Zoek de verschillen - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Zoek de verschillen - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Zoek de verschillen

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 Oktober 2013 | Filipijnen, Boracay Island

Had ik gisteren ineens geen zin meer. Geen zin in een verhaaltje te schrijven, geen zin om een restaurant uit te kiezen om te gaan eten, gewoon nergens geen zin meer in.

Gisterenochtend was ik vroeg wakker. Tegen mijn gewoonte in zat ik om half negen al bij het mini restaurantje op mijn "resort" al aan de koffie. Om negen uur al aan het ontbijt. Mijn voornemen was om eens naar het noorden te lopen want wat ik niet gezien heb kan ik geen oordeel over hebben.

De foto's van gisteren en eergisteren zien er geweldig uit. Het strand is hier inderdaad ook van zeer fijn zand. De golven zijn mooi, palmbomen, blauwe zeilen, het strand wordt mooi schoon gehouden. Kortom plaats genoeg om mooie tropische, paradijselijke foto's te maken.

Maar.......de zandweg naast het strand is al druk. Verkopers van allerlei prullaria die alles aan je willen slijten, serveersters bij elk restaurant die je binnenvragen voor hun ontbijt. Grote groepen met Koreanen die onder leiding van een reisleider, herkenbaar aan microfoon en luidspreker, een rondleiding aan het ondergaan zijn, bootsjongens die je een tochtje rond het eiland willen aansmeren.
In de ochtend lukt het mij om Aziatisch vriendelijk te blijven ondanks de honderden keren: "no, thank you".

Anderhalf uur loop ik via het strand naar het noorden, het zonnetje brand, het wordt warm. Bij een volgend strand, wat ik bereik via een pad langs de rotsen, geniet ik van bovenaf van het uitzicht. Alhoewel dit een mooi klein strand is, is dit ook volgebouwd.

Vanaf dit strand loop ik een weggetje in en kom terecht bij de meer locale huisjes en winkeltjes.
Bij een winkeltje (zoals te zien is op de foto gisteren) koop ik een flesje water en raak aan de praat met een tri cycle rijder die eens niet een ritje wil verkopen. Een aangenaam gesprek, op een bankje voor de winkel, over wat Filipijnse koetjes en kalfjes. Geen verkooppraatjes, geen toeristisch geneuzel. Van zo een flesje water en een praatje krijg ik mijn energie weer snel terug. Ik geniet van de locale, niet toeristische omgeving.
Maar het toerisme is hier nooit ver weg.

Al is de weg over land veel langer dan de weg over het strand neem ik deze. Wel zwetend want hier heb je niet meer de zeewind maar nog wel de hete zon.

Al met al, enkele uren verder, ben ik weer terug bij mijn zwembad.
verhit, heet, moe, dus tijd voor een verkoelende duik in het zwembad wat natuurlijk hier nooit koud is.
Mijn energie is echter op en ben niet meer vooruit te branden. Zelfs een noodlesoep kan daar geen verandering in brengen. De activiteit blijft bij een enkele duik in het zwembad, wat hangen op mijn balkon en een poging te wagen een boek te lezen waar ik de energie ook niet voor kan opbrengen.
Ik heb geen zin om een verhaaltje te schrijven, geen zin meer om op het strand te gaan eten. Ik pak maar wat sandwiches en een bananenshake aan de rand van het zwembad en daar blijf Ik zitten ook al is iedereen inmiddels weg.

En dan is het vandaag alweer mijn laatste dag op Boracay. De dag om mijn batterijen letterlijk en figuurlijk op te laden. Alles zit in het stopcontact ingeplugd. Voor de mensen die hier naar toe komen, de stopcontacten zijn hier allemaal met twee platte pinnen.

Een zelfgemaakt bakje koffie, op mijn veranda en daarna een verfrissende duik in het zwembad. Zo start de dag op. Ik moet nog even naar het reisbureau voor een papieren ticket maar nog steeds is de printer kapot. De hoop is dat ze op het vliegveld de e-ticket accepteren.
Tijdens het bellen naar een hotel in Oloilo, wat ik wil regelen voor morgenavond, wordt het gesprek afgebroken, het beltegoed is op.
Net buiten mijn resort kan ik gelukkig opwaarderen dus hoeft mijn zwembroek niet uit. Voor morgenavond heb ik in ieder geval weer een slaapplek.

Niets doen kriebelt te veel en daar waar het eiland maar één kilometer breed is, is er aan de andere kant ook nog een strand, Bulabog Beach. Hemelsbreed betekent wel dat de weg ernaar toe wat langer is. De sfeer op dit strand is totaal verschillend van Whitebeach. Ook hier lopen veel toeristen en proberen ze je een boot, voor een rondje eiland, aan te smeren maar ik zie geen kettinkjes en kraaltjes, geen massage. Wel wat meer locale tentjes waar je wat kan drinken. Natuurlijk zijn hier ook wat dure resorts.
Het hele strand ligt vol met boten en er zijn jet-ski's en para-sails op het water. Het directe achterland van dit strand bestaat uit locale huizen en winkeltje. In honderd meter verschil zie je de tegenstellingen van een arm land en de grote toeristische rijkdom.

Het raadseltje bij de foto's is vandaag dan ook : zoek de verschillen tussen lokaal en toeristisch en verzin erbij wat ik het leukst vind.

Onderweg pin ik nogmaals het volle toegestane bedrag want in Palawan waar ik overmorgen hoop aan te komen zijn de pin mogelijkheden beperkt tot twee plaatsen. De hoop is dat mijn curator niet in de stress schiet.

Morgen wordt een dagje reizen, met een tri-cycle naar de boot, dan naar de overkant. Vervolgens zes uur met een bus naar Iloilo City

• 09 Oktober 2013 - 11:41

Ma:

Ton ik heb weer genoten van jou verhaal en fotos en ik ben de eerste die reageerd dat gebeurd niet dikwijls maar mjn hulp is aan het poetsen en ik heb de gelegenheid om jou mailtje te beandwoorden het is hier niet koud en het zonnetje komt er net door dus lekker weer om van midag mijn wandelingetje te maken.Ik denk dat de lokale bevolking wel jou voorkeur heeft boven het toerisme wat dat betref hebben we wel dezelfde intressen. ik ga straks hier de omgeving maar eens verkennen ha.ha.ha.ook interesant.Nu stop ik maar met mijn geleuter ja je moet toch wat vertellen. ik wacht weer met smart op jou volgend relaas nog heel veel groetjes en liefs ma

• 09 Oktober 2013 - 11:53

Ellie:

heee Ton,
    De verschillen zie ik wel, heb ze gelezen in je beschrijving en ik kan daardoor wel een inschatting maken waar jij blij van wordt. Je boft dat je morgen met de tricycle mee mag; mij is dat op Mallorca niet gelukt, want de chauffeur zag dat niet zitten. Ben er nog niet achter of hij zichzelf te oud vond hiervoor of mij, maar het staat op mijn todo lijstje voor aankomend jaar!
    Blij dat je niet zolang op het water reist en natuurlijk ben ik weer nieuwsgierig naar je volgende bestemming; is het nu Oloilo of Iloilo....dit verschil viel me op.
    Voor mij wordt er in nov nog een verrassingsweekend gepland: ik ken de mensen waar ik mee mee ga, alleen niet de plek. Zo doe ik in tig keer wat jij nu in drie maanden doet..weggaan en genieten.Het afgelopen jaar is voor mij een druk vakantiejaar geworden.Volgend jaar bouw ik meer thuiszijn in.
    Nergens zin in hebben, ken ik niet zo van jou. Het zal gewoon zijn dat je je wat moest opladen met een gesprekje; begrijp je nu waarom je zo goed bent in /voor je werk? Apparaten kun je met twee platte pinnen aan de stroom leggen, maar bij mensen moet energie kunnen stromen door te delen al is het maar één plat gesprek.En dat je lijf protesteert als je uren in de zon loopt, begrijp ik ook wel...dat lijf wil rust en koelte, stilte en supermooie dingen zien. Maar je hebt gelijk: je kunt pas een mening hebben over de Fillipijnen als je de dingen zelf hebt gezien. Je doet dus zelfs op vakantie nog aan ervaringsordening!
    Voor morgen wens ik je een goede reis, oh nee je bent ws al onderweg, dus lees ik vanavond na m'n late nog efkes of je veilig bent aangekomen.
    pas goed op jezelf,
    liefs ellie

• 09 Oktober 2013 - 11:53

Ton:

Hoi Ton

Na dit verslag van een heerlijke wandeling en de mooie foto`s krijgen we echt zin ook te gaan.
    De tickets zijn al lang geboekt en we beginnen langzamerhand de weken al af te tellen.
    Wij houden ook van snorkelen.
    Onze reisroute begint al een beetje in mijn hoofd vorm te krijgen:
    Manila,Mindoro,Coron, Palawan en dan met het vliegtuig naar de Visaya`s en als laatste Luzon, om op tijd te zijn voor de terugvlucht weer naar huis.
    Ik heb nog een paar maanden om het voor te bereiden.
    Inmiddels lijkt bij jou het troosteloze weer van de eerste weken voorbij, begin van de droge tijd?
    We hopen het voor jou.
    Groetjes,
    Ton en vera

• 09 Oktober 2013 - 14:53

Ans:

Hoi Ton,
    Iets minder vlot met reageren dan gisteren. Had vanmorgen al wel je berichtje gelezen maar geen tijd gehad om de verschillen te zoeken. Deze nu even zitten bekijken. Er zit inderdaad verschil in, al is het verschil niet al te groot. Toch zijn het mooie foto's. Iets minder toeristies dus wat rustiger. Genoeg om je weer op te peppen. Voor morgen vast een goede reis en veel plezier op je volgende lokarie. Laat ons zo vlug mogelijk weer mee genieten.

Groetjes en liefs
    Ans

• 09 Oktober 2013 - 15:18

Jaakie:

Ik zou zeggen: kom als de wiedeweerga terug!! Bij ons had je zóvéél zin in alles dat het werk al klaar was tegen de tijd dat de voorzitter het kantoor binnen stapte!! Dus Antonius: als dat het probleem is dan weet ik de remidie wel: héél snel enkeltje Amsterdam boeken, kom ik je wel halen op Schiphol! Maar ik denk dat deze oplossingsrichting niet de jouwe is, maar toch: het zij gezegd! Take care!

• 09 Oktober 2013 - 17:09

Peter &Wietze:

Hey Ton , zoek de verschillen?? Nou gezien het sombere herfst weer hier is elke foto die je stuurt even mooi ,. en de temperaturen dalen hier ook vlot , dus zoals je zelf al schrijft is het daar paradijselijk.
    We hopen jij alle batterijen inclusief je eigen batterije weer her opgeladen hebt , en weer met volle energie je reis hervat, en anders neem je maar twee noodle soepjes,
    En gelukkig voor je dat je daar de ergste regen gehad hebt.
    groetjes van ons !! xx

• 09 Oktober 2013 - 20:05

Ans Simmelink:

Ha Ton,
    Ik bespeur toch geen depressieve ondertoon in je verhaal he? Als je hier in Nederland zou zijn, zou ik zeggen dat je lijdt aan najaarsmoeheid.
    Maar je hebt ook al veel achter de rug, iedere keer maar weer bedenken waar je heen gaat en hoe, puzzelen waar je je geld vandaan moet halen , en stormen en orkanen bedwingen. Een mens zou er ook moe van worden.
    Hopelijk hervindt je weer je energie op de volgende plek waar je heen gaat.
    De foto's zijn in ieder geval wel om blij van te worden.
    Ton, hou je goed en veel plezier op je volgende bestemming!
    Groetjes, Ans Simmelink

• 09 Oktober 2013 - 23:21

Chris En Toos:

Waren we toch even bang dat je ziek ging worden, het begin van jouw verslag leek er echt op. Maar in het vervolg van het verhaal lijkt het toch allemaal wel mee te vallen, misschien te veel gedaan in de hete zon en toe aan rust en je batterij weer op te laden zoals je al schreef. Wat kan vakantie toch hard werken en vermoeiend zijn. Pas goed op jezelf hoor.
    De verschillen vallen ons wel op en de colour local zou ons ook het meest aantrekkelijk lijken maar vanuit hier is het allemaal een tropische verrassing waar we alleen maar van kunnen dromen.
    Vandaag al weer mijn 2de werkdag geweest en dan lijkt het net of de vakantie alweer heel lang geleden is.
    We zijn benieuwd naar je volgende bestemming en wachten ongeduldig op je volgende verslag.
    XXX Chris en Toos

• 10 Oktober 2013 - 14:02

Hennie:

Hoi Ton,

Inderdaad het leek erop in je vorige verhaal dat je een beetje depri (ziek) was en dat je ons allemaal een beetje miste. Daar weten ze hier wel raad mee.
    Vandaag weer alles goed gemaakt met je mooie verhaal en prachtige foto's.

Groet Hennie.

• 10 Oktober 2013 - 14:23

Ellie:

Nog steeds onderweg dus.....
    Ikheb me net verdiept in verschillende recepten voor een zonnige herfstavond: strudel met pompoen, kip en abrikoos of pikante rundvleescurry of een ovenschotel van knolselderij, hazelnoten en geitenkaas....
    zeg jij het maar. De pompoensoep is al op en erwtensoep kom ik straks weer bij jou halen.
    Heerlijk vind ik dat, door de recepten bladeren en dan straks kokkerellen. En hoewel ik al een hele verzameling recepten heb, het kunnen er nooit genoeg zijn. Door de verschillen blijft elk recept interessant.
    Voorlopig staan de gehaktballen op het vuur, dus even tijd voor een berichtje.
    Vrij zeker vandaag? Ja, even een dagje puur voor mij, héérlijk. Jouw dagje vandaag zal wel afzien zijn met een hobbelende bus en het stil moeten blijven zitten; hopelijk heb je een prachtige omgeving om van te genieten.
    Ik hoop ook dat de wifi snel is daar, anders kun je al die berichtjes niet eens in één keer lezen. Het lijken zo wel van die verhaaltjes voor het slapen gaan en aangezien jij meestal vroeg te bed gaat , heb je aardig wat tijd om te lezen.
    Oké ik ga even op de bank in het zonnetje genieten van thee met iets lekkers......
    lekker bijkomen straks na je tocht en keep smiling!
    liefs, ellie