Wat doet een Fillipijn met dit weer? - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Wat doet een Fillipijn met dit weer? - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Wat doet een Fillipijn met dit weer?

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 September 2013 | Filipijnen, Baguio City

"Wat doet een Filippijn met dit soort weer?". Dit is het eerste wat ik vraag als ik vanmorgen opsta. Het antwoord wat ik krijg had ik zelf ook al verzonnen.
" Op bed gaan liggen, televisie kijken en wachten tot het overgaat".

Het is behoorlijk slecht weer. De regen valt niet meer verticaal maar neigt naar horizontaal. Het waait behoorlijk. Odette (Usagi) houdt de boel in zijn greep.

Om een indruk te geven heb ik een paar foto's bijgevoegd van mijn radar beelden. Ook in de plaatselijke kranten staat op de voorpagina zo'n foto met het bijschrift dat dit de ergste storm is van dit seizoen. Alleen het zuiden is nog redelijk maar dat is de plaats waar rebellen aan het vechten zijn.
BBC World meldt dat in de noordelijke eilanden van de Filipijnen, kustplaatsen zijn geëvacueerd en dat in Hong Kong de voorbereidingen in volle gang zijn. In de korte pauzes, tussen de buien door, is het hier behoorlijk mistig. In de middag is het wat minder heftig gaan regenen en waaien.
Een tropische depressie (nummer 19) is zich aan het ontwikkelen. Gelukkig zijn de voorspellingen dat deze naar het noorden gaat (zie foto)

Voor mijn vakantie heb ik weleens gezegd dat ik wel eens een orkaan wil meemaken. Nou, ik heb hem en dat is nu wel genoeg geweest.

Ik kan wel weggaan maar waar naar toe? Ik ben hier niet naar toe gereisd om te kunnen zeggen dat ik er niets gezien heb maar er wel ben geweest. Ik ga dus maar beter weer afwachten. De hoop is dat ik maar een week "verlies".

Een sigaretje buiten roken is zelfs niet fijn, zelfs onder een afdak wordt je nat.
Dit hotel ligt op een heuvel, het water stroomt ook hier naar beneden dus blijven we hier binnen gelukkig droog.

Komisch is wel dat ik net een tankwagen met water de heuvel op zie rijden, alsof er nog niet genoeg naar beneden spoelt.

Binnen is er gelukkig stroom, internet functioneert goed en de televisie heeft Engelstalige kanalen met nieuws (waaronder BBC) en filmkanalen (waaronder HBO).

Een budget voordeel is dat je weinig geld kan uitgeven met zulk weer.
Het gevoel voor Filippijns geld (Pesos) heb ik na een week nog steeds niet. Een wisselkoers van 0,017661 is geen gemakkelijke koers voor hoofdrekenen.

Dus als iemand van jullie een ezelsbruggetje voor mij kan verzinnen?

Na een week ervaring kom ik tot de voorlopige conclusie:
De hotelprijzen zijn duurder dan in veel plaatsen in Azië. € 20,= (P 1130) tot € 25 ( P 1500) ben je zeker kwijt voor een budget kamer met douche/toilet. Een prijs die ik had in Subic Bay (€12,50= P. 700) is volgens mij een uitzondering. Een hoofdmaaltijd in een beetje restaurant ligt tussen de vier en zes euro, een colaatje ligt tussen de 80 cent en €1,40
Openbaar vervoer is goedkoop, voor €8,= zat ik gisteren 7 uur in de bus.

Wat de prijsstelling in hotels en restaurants nog moeilijker maakt is dat prijslijsten soms opgesteld zijn met netto prijzen maar ook vaak met bruto prijzen. Op deze laatste komt nog een 12 procent belasting en 10 procent service tax bovenop. Een cola van 39 peso's op de kaart kost dus 46,36 peso's.
Mijn daggemiddelde ligt op dit moment rond de €26,= maar daarbij aangetekend dat het activiteiten niveau, door het weer, erg laag is.

Maar nu geneuzel genoeg over geldzaken.
Ik ga nog maar eens een bakje koffie zetten en wat zappen op televisie. Buiten is iemand hout aan het hakken voor de open haard. Ik hoop dat ze hem vanavond aan gaan aansteken, dat geeft nog wat warmte en gezelligheid.

• 21 September 2013 - 16:13

Chris En Toos:

En wij hebben zon, haha. Na deze ervaring ga je maar beter de toerist uithangen hoor want rekensommetjes zijn ook helemaal niet interessant.
    XXX Chris en Toos

• 21 September 2013 - 18:05

Peter En Wietze:

Had je maar je 'magic umbrella' mee moeten nemen Ton ! maar jammer dat het weer zo slecht is daar.. laat je maar troosten door een lekker filipijntje ofzo hihi, groetjes ook van Wietze !!!!!!!!!

xxx

ps. over rekensommetjes gesproken , Wietze heeft zijn winkel onlangs verhuurd dus weer een extra zakcentje elke maand en het geeft ook wat meer rust gelukkig, nou we lezen 't wel weer , vermaak je !!

• 21 September 2013 - 22:42

Petra:

Hey Ton,

Ik wil even inhaken op de suggestie je te laten verwennen door een filipijntje.
    Ik vind alles prima, als je hem maar niet mee terug brengt, hahaha.
    Jammer van het weer, maar ja, je moet alles hebben meegemaakt.
    Je kunt nu in ieder geval lekker uitrusten.
    Doei, morgen is het hier prachtig weer!!!!!

• 22 September 2013 - 01:14

Ans:

Hoi Ton,

Heb je dit jaar zo slecht opgepast??? Ze zeggen toch altijd je krijgt wat je verdiend. Ik kom nu net binnen van een buurt BBQ, We hebben de hele dag buiten gestaan en gegeten met af en toe een wolkje en wat meer zon en weinig wind. Onze dag was zeer geslaagd. Hopelijk wordt het weer bij jou ook viug wat beter dan krijgen we te wat anders te horen dan dat van Odette, Luier nog even verder tot je volgende bericht.

Groetjes en liefs Ans

• 22 September 2013 - 09:21

Hennie:

Hoi Ton,

Je hebt wel pech met het weer. Komt dat nu omdat je op vrijdag de dertiende bent gevlogen? Of ....... Die orkaan met de satelietbeelden was ook hier op het Journaal. Indrukwekkend om dat mee te maken. Ton veel plezier met tv kijken, verhalen schrijven, koffie zetten ...... maar zorg dat je niet weggeblazen wordt.
    Om snel te kunnen omrekenen hebben ze tegenwoordig een appje.

Groet Hennie.

• 22 September 2013 - 11:54

M A:

hoi Ton dat je om regen te hebben zo ver weg gaat snap ik niet je had veel beter hier kunnen blijven maar ja je wilt wat. het is hier droog maar mistig dus daar is ook niet veel aan maar we zitten in de herfst wat wil je verder is hier niet veel te beleven maar dat is maar het beste geen nieuws is goed nieuws moet je maar denken. ik hoop morgen weer iets van je te vernemen heel veel liefs en groetjes ma