Veerkracht - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Veerkracht - Reisverslag uit Coron, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Veerkracht

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 November 2013 | Filipijnen, Coron

Van vrijdag op zaterdag nacht trekt er een verwoestende storm over de Filipijnen. Een enorme schade en duizenden doden. Hier in Coron zijn er, zover ik weet zo'n elf doden. Jullie hebben gisteren op de foto's bij mijn verslag kunnen zien hoe groot de verwoesting is. Op zaterdagochtend, in alle vroegte, zijn de opruimwerkzaamheden in volle kracht aangevangen. Wegen werden in de korste tijd begaanbaar gemaakt. Vaak maar met een rijbaan. Golfplaten en hout werd al uitgezocht, persoonlijke bezittingen bij elkaar geraapt. Onvoorstelbaar snel vinden de reparatiewerkzaamheden plaats. En dit gaat maandag de hele dag door. Gisteren op het eind van de middag loop ik nogmaals door dit kleine stadje. De markt functioneert weer. Alle winkels zijn open, de straten zijn totaal begaanbaar.
Complimenten voor deze bevolking. Wat een veerkracht, wat een power om er weer snel bovenop te komen.

Ik heb geen boze mensen gezien, geen teleurstelling, geen wanhoop. Natuurlijk wel een korte verslagenheid bij de mensen die iemand uit hen midden hebben verloren. En natuurlijk het ongeloof. Deze tyfoon, de ergste ooit, is ondanks de waarschuwingen hier te laconiek opgevat. Iedereen zegt dat ze deze krachten nog nooit meegemaakt hebben. Wat vrijdag nog werd gezegd: "Coron is veilig" is maar beperkt uitgekomen.

Vorige week heb ik nog een prachtige bootreis gemaakt met TAO Expeditions. Hun materiële schade met het verlies van twee boten is groot maar vooral vanwege een collega die is verdronken. Maandag zijn ze echter weer aan het werk gegaan, op hun route tussen Coron en El Nido. Naar ik begrepen heb met hulpgoederen.

Het leger en de marine is bezig om vanuit het distributie centrum goederen aan het verspreiden in de meer afgelegen gebieden met gebruik van helikopters.

Er is nog geen stroom, de waterleiding functioneert nog niet. Met generators wordt de boel aan de praat gehouden. In het hotel waar ik verblijf probeert het personeel de normale gang van zaken draaiend te houden. Geen water, dan komen ze met emmers water. Geen elektriciteit, dan komen ze met zaklampen.
"We lopen tegen zoveel problemen aan, sorry mijnheer". Er worden excuses gemaakt over zaken waar ze niets aan kunnen doen. Zelfs als ik een schoon laken vraag om zelf mijn bed een keer te verschonen wordt dat nog voor mij gedaan, alsof ik dat thuis en op mijn werk nooit hoef te doen.

Wat zijn de toeristen probleempjes dan miniem. Ik help een paar Nederlanders uit de financiële problemen. Er kan niet gepind worden maar wel cash Dollars gewisseld. Ik heb nog wat reserve bij dus leen ik dat uit.
Restaurants kunnen niet in de hele menukaart voorzien, maar we eten nog steeds en nog goed ook. Vluchten zijn onzeker alhoewel ik steeds minder toeristen in de stad zie. Er zijn er dus al wel weg of er zit nog een hele bubs op het vliegveld. Al we niet weg kunnen dan blijven we toch hier. Mijn telefoonnetwerk, Smart, ligt eruit. De zendmast is omgewaaid. Ik heb geprobeerd aan een sim kaart te komen van het Globe telefoonnetwerk wat wel werkt maar helaas is er aan geen een simkaart meer te komen. Ik blijf dus telefonisch onbereikbaar.
De informatie voorziening blijft slecht, daar waar ze van officiële zijde dat bv het vliegveld weer volledig functioneert blijkt dat in de praktijk niet waar te zijn.
De vluchtmaatschappij waar ik mee ga vliegen hebben een noodkantoor in de stad opgezet maar het enigste wat ze daar weten te zeggen is dat de manager op het vliegveld is en dat ze dus nog niets weten.

Natuurlijk, ik heb vakantie, wil wat van het land zien. Maar dit meemaken, het natuurgeweld maar daarna alle positieve energie van de locale bevolking is zo geweldig dat ik dit mijn hele leven niet meer vergeet.

Zeuren jullie dan maar verder over of Zwarte Piet nu wel of niet discriminerend is.

Vandaag (dinsdag) heb ik nog geen programma van wat ik ga doen. Vanochtend ga ik even naar het distributie centrum om dit berichtje te kunnen plaatsen. Daarna ga ik proberen wat actuele informatie te krijgen of mijn vlucht morgen wel of niet doorgaat.

Het voorlopige plan voor mij is morgen om 15.30 u te vertrekken naar Cebu. Ik heb wat adressen in de buurt van het vliegveld van Cebu waar ik ga proberen onderdak te vinden. Ik hoop dat daar de infrastructuur beter is om te kunnen bepalen wat ik daarna ga doen.

Maar alle planningen langer dan een uur vooruit blijven onzeker omdat ik geen adequate informatie heb maar de berichten zijn goed.

  • 12 November 2013 - 03:30

    Bas:

    Hey Ton,

    Respect man! Jij weer met je rampen-vakanties;-) Maar deze spant wel de kroon is het niet?

    Kijk goed uit, en probeer toch een beetje te genieten (gepast dan he:-))
    Wij discusieren idd wel of we weer terug in de slavenhandel gaan...tis toch de VOC mentaliteit he!

    Een bovenmatige intresse van mij uit. Zie je extra vliegbewegingen (militair) in het kader van de disaster-relief houdt ik me aanbevolen voor een plaatje he?

    Cheers mate!
    Bas


  • 12 November 2013 - 04:12

    Ans:

    Hoi Ton,
    Fijn dat de boel daar zo vlot hersteld. Onbeschrijflijk eigenlijk. Natuurlijk moet het gewone leven weer door gaan maar dat zal hier langer duren. Probeer nog iets van je vakantie te maken.
    Liefs en groetjes
    Ans

  • 12 November 2013 - 07:26

    Eva:

    Idd die veerkracht kunnen we allemaal veel van leren....
    Wat een ervaring Ton.
    Gr Eva

  • 12 November 2013 - 08:29

    Chris En Toos:

    Ik heb vandaag een scholingsdag dus moet zo weg en als ik thuis kom is het bij jou alweer laat dus even snel.
    Petje af voor de veerkracht van mensen, het is bovenverwachting na zoveel ellende.
    De omgekomen collega van de boottochten is volgens de krant een Nederlander heb je daar iets over gehoord?
    Met jou klinkt het allemaal wel goed zo te lezen dus we zijn weer een beetje gerustgesteld hier.
    Hou je taai en tot het volgende berichtje

  • 12 November 2013 - 08:50

    Lieset En Frank:

    Hoi Ton ik ben blij dat met jou alles goed is en dat de mensen daar het zo snel weer gewoon op pakken mijn nel haren gingen omhoog bij de beelden kun je je eigen niet voor stellen tot snel het volgende berichtje groetjes en hou je goed van Frank en Lieset

  • 12 November 2013 - 11:43

    Ma:

    hoi Ton je moet wel veel respect hebben voor die mensen daar dat ze ondanks alle elende toch weer opkrabelen en door gaan er zit niets anders op maar toch. hier zouden ze steen en been klagen en bij de pakken neer gaan zitten maar die mensen hebben toch al geen luxe maar gaan er tegen aan.Ik hoop dat jou reis verder probleemloos verloopt je hebt nu wel avontuur genoeg gehad nu maar rustig aan dit verwacht je niet op vacantie ik hoor weer wel hoe het verder gaat ik wacht maar weer op jou volgend berichtje heel v eel groeten en liefs ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 397819

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: