Duur maar zeker geen paradijs - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Duur maar zeker geen paradijs - Reisverslag uit Boracay Island, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Duur maar zeker geen paradijs

06 Oktober 2013 | Filipijnen, Boracay Island

Gisteren maakte ik een vergelijking mat Kuta, Bali. Een plaats die ik enkele jaren geleden bezocht in Indonesië. Was dat niet de plaats waar ik toen van schreef "dat ze hier maar een bom opgooien, maar dat ligt een beetje gevoelig hier." Mijn eerste indruk hier is hetzelfde.

Ik heb mij, gisteren, in laten schrijven voor een nacht in de hoop nog een "droom locatie" te vinden maar helaas.....Voor wat ik gisteren heb kunnen zien zit ik nog niet zo slecht voor €19,16 per nacht. Met zwembad en een paar minuten lopen naar het strand. Dit is een "promo" prijs want normaal kost het hier €27,50
Van alle locatie, zo dicht mogelijk bij het strand zijn de prijzen echt veel hoger. De goedkoopste die ik gevonden heb is €40,= maar dan heb je geen zwembad. De rest ligt op + €70,=
Mijn keuze wordt nog eens bevestigd door anderen dienaar hier gekomen zijn vanaf andere hotels.

Mijn locatie "Alice in Wonderland, Boracay" ligt aan een smal straatje evenwijdig aan het strand en bestaat uit een 30 tal bungalow kamers rondom een zwembad en een grasveld met een paar bomen. De kamer heeft twee eenspersoon bedden, televisie, koelkast en (electrische) douche/wc. Een bamboo balkon met een rieten hangmat. Het ziet er allemaal wat oud uit maar het is schoon.
Een veel gehoorde klacht in deze regio is de nachtelijke onrust. Het is hier echter erg rustig 's nachts. Op het terrein is een ruimte (zeg maar twee party tenten) waar je kunt ontbijten. Beperkt in keuze maar wel het goedkoopste wat ik tot nu toe in de omgeving heb kunnen ontdekken.
Net buiten de poort is een lokaal winkeltje waar ze water en cola verkopen voor minder dan de helft van de prijs Als voorbeeld: een blikje cola kost in het hotel 45 peso's, in het lokale winkeltje kost anderhalve liter 55 peso's. En ik heb niet voor niets een koelkast op mijn kamer. Op mijn balkon zit een stopcontact, dus om mijn eigen kopje koffie te zetten hoef ik zelfs niet op te staan vanuit de hangmat.

Het straatje uit en je valt direct in de toeristische drukte. Echt een mensenmassa. Vooral Chinezen en Koreanen. Dit aangevuld met losse strand Verkopers met allerlei prullaria.
En dan bereik je in enkele minuten White Beach. Het eerste wat opvalt zijn de vier meter hoge windschermen die het strand (zonder schaduw) afschermt van het strandgedeelte waar wel schaduw is. Deze schermen zijn geplaatst wegens de wind in het regenseizoen en worden in november afgebroken. De schaduwplekken worden geheel in beslag genomen door kraampjes, strandverkopers, terrasjes van restaurants. Er wordt allerlei toeristische rommel verkocht.
Aan de ander kant restaurants, alle wereldgerichte zijn er te koop, van Koriaans tot Thais tot Italiaans en Mongools.
De prijzen zijn ook werelds. Het goedkoopste hoofdgerecht kost hier + €6,=.
In twee uur zoeken heb ik niet veel goedkopers kunnen vinden of ik moet mijzelf verlagen naar fastfood ketens. Ik verneem van anderen dat de hoge prijen komen omdat dit een populaire bestemming is van de meer welgestelde Chinezen en Korianen. "Als het duur is dan is het goed".

Mijn vakantie budget moet naar boven bijgesteld worden maar er is nog een probleem. In Puerto Galera kon ik niet pinnen. Bij het eerste pin apparaat hier kon ik ook geen geld krijgen. Gelukkig werkte de tweede pin (BPI) die ik na 20 minuten lopen vond we en heb gelijk maar voor het maximale bedrag (per dag) geld opgenomen (2x peso's 10.000).

Ik heb zo mijn dag gisteren wel gehad. Het nachtleven kan mij gestolen worden en ik trek me om negen uur terug op mijn balkon. De airco maakt wel lawaai maar daar slaap ik gelukkig redelijk goed door heen.

Met een eigen gezet kopje koffie, een duik in het zwembad en een laat ontbijt start ik de tweede dag in Boracay. Tijd voor een verdere verkenning. Op weg naar het zuiden, eerst via het strand. Hoe meer naar het zuiden hoe vriendelijker de sfeer lijkt te worden maar het blijft nog steeds erg toeristisch. Het laatste gedeelte van White Beach waar wit wat minder wit wordt is het direct een stuk rustiger maar er ligt meer afval op het strand en staan er meer hotelgebouwen te koop en leeg.

Het zonnetje brand behoorlijk en durf niet te lang op het strand te blijven. Het risico dat ik verbrand is erg groot. Op het hele whitebeach is het verboden te roken maar hier op het zuidelijkste gedeelte moet het volgens mij wel kunnen. Reden genoeg om hier maar even te blijven zitten.

Voor de weg terug neem ik maar eens niet de toeristische route. Veel keuze is er niet dus wordt het de hoofdstraat over het eiland. Veel, druk verkeer en lokale winkels.

Het is vakantie en warm. Een zwembad voor de deur en ik besluit de rest van de dag mezelf maar een te blijven vermaken met activiteiten in en om het zwembad tot ik vanavond de zoektocht naar betaalbar eten ga aanvangen.

• 06 Oktober 2013 - 12:12

Zijn we eens de eerste die schrijven, joepie.
    Toch nog niet zo slecht gescoord zouden wij zo denken, na het lezen van jou verhaal. De 2 foto's laten wel niet veel zien maar de bungalowtjes zien er ook niet verkeerd uit. Grappig die verhalen van jou over de kosten, daar kunnen wij hier alleen maar van dromen.
    Tot het volgende verslag.

• 06 Oktober 2013 - 12:31

mooi hoor.

• 06 Oktober 2013 - 13:19

Ineke Hodes:

Hi Ton,
    Ziet er goed uit! Zou je ons de Filipijnen aanbevelen???
    We genieten van je reisverhalen en verheugen ons op de volgende. Veel reis-en schrijfplezier.
    Groetjes, Jos en Ineke.

• 06 Oktober 2013 - 13:56

Zo slecht ziet het er toch niet uit. Hier kom je er met die prijsniet klaar. Alles is hier een stuk duurder. Daarom kan je daar dus ook langer op vakantie. De foto's zijn weer mooi. Het weer is ook weer een stuk beter dan toen je daar aankwam zo te zien. Geniet er nog van en laat ons ook mee genieten. Groetjes en liefs

Ans

• 06 Oktober 2013 - 14:09

Ziet er mooi uit (strand, zee, hotel enz.). Als het allemaal te duur is pak je gewoon een boterham met pindakaas. Verder zou ik toch een keer van het nachtleven gaan genieten. Van slapen wordt je ook niet wijzer.
    Gr. Hennie

• 06 Oktober 2013 - 14:15

Arthur & Janneke:

Hey Ton!,

Goed bezig kearel! Geen jacuzzi en lelijke windschermen. Myanmar was zo slecht nog niet ;-).

Geniet van het vervolg van jouw reis.

Grtz.

• 06 Oktober 2013 - 17:50

Hoi Ton hier ben ik weer Ans gaat net weg we hebben ons maaltje weer naar binnen gewerkt en nu vlug jou mailtje beantwoorden want Paul komt mij halen ik ga naar de verjaardagen van maike en nynke dus moet ik vlug zijn ik heb toch een druk leven en dat op mijn leeftijd maar met jou gaat alles goed.de fotos zijn ook mooi wat een weelde dat wij op deze manier met jou mee kunnen reizen.Dat maakt het wachten tot jij weer terug komt minder moeilijk het was 13.30uur toen ik naar jou heb geschreven nu is het inmiddels 15.30 uur Paul kwam mij halen dus kon ik mijn mailtje niet afmaken.Ik ben wat vroeger naar huis gegaan want ik word moe van al die drukte ik denk dat ik oud word dus ben ik lekker thuis en kan jou mailtje af maken en dan wat rusten.Toos en Chris zijn ook nog geweest dus alles bij elkaar een dukke dag.het is hier mooi herfstweer niet koud en droog.Ik heb niets bijzonders te melden dus stop ik er mee morgen komt er weer een dag.Nog heel veel liefs en groetjes ma

• 07 Oktober 2013 - 02:33

Jos:

Beste Ton,
    Wat zijn dat toch voor krokodillentranen over allerlei prijzen
    Je moet jezelf prijsen dat je daar mag reizen
    Ondertussen gaat dhr Krol flink wat doen voor een goed pensioen
    Zijn krant nam al de wijk
    En nu moet hij mogelijk zelf een eigen krantewijk
    Maar Ton voor echte krokodillentranen kun je altijd nog op crocodile island terecht
    Betreft eiland 7071, ten zuidoosten van jouw eiland richting Manoc
    Je gaat op de boracay nord highway naar south
    En op highway south ga je naar east, makkie dus.
    Vervolgens een stukkie zwemmen et voila crocodile island
    Doe toch maar nie want ongezien daar belanden lijkt me voor jou geen optie
    Je zou het kerstfeestmaal hier dan toch nog gaan mislopen
    Die krokodillen moeten maar een ander feestmaal uitzoeken
    Dus geen krokodillentranen meer over je budgettering
    Blijf genieten van natuur, cultuur en halfvolle glazen.
    Groet van een hardwerkende en ver onderbetaalde collega.