Nu de douche is gemaakt kan ik weg - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Nu de douche is gemaakt kan ik weg - Reisverslag uit Puerto Galera, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Nu de douche is gemaakt kan ik weg

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

03 Oktober 2013 | Filipijnen, Puerto Galera

De oorzaak van mijn koude douche is eindelijk gevonden. Bouwvakkers die de kamer naast mij aan het opknappen zijn hebben de waterleiding verkeerd aangesloten. Het water wat van de watertank op het dak naar beneden moet lopen stroomt naar boven. Als ik de wastafel gebruik worden mijn voeten nat omdat het water uit het afvoerputje omhoog loopt.

Volgens het personeel hier zouden sommige gasten hier erg kwaad over worden maar ik nem het maar zoals het is. Waardeer wat je krijgt in plaats van teleurgesteld zijn wat je niet krijgt.

Met een bakje koffie lees ik jullie reacties op mijn site, altijd leuk zo 's morgens vroeg. Ik probeer ook een plan te maken waar ik morgen naar toe wil gaan. De Filipijnen heeft 7007 eilanden en er is geen logische route. Informatie van mede reizigers is beperkt, wat je hier tegenkomt zijn Chinezen en duikers. Het personeel van mijn guesthouse kan alleen maar informatie aangeven in een straal van 20 kilometer. Ik zal het moeten doen met mijn reisgidsen, landkaart en wat informatie op internet.

21 dagen ben ik nu op de Filipijnen, de meeste Nederlandse stumpers zouden weer moeten gaan werken. Ik heb nog 69 dagen te gaan. Toch gaat de tijd snel.

Gisteren zijn mijn pogingen om een dagtrip in het achterland te plannen mislukt.
Voor de zekerheid ga ik vanochtend maar eens op zoek naar een pin, niet dat ik geen geld meer heb maar je weet nooit waar en of ik op de volgende bestemmingen kan pinnen. Sinds een jaar heeft Sabang Beach ook een bank. Helaas, de pin heeft geen verbinding. De meest nabije pin is Puerto Galera maar om daar naar toe te gaan met een tri-cycle kost mij ook weer 200 peso's

Lopende over straat kom je hier van alles tegen wat zichzelf verkoopt. Zo ook een jongen met een brommer en ik besluit hem in te huren voor een bezoek aan de watervallen, White Beach en een oorspronkelijk dorp. Onderweg kom je een aantal keren door Puerto Galera en kan ik gelijk pinnen. Het nuttige en het aangename zal ik maar zeggen.

Wegen zijn goed, het weer is mooi, blauwe lucht en witte wolken. Er staat wel een forse wind en dat betekent dat het weer nog wel zal omslaan. De waterval is er een van "nou, het valt wel mee". Onderaan de waterval kan je zwemmen in wat betonnen bakken die ze gemaakt hebben. Ook niet om met een ansichtkaart naar huis te sturen. Onderweg zijn er wel enkele uitkijkpunten met een zicht op de nabijgelegen eilanden en de zee.

Eenmaal terug van de waterval passeren we Puerti Galera en bij de pin daar krijg ik geen geld, een tweede pin wordt ook geweigerd.

Dan maar op naar White Beach aan de andere kant van Puerto Gelera dan waar ik verblijf. Een veel mooier strand en meer plaatselijke eetgelegenheden (goedkope) dan op de drie stranden van gisteren. De Filipijnen ontbijten met rijst dus ik zal aan de rijst moeten. de in ei gebakken eggplant (volgens mij aubergine) smaakt echter verrukkelijk en is voor mij ontbijt genoeg. Het recept ken ik niet maar ik ga het zeker thuis eens proberen na te maken. De Filipijnse naam is Tortang talong. Met deze kennis kan ik het recept wel ergens vinden.

Er staan redelijk forse golven door de wind maar het geheel is wel uitnodigend om een duikje in de golven te wagen. Ook hier zijn veel strand verkopers. Het geheel komt mij wel vriendelijker over en niet zozeer gericht op duiken en uitgaan.
Komt dus op het lijstje van mijn volgende leven.

Wat ik al had voorspeld gebeurt, het weer slaat om en het begint te regenen. De keuze is, bezoek van het dorp en nat worden of richting mijn strand en droog blijven.

Onderweg poog ik nogmaals een pin maar ook deze maal geen succes. In de bank geven ze aan dat Rabo Maestro niet wordt ondersteund (al staat het logo wel op het apparaat).

Al met al valt de dagtrip tegen, vanavond maar eens voorbereidingen treffen voor mijn vertrek hier. Ik heb de waterval gezien, ik heb white beach gezien, ik heb de drie kleinere standen gezien, de douche heeft weer warm water, de afvoer loopt weer door. waarom zal ik nog langer blijven?

Wordt het een lange rit over land naar Roxas en dan richting Boracay met de boot of wordt het overland naar St.Jose en dan met de boot richting Coron?

Het is moeilijk aan informatie te komen, maar de eigenaar van dit guesthouse geeft mij wat opties aan. Over land naar het zuiden is niet echt interessant, tussenstops zijn niet de moeite waard om St. José of Roxas te bereiken.
Waarom ga je niet met de grote boot naar Boracay?

Met deze informatie wordt ik verwezen naar een reisburo waar ik de tickets voor de grote ferry kan boeken. De prijs over land of met de ferry is ongeveer even duur.

Sommige dingen gaan hier snel, om vier uur weet je nog niet wat je gaat doen en om vijf uur heb je alles geregeld.

Kortom het besluit is gevallen. Morgenmiddag vertrek ik met hetzelfde bootje waarmee ik gekomen ben terug naar de havenplaats Batangas. Daar heb ik om negen uur 's avonds de grote veerboot naar Boracay Island waar ik overmorgen ochtend arriveer om zeven uur. Dit alles voor de prijs van rond de €25,=. Aan boord heb ik een vier persoons hut en een gratis maaltijd en spaar een nacht hotel uit.

Morgen geen bericht als ik op de woelige baren zit.

• 03 Oktober 2013 - 13:59

Ans:

Hoi Ton,
    Wat heb je het weer slecht met al dat geregel. Kom jij nu goed weg je zit nu op de boot. Lekker niets te doen. Zelfs geen berichtje schrijven voor ons. Nu rust dan maar lekker uit, weet haast zeker dat er weer een langer berichtje komt zo gauw het kan. Al valt de waterval volgens jou wat tegen het zijn toch mooie foto's. Dus nu je toch niets te doen hebt, maar maar wat foto's op het water. Je zult vast wel wat zien. Een behouden vaart en tot je volgende berichtje.

Groetjes en liefs
    Ans

• 03 Oktober 2013 - 15:41

Ma:

hoi Ton
    ik ben er ook weer,je hebt het wel druk met al je geregel maar je moet iets doen in je vacantie anders ga je je vervelen en wil je vroeger naar huis om je daar verder te vervelen want op je werk willen ze je nog niet zien.de fotos die je mee stuurd zijn ook wel leuk dan zien wij ook nog wat van jou reis ik wens jou verder nog veel reisplezier en wacht weer op jou volgen berichtje.heel veel groetjes ma

• 03 Oktober 2013 - 15:45

Hennie:

Hoi Ton,
    Fijn dat je daar weer alles op orde hebt en dat het zonnetje weer schijnt (op de foto's).
    Heb je ook onder de waterval gestaan of was dat niet mogelijk?
    Maar met die uitspraken (over stumpers) die weer doet wordt het tijd dat je weer verder gaat.
    Groet, de hard werkende Nederlandse stumper Hennie.

• 03 Oktober 2013 - 17:14

Bas:

hoi ton, prachtig om jou verhalen te lezen , ik zie wel dat je er weer goed van geniet.ik vind het knap hoe je het allemaal doet. ik mag over 5 weken weer naar lombok bali en jawa. voorlopig laatste jaar indonesie voor mij want ik wil volgend jaar ook naar de filipijnen cambodja en vietnam. ik volg je verslagen iedere dag dus word het volgend jaar voor mij iets makelijker haha. nou ton geniet er goed van je hebt het verdiend. groetjes bas

• 03 Oktober 2013 - 23:52

Ellie:

Nou de waterval ziet er anders mooi uit hoor . En de baai nodigt uit tot genieten.
    Heb er net weer een aantal werkdagen op zitten en voel me totaal geen stumperd. Is er dan iets loos met mij?Zou best kunnen, want ik snapte al niet hoe iemand een up kan hebben zonder go, maar dat bleek met auto's samen te hangen of hoe iemand fruit kon sturen zonder fruitmand met z;n telefoon, wat een ge-app allemaal.
    Het zit er dik in dat je op dit moment onderweg bent met de ferry....het is ws extra avontuurlijk voor jou als er niet zoveel (toeristische) info voor handen is. Tja voor mij is het de hoogste tijd om naar bed te gaan en te prakkizeren waarover we het morgen zullen hebben. Nou geen nood, er is stof genoeg om te praten/mailen.
    Ga jij maar lekker even varen....dan ga ik slapen.
    liefs, ellie

• 04 Oktober 2013 - 13:28

Chris En Toos:

Hoi Ton,
    Gelukkig maar dat er vandaag geen berichtje komt want, net thuis van vakantie in Beek en Donk, en nu al geen tijd om mail te lezen laat staan te beantwoorden. Nu hebben we even tijd om bij te komen.
    Toch blijft het altijd weer spannend als we dat zo lezen: Kan ik wel geld pinnen? Dat probleem hebben we hier ook maar dan is het saldo niet toereikend. Waar ga ik naar toe en wat vind ik daar?
    Volgens ons is dat juist de manier van reizen die jij geweldig vindt dus genieten wij van de verhalen.
    Op naar het volgende hoofdstuk.
    XXX Chris en Toos

• 06 Oktober 2013 - 12:35