Wat doet een Fillipijn met dit weer? - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Wat doet een Fillipijn met dit weer? - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Wat doet een Fillipijn met dit weer?

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

21 September 2013 | Filipijnen, Baguio City

"Wat doet een Filippijn met dit soort weer?". Dit is het eerste wat ik vraag als ik vanmorgen opsta. Het antwoord wat ik krijg had ik zelf ook al verzonnen.
" Op bed gaan liggen, televisie kijken en wachten tot het overgaat".

Het is behoorlijk slecht weer. De regen valt niet meer verticaal maar neigt naar horizontaal. Het waait behoorlijk. Odette (Usagi) houdt de boel in zijn greep.

Om een indruk te geven heb ik een paar foto's bijgevoegd van mijn radar beelden. Ook in de plaatselijke kranten staat op de voorpagina zo'n foto met het bijschrift dat dit de ergste storm is van dit seizoen. Alleen het zuiden is nog redelijk maar dat is de plaats waar rebellen aan het vechten zijn.
BBC World meldt dat in de noordelijke eilanden van de Filipijnen, kustplaatsen zijn geëvacueerd en dat in Hong Kong de voorbereidingen in volle gang zijn. In de korte pauzes, tussen de buien door, is het hier behoorlijk mistig. In de middag is het wat minder heftig gaan regenen en waaien.
Een tropische depressie (nummer 19) is zich aan het ontwikkelen. Gelukkig zijn de voorspellingen dat deze naar het noorden gaat (zie foto)

Voor mijn vakantie heb ik weleens gezegd dat ik wel eens een orkaan wil meemaken. Nou, ik heb hem en dat is nu wel genoeg geweest.

Ik kan wel weggaan maar waar naar toe? Ik ben hier niet naar toe gereisd om te kunnen zeggen dat ik er niets gezien heb maar er wel ben geweest. Ik ga dus maar beter weer afwachten. De hoop is dat ik maar een week "verlies".

Een sigaretje buiten roken is zelfs niet fijn, zelfs onder een afdak wordt je nat.
Dit hotel ligt op een heuvel, het water stroomt ook hier naar beneden dus blijven we hier binnen gelukkig droog.

Komisch is wel dat ik net een tankwagen met water de heuvel op zie rijden, alsof er nog niet genoeg naar beneden spoelt.

Binnen is er gelukkig stroom, internet functioneert goed en de televisie heeft Engelstalige kanalen met nieuws (waaronder BBC) en filmkanalen (waaronder HBO).

Een budget voordeel is dat je weinig geld kan uitgeven met zulk weer.
Het gevoel voor Filippijns geld (Pesos) heb ik na een week nog steeds niet. Een wisselkoers van 0,017661 is geen gemakkelijke koers voor hoofdrekenen.

Dus als iemand van jullie een ezelsbruggetje voor mij kan verzinnen?

Na een week ervaring kom ik tot de voorlopige conclusie:
De hotelprijzen zijn duurder dan in veel plaatsen in Azië. € 20,= (P 1130) tot € 25 ( P 1500) ben je zeker kwijt voor een budget kamer met douche/toilet. Een prijs die ik had in Subic Bay (€12,50= P. 700) is volgens mij een uitzondering. Een hoofdmaaltijd in een beetje restaurant ligt tussen de vier en zes euro, een colaatje ligt tussen de 80 cent en €1,40
Openbaar vervoer is goedkoop, voor €8,= zat ik gisteren 7 uur in de bus.

Wat de prijsstelling in hotels en restaurants nog moeilijker maakt is dat prijslijsten soms opgesteld zijn met netto prijzen maar ook vaak met bruto prijzen. Op deze laatste komt nog een 12 procent belasting en 10 procent service tax bovenop. Een cola van 39 peso's op de kaart kost dus 46,36 peso's.
Mijn daggemiddelde ligt op dit moment rond de €26,= maar daarbij aangetekend dat het activiteiten niveau, door het weer, erg laag is.

Maar nu geneuzel genoeg over geldzaken.
Ik ga nog maar eens een bakje koffie zetten en wat zappen op televisie. Buiten is iemand hout aan het hakken voor de open haard. Ik hoop dat ze hem vanavond aan gaan aansteken, dat geeft nog wat warmte en gezelligheid.

  • 21 September 2013 - 16:13

    Chris En Toos:

    En wij hebben zon, haha. Na deze ervaring ga je maar beter de toerist uithangen hoor want rekensommetjes zijn ook helemaal niet interessant.
    XXX Chris en Toos

  • 21 September 2013 - 18:05

    Peter En Wietze:

    Had je maar je 'magic umbrella' mee moeten nemen Ton ! maar jammer dat het weer zo slecht is daar.. laat je maar troosten door een lekker filipijntje ofzo hihi, groetjes ook van Wietze !!!!!!!!!

    xxx

    ps. over rekensommetjes gesproken , Wietze heeft zijn winkel onlangs verhuurd dus weer een extra zakcentje elke maand en het geeft ook wat meer rust gelukkig, nou we lezen 't wel weer , vermaak je !!

  • 21 September 2013 - 22:42

    Petra:

    Hey Ton,

    Ik wil even inhaken op de suggestie je te laten verwennen door een filipijntje.
    Ik vind alles prima, als je hem maar niet mee terug brengt, hahaha.
    Jammer van het weer, maar ja, je moet alles hebben meegemaakt.
    Je kunt nu in ieder geval lekker uitrusten.
    Doei, morgen is het hier prachtig weer!!!!!

  • 22 September 2013 - 01:14

    Ans:

    Hoi Ton,

    Heb je dit jaar zo slecht opgepast??? Ze zeggen toch altijd je krijgt wat je verdiend. Ik kom nu net binnen van een buurt BBQ, We hebben de hele dag buiten gestaan en gegeten met af en toe een wolkje en wat meer zon en weinig wind. Onze dag was zeer geslaagd. Hopelijk wordt het weer bij jou ook viug wat beter dan krijgen we te wat anders te horen dan dat van Odette, Luier nog even verder tot je volgende bericht.

    Groetjes en liefs Ans

  • 22 September 2013 - 09:21

    Hennie:

    Hoi Ton,

    Je hebt wel pech met het weer. Komt dat nu omdat je op vrijdag de dertiende bent gevlogen? Of ....... Die orkaan met de satelietbeelden was ook hier op het Journaal. Indrukwekkend om dat mee te maken. Ton veel plezier met tv kijken, verhalen schrijven, koffie zetten ...... maar zorg dat je niet weggeblazen wordt.
    Om snel te kunnen omrekenen hebben ze tegenwoordig een appje.

    Groet Hennie.

  • 22 September 2013 - 11:54

    M A:

    hoi Ton dat je om regen te hebben zo ver weg gaat snap ik niet je had veel beter hier kunnen blijven maar ja je wilt wat. het is hier droog maar mistig dus daar is ook niet veel aan maar we zitten in de herfst wat wil je verder is hier niet veel te beleven maar dat is maar het beste geen nieuws is goed nieuws moet je maar denken. ik hoop morgen weer iets van je te vernemen heel veel liefs en groetjes ma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 397128

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: