Halleluja, en toen was er licht - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Halleluja, en toen was er licht - Reisverslag uit Baguio City, Filipijnen van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Halleluja, en toen was er licht

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

20 September 2013 | Filipijnen, Baguio City

Als om 6.00 uur de wekker afloopt dan denk je in Nederland al snel gatsie, nu al. Ik vind het vandaag wel lekker.... Reizen.
Een tri-cycle is vanochtend snel geregeld en binnen een half uur sta ik op het busstation. Tot zover is het hier op de Filipijnen goed geregeld, een overzichtelijk busstation, overzichtelijke loketten waar je een kaartje moet kopen en al snel een bus die ik moet hebben.
Eigenlijk is aan zo reizen niets aan. Ik heb het wel eens erger en spannender meegemaakt.

De wegen zijn voor Aziatische begrippen redelijk tot goed. En dan hobbelen maar, zeven uur trekt het landschap aan mij voorbij. De eerste zes uur vlak met rijstvelden, dorpen en enkele steden. Nu ook nog niets spectaculairs. De bus heeft twee pauzes van een kwartier bij een wegrestaurant, die er schoon en ordelijk uitzien. "Ben ik wel in Azië ?"

Het laatste uur klimmen we van zeeniveau naar 1500 meter. Eerst door een landschap wat veel weg heeft van Luxemburg maar dan met wat meer tropische begroeiing.
Maar dan start de regen, gevolgd door laaghangende bewolking en dus mist. Van het waarschijnlijk mooie landschap is niets meer te zien. Langs de kant zie ik mensen met jassen aan en parapluen op.

Tot het laatste uur heb ik ruim plaats gehad in de bus, twee stoelen en meer beenruimte dan in een vliegtuig. De bus is voorzien van wifi, dus ook internet. Niet dat je zoveel gaat rondsurfen maar je kan wel bijhouden waar je ongeveer bent. Dat is wat anders dan met mijn papieren kaart en buiten moeten zoeken naar een plaatsnaam bordje.

Het laatste uur wordt ik vergezeld door een dominee, hoe kan het ook anders in dit verschrikkelijk katholiek/christelijk land. Aardige man overigens, die mij aanbied een taxi te delen want hij moet naar ongeveer dezelfde plaats. Hij weet ook waar we er eerder uitmoeten zodat de taxirit korter is.
Daar zeg je als budget reiziger geen nee tegen want het scheelt weer de helft.

Het hotel is snel gevonden alleen binnen is het stik donker, geen elektriciteit. De verwachting is dat er zo tussen vijf en zes weer stroom is.
Mijn slaapkamer is groter als mijn woonkamer thuis en ziet er, beoordeeld met een zaklamp, er schoon uit, gedateerd maar dat maakt mij niet uit. De ramen ga ik snel dichtdoen want het is fris, zo rond de 18 graden schat ik. Door het mistige, regenachtige weer is het Hollands donker en moet je overdag met de lampen aan zitten, oh nee, dat gaat niet, geen elektriciteit.

Een reisdag betekent voor mij altijd geen eten en weinig drinken, de diareeklachten zijn nog niet over en vanmorgen maar onderdrukt met imodium.
Eten in wegrestaurants doe ik niet dus bij aankomst heb ik wel wat trek. Een hamburgertje bakken kunnen ze gelukkig wel zonder stroom.

De menukaart is wel aan de kleine kant, twee pagina's. Da's wel wat anders dan de dertig pagina's van de laatste dagen.
Ooit heb ik geleerd dat je een goed restaurant kan beoordelen aan de tomatensoep. Is de tomatensoep goed, dan is het restaurant goed.
Hier hebben ze helemaal geen tomatensoep op de kaart staan.

De hamburger gaat wel en wordt opgegeten in het koude restaurant. Ik ga maar naar mijn kamer, onder de dekens, dit verhaaltje schrijven en maar een boek lezen (gelukkig met een I-pad heb je geen licht nodig) en de deken van het tweede bed wordt erbij gepakt.

Haleluja, en toen was er stroom (om 19.00 uur). Licht werpt een hele andere blik op mijn kamer. De muren zijn van hout en Aziatisch geschilderd. Dit betekent dan delen van stopcontacten en deurstijlen gedeeltelijk meegenomen zijn. Maar het toilettafeltje en spiegel ziet er echt Oostenrijks uit, donkerbruin beschilderd met kleine bloempjes. Voor de rest twee bedden, een gemakkelijke stoel en een televisie met veel zenders.

En dan nog even een update van Odette, de tropische storm. Na aankomst hier gaat het hard waaien en fiks regenen. De tropische storm ligt nu precies ten noorden van hier. Op de BBC worldnews werd hij net "a beast of a storm" genoemd. Dit zou wel eens kunnen betekenen dat ik hier een paar dagen "vast" zit want met deze weersomstandigheden kan ik hier niet doen wat ik wil. Hopelijk verandert dit de komende dagen.

Vanavond nog een soepje en dan zien we morgenvroeg wel verder.


Ps: voor I-pad en I-phone gebruikers, ik heb de app. Zoek mijn vrienden ingeschakeld, zo kan je zien waar ik op de wereld uithang

  • 20 September 2013 - 15:33

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Was je toch nog haast in de kerk beland met je dominee.
    Je hebt wel pech met het weer (lastig). Odette brengt je niet veel goeds.
    Is dat rieten huisje je nieuwe kamer, hoop dat het blijft staan met die storm.
    Groet Hennie.

  • 20 September 2013 - 16:51

    Ma:

    nou Ton voor het weer hoef je niet zo ver weg te gaan ik heb het idee dat het daar hetzelfde is als hier het is hier ook bewolkt met af en toe een bui ik denk alleen dat het hier wat convortabele is als daar maar ja daar kies je voor en het is daar wel wat warmer ik ben n et terug van het kaarten maar dat was ook niet om over naar huis te schrijven maar ja de dag draait er mee nu dadelijk voor het eten zorgen en mijn prakje naar binnen werken en dan wat kasje kijken. Nieuws is hier ook niet ik wacht weer op jou volgend mailtje dus tot morgen veel groetjes en liefs ma




  • 20 September 2013 - 19:09

    Chris En Toos:

    Hoi Ton,
    Het weer zit je ook echt niet mee zeg. Odette heeft heel wat op haar geweten. Gelukkig ga je langer dan 2 weken dus moed houden.
    Wij zijn al aardig gesetteld in B&B Laarbeek, hebben alleen de vuilophaal gemist (komt dat ding vroeg zeg) dus de groene bak loopt wel weg eer je terug bent. Helaas heb ik (Toos) een virusinfectie vanaf vorige week donderdag die maar blijft aanhouden (en ik heb maar 3 weken vakantie) dus we hebben nog niet veel gezien of gedaan. Maar ook hier houden we de moed erin en hopen op betere dagen.
    XXX Chris en Toos

  • 21 September 2013 - 08:05

    Peter En Wietze:

    Hey Ton ,

    Deze ochtend denk ik ook gatsie.. m'n 1e werkdag is weer van start gegaan, vakantie is voor mij weer voorbij.
    Leuk weer je verhalen te lezen, Wietze zegt dat je wel een enorm schrijftalent in je hebt !
    Reizen met een dominee? het wordt toch geen dagboek van een herdershond? hiihi.
    Nou me spulen voor het werk weer bij elkaar gezocht, eens kijken wat de dag daar brengen gaat, gelukkig een huiskamerdienst dus een beetje de gastheer uithangen..

    Groetjes van ons en geniet !!
    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 397819

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: