf hier vroeg ik wat een Filipijn doet met slecht weer. Ik ben nu ingeburgerd dus ga ik vanavond in bed naar de televisie kijken.

• 28 November 2013 - 10:41

Petra:

Ha Ton,
    Blij dat het goed gaat met jou en dat je je vakantie spirit weer in je verhalen hebt, ondanks alles wat er is gebeurd.
    Fijne dagen nog.

• 28 November 2013 - 11:34

Frank En Lieset:

Hoi Ton wij zijn blij dat met jou alles nog goed is dit is een vakantie om nooit te vergeten voor jou Het is maar goed dat je niet alles van te voren weet he
    Geniet nog van de dagen die je nog hebt

Groetjes Frank en Lieset

• 28 November 2013 - 11:59

Haleluja. Kunnen jullie het nog volgen?
    "God is dood en ik voel mijzelf ook niet zo lekker" en "de Heer is de herder".
    Als jij dit soort dingen gaat roepen kunnen wij het niet meer volgen. Dinsdag in de hoekkamer van het restaurant in Padua kwam er ook iemand binnen die ongeveer dat zelfde riep en daarna weer ging.
    In de eerste week van je verblijf daar vroeg je wat een Filipijn doet met slecht weer, nou aan de foto en jouw spreuken te zien is dat wel duidelijk.

• 28 November 2013 - 12:41

Haleluja, kom hier eens mee aan bij de MMM. Verbazingwekkend hoor. Geen idee dat ze daar zo gelovig zijn, nog erger dan het ziekenhuis uit je andere reis, denken we.
    Pech dus dat je de naweeën van Jolanda nog meemaakt. Hopelijk zit het verder wel mee. We wachten dus in spanning op je volgende berichtje.
    En heel leuk dat je een goede bijdrage hebt kunnen leveren voor de B&B, misschien moet je er je beroep van maken ;).

• 28 November 2013 - 16:25

Desiree:

Hoi Ton
    Het is een tocht met hindernissen maar gelukkig vind je God op je weg. Hij zou inderdaad wel eens wat beter zijn best mogen doen als hij daar in de Filipijnen zo aanbeden wordt.

• 28 November 2013 - 22:19

Je kon wel verwachten dat niet alles normaal zou gaan na dat noodweer. Je moet al blij zijn dat daar niet zoveel elende is van wat wij hier zagen op de tv. Je hebt vakantie dus relex. Met een omweg kom je er ook het duurt wat langer. Maar anders was je haleluja en god niet tegen gekomen. Geniet van de dagen zoals ze zijn en je komt dan toch wel aan in je paradijs van APO ISLANDS. Nu een fijne voorspoedige reis en hopelijk vlug tot horens.
    Groetjes en liefs
    Ans

• 29 November 2013 - 09:56

hoi Ton, ik denk dat ze proberen jou te bekeren nou ik heb het al zo lang geprobeerd en het is mij niet gelukt dus heb ik wat dat betreft ik de moet maar opgegeven en bid ik zelf maar een extra wees gegroetje voor jou zaligheid ik hoop dat het nog helpt.maar al met al heb je wel een leuke vacantie met van alles wat.Ik wens jou verder een goede reis en hoop snel weer iets van je te horen,en wacht maar tot morgen. heet veel groetjes en liefs ma