Voedselpakketten inpakken - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Voedselpakketten inpakken - Reisverslag uit Pajak, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Voedselpakketten inpakken

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

18 November 2013 | Filipijnen, Pajak

De zoektocht gaat voort, hoe kan ik helpen?

Via via heb ik het adres van een motorclub hier in Cebu, zij hebben op eigen initiatief een hulpactie, met name gericht op voedselpakketten voor Noord Cebu opgestart, zolang de donaties binnenkomen.
Het is maar een tien minuten met een tri-cycle rijden vanaf de plaats waar ik verblijf.
Vrijdagavond zijn zij al gebeld met de vraag of zij hulp kunnen gebruiken. Op dat moment was het niet nodig. Gisterenavond hebben we weer gebeld en zij vroegen of ik om tien uur vanochtend aanwezig kan zijn.

Ik was dus promt op tijd aanwezig. Na een heel korte kennismaking waarbij ik alle steriotypen van een motorclub kan loslaten. over het algemeen bejaarde mannen, snor, leren jack. van het soort ruwe bolster. De bejaardensoos van de Hell's Angels. Een aantal waarvan ik vermoed dat ze al jaren op dezelfde kruk aan de bar zitten maar ook een aantal actieve mannen die de boel opzetten.

Een Belg, geen vaste bezoeker maar een expad die hier al twaalf jaar woont geeft aan dat je van sommige de achtergrond niet wil weten, de filipijnen hebben geen uitleveringsverdrag.

Afgelopen nacht is een boot vertrokken met 5000 voedselpakketten van hen, op weg naar Noord Cebu. Doelstelling vandaag is te zorgen dat er een nieuwe lading klaarstaat om donderdag te verschepen.

Dus inpakken vandaag. Snel ben ik gestart met het maken van voedselpakketten. 3 flessen water, 3 blikken vis, 3 pakjes beef noodle, 3 pakjes Chicken noodle en 3 pakjes met chocolade biscuits en een paar kilo rijst.
Het inpakken gebeurd niet zo efficiënt maar met wat instructies van de Belg en mij krijgen we er snel lijn in. In plaats van het op en neer sjouwen van de pakketten laten we de mensen zich verplaatsen. In plaats van elke keer met drie producten op en neer te lopen zorgen we dat er dozen aangevoerd worden.

Rond half vier staat de gehele, tot beschikking staande ruimte vol met pakketjes. Klaar voor verzending.

Ik hoor hier ook verschrikkelijke verhalen. Niet over het menselijk drama maar van het drama van hulpverlening en overheid. Voedselpakketten die klaar staan maar opnieuw ingepakt moeten worden omdat de een of andere politieke functionaris zijn naam op het zakje wil hebben. Producten die vervangen worden voor goedkopere producten. Prijzen die opgedreven worden door buitenlandse handelaren........te erg om aan te horen. Zelfs als 10% waar is dan is het nog erg.

Gelukkig zijn er dit soort kleine initiatieven waarbij het niet uitmaakt in wat voor zakje het zit. Over het initiatief in Coron van Tao hebben jullie kunnen lezen. Dit hier is ook zo'n kleinschalig initiatief.

Een van de initiatiefnemers, voor wie ik vandaag heb mogen werken heeft een Facebook pagina, ik heb het helaas zelf niet kunnen lezen/bekijken:
https://www.facebook.com/pages/Private-Travel-guide-Philippines/179690012128191?ref=hl

En of je in "karma" geloofd of niet. Als je wat goeds doet voor eender krijg je iets goeds terug. Bij terugkomst bij mijn Bed&Breakfast moet ik verhuizen naar de suite, de meest luxe kamer (voor dezelfde prijs). Van mijn standaard kamer wordt de douche verbouwd.

Alhoewel ik mij vandaag nuttig heb gevoeld blijft de twijfel: blijven of doorreizen . Blijven betekent dat ik na elke dag werken, twee dagen werkeloos bij het zwembad zit....wil ik dat wel?

  • 18 November 2013 - 10:41

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Geweldig Ton je inzet. Alle kleine beetjes helpen.
    We hebben al een donatie gedaan, we richten ons daarbij maar niet op wat er niet goed gaat maar wat er nodig is.
    Groet Hennie.

  • 18 November 2013 - 10:48

    Chris En Toos:

    Goed van jou. De twijfel kunnen we niet wegnemen natuurlijk maar er gebeurt tenminste iets.
    XXX Chris en Toos

  • 18 November 2013 - 11:15

    Ineke:

    Hi Ton,
    Fijn dat je iets kunt betekenen voor de mensen. En idd, jij bent de magneet en ontvangt wat je uitstraalt!!! Houwe zo!
    Succes!
    Groetjes, Jos en Ineke.

  • 18 November 2013 - 12:36

    Ans:

    Hoi Ton,
    Goed bezig, het houd je weer even bezig. We horen morgen weer wel verder van je plannen. Ga in ieder geval zo door.

    Liefs en groetjes Ans

  • 18 November 2013 - 16:21

    Annie René (ouders Van Eelon Van Jori):

    Hallotjes
    Wij hier in Nederland doen allemaal verschrikkelijk ons best om geld in te zamelen, van jong tot oud van arm tot rijk, we hopen dat het wel goed terecht komt en al die mensen daar verschrikkelijk goed geholpen worden.
    Heel veel succes met het opzetten van hulp. Groet Annie

  • 18 November 2013 - 17:00

    Ma:

    hoi Ton ben n et thuis en jou berichtje gelezen goed dat je nog hulp kan bieden zo kan je toch nog iets doen voor de mensen daar en het geeft misschien toch een beetje het gevoel dat je iets v oor de bevolking daar kunt betekenen ga zo door als het nodig is .ik wacht morgen weer op jou berichtj.G oetjes en liefs ma

  • 18 November 2013 - 18:27

    Karin:

    hey Ton , super van je ! Keep up the good spirit !

  • 18 November 2013 - 19:02

    Petra:

    Hey Ton,
    Keep up the good work. Alle kleine beetjes helpen wat onze donaties betreft, maar ook wat betreft de hulp die iemand daar kan bieden.
    Ik kan me voorstellen dat je het soms niet helemaal weet, blijven of niet. Ik ben wel bang dat het op een andere plaats daar niet veel anders is.
    Toi toi toi.

  • 19 November 2013 - 17:53

    Sandra:

    He Ton,

    Ik heb veel respect voor je inzet. Goed dat je mee helpt.

    Groetjes Sandra Nijs

  • 19 November 2013 - 19:27

    Wietze En Peter:

    Ha die Ton,

    Wat een avontuur ! jouw vakantie heeft toch wel een hele andere wending gekregen.
    Blijven of wegwezen? tja wij zouden 't wel weten eerlijk gezegd, en wat is er nog over van je vakantiegevoel?
    Groetjes van ons en we lezen 't wel weer !

    Wietze en Peter
    XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 683
Totaal aantal bezoekers 397078

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: