Voorbereiding om de laatste grens over te gaan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Voorbereiding om de laatste grens over te gaan - Reisverslag uit El Nido, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Voorbereiding om de laatste grens over te gaan

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

24 Oktober 2013 | Filipijnen, El Nido

Al vaker heb ik melding gemaakt dat reizen voelt als hard werken. Het maken van keuzes en beslissingen nemen en dan ook nog zorgen voor de uitvoering.

Gisteren ben ik dus aangekomen op Corong Corong Beach bij El Nido, "the last frontier" oftewel de laatste grens.

Ik wil echter die grens over!!!!!!!!

Vandaag was eigenlijk een geplande rustdag want je kunt niet elke dag acties ondernemen. Ik was echter vroeg op en dacht mijn dag te beginnen met een rustige wandeling naar het stadje El Nido. Volgens de Filipijnen veel te ver om te voet te gaan maar in een half uurtje ben je van Corong Corong Beach in de stad.

Nu ik daar toch aanbeland ben kan ik ook gelijk uitzoeken hoe ik hier weer wegkom richting Busuanga Island, Coron stad. Er blijken twee mogelijkheden te zijn:
Negen uur per (grote) Banga boot, direct van El Nido naar Coron (stad)
of
Een bootreis met Tao Adventures, vijf dagen (vier nachten) met een boot, overnachten op kleine eilandjes met paradijselijke stranden, locale vissersdorpen bezoeken, en lekker primitief doen met koken en dergelijke.
Niet goedkoop (€400,=) maar je komt op plaatsen waar maar weinig toeristen komen. Deze reis is maar eens per week mogelijk met maximaal 25 personen. Een optie die ik direct ga onderzoeken.

Als ik het kantoor van Tao expeditionair heb gevonden en ik naar de mogelijkheden vraag kunnen ze mij op de "wachtlijst" zetten voor aanstaande zondag.
Ik vind aanstaande zondag te snel want ik wil in de buurt ook nog het een en ander doen.
De volgende optie is zondag 3 augustus, maar dan loop ik tegen problemen aan met mijn visa. Dit moet ik voor 10 november hebben verlengd en dat kan ik doen in Puerto Princeca ( dat is de weg terug) of in Cebu, daar kom ik nog.
Echter indien ik deze trip op 3 november boek arriveer ik 8 november in Coron en moet ik direct doorvliegen naar Cebu. Dan kan ik het eiland Busuanga totaal niet bekijken.
Terug naar Puerto Princesa om alleen een stempeltje in mijn paspoort te halen zie ik niet zitten maar als ik dat niet doe ga ik een mooie trip missen.

Denken, overwegen, denken en nog eens denken.

Maar uiteindelijk zal ik een beslissing moeten nemen.

Morgenvroeg neem ik om vijf uur een minivan terug naar Puerto Princessa (duur 5 uur).
Ga daar naar het immigratie kantoor om mijn visa te verlengen en neem rond vijf uur in de middag de bus terug naar El Nido.
Kortom wordt morgen een dag van 10 uur bussen en papiermerk regelen.

Maar uiteindelijk geeft mij dat de vrijheid te doen en te laten wat ik wil, tot 12 december.

Mochten jullie interesse hebben in mijn beoogde trip, zie :

• 24 Oktober 2013 - 11:05

Henny:

Zo moeilijk kiezen is het nou ook weer niet als je de Tao-site gezien hebt en aan het weer zal het ook niet meer liggen vlg. mij heb je de hele moesson wel over je heen gehad daaro .
    Fantastische verslaglegging doet inderdaad denken aan "hard werken" maar de vrijblijvendheid waaruit jij daar keuzes kunt maken daar kan ik alleen maar van dromen ....geniet ervan , bedankt !

• 24 Oktober 2013 - 16:48

Ma:

hoi
    Ton ik ben ook heel de dag op route geweest niet zo interresant als jou reis maar ik ben toch blij dat ik weer thuis ben ik heb weer genoten van jou verslag en fotos nu even beantwoorden en kijken of er nog meer post is en dan is het weer mooi geweest voor vandaag en g a ik lekker van mijn rust genieten,
    Ans is ook nog op vacantie die is Zondagweer thuis. het is hier prachtig weer volop zon wat wil je nog meer.ik wacht weer op jou volgend mailtje heel veel groetjes en liefs ma

• 24 Oktober 2013 - 18:49

Chris En Toos:

even dachten we dat je 3 augustus bedoelde en dat je dus nog bijna 1 jaar weg zou zijn, alles om met de Kerst niet te hoeven werken? Maar toen begrepen we dat je 3 november bedoelde. En ja, dan moet je er een vermoeiende reisdag voor over hebben. En je hebt dan ook gelijk weer heeeeeeel veeeeeeel te vertellen aan de thuisblijvers. We wachten met spanning.
    XXX Chris en Toos

• 24 Oktober 2013 - 20:33

Hennie:

Hoi Ton,
    Net de site bekeken maar dit zou ik niet doen. Te mooi om mee te maken. Succes met je stempeltje halen.
    Gr. Hennie.