Twee Japanners in jouw achtertuin - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Twee Japanners in jouw achtertuin - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Twee Japanners in jouw achtertuin

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

06 December 2012 | Myanmar, Mandalay

Woensdag 5 december

Zoals ik al eerder vermelde is het internet zeer wisselend maar vooral slecht, het is nog maar een keer gelukt mijn verhaal te uploaden en daarom krijgen jullie mijn hele epistels te lezen. Zodra ik in Maleisisch Borneo ben en weer in de beschaafde wereld verkeer ga ik de verhalen over Myanmar redigeren en er foto's bijplaatsen. Tot die tijd zullen jullie het moeten doen met wat we hebben.
Woensdagavond, na het eten in een echt Locale eetgelegenheid, die er hier overigens niet in die aantallen zijn, liepen we tegen een Boedistisch festival aan wat uiteindelijk mij meer leek op een slechte katholieke uitvoering. Een monnik die met een hoop "oemmmms" en parapluen wordt binnen gehaald en daarna een preek of gebeden gaat houden alsof hij al twee flessen goedkope Birmeese wiskey op heeft. Ik heb "de mis" dan ook maar een half uur uitgezeten.

Donderdag 6 december

Japanners in jouw achtertuin.

In mijn schoen zat vanmorgen niets, zelfs geen sokken want die draag ik niet. We hebben een taxi afgehuurd voor vandaag om de streek ten zuiden van Mandalay te bezoeken. Het begrip taxi behoeft wel enige toelichting want er komt echt geen Mercedes. Een roodbruin klein pick-up truckje met in de laadruim twee planken om op te zitten, het rammelt en schut, mede door de slechte wegen. Ik zit achterin en nestel mij tegen het reservewiel om nog enig houvast te hebben en Sebastiaan heeft zich genesteld naast de chauffeur met zijn knieën tegen het dashboard en het raam. Het rijdt, maakt geluid als een vrachtwagen. De chauffeur zit voorovergebogen over hetstuur alsof hij de weg niet kan zien. Het verkeer is chaotisch. Met volledig zicht naar achter kan ik wat leuke foto's ma ken van achter mij rijdende voertuigen en scooters en wordt vaak begroet door achter ons rijdende Birmezen.
De eerste tempel nadert met luid gezang en herrie, die Boedisten kunnen er wat van. Dit samen met het getoeter van het verkeer geeft een kakofonie van herrie. Het is dat er geen Hindu gezang is, dan had ik me weer twintig jaar geleden in India gewaagd.

Een Boedha beeld wordt elke dag beplakt met bladgoud en raakt zo voller en dikker. Dr. Frank kan bij deze Boedha nog zaken doen. Een monnik wil maar al te graag zaken uitleggen en Sebastian wil het graag horen. Nog onervaren.......dat gaat geld kosten. Natuurlijk is er een ticket office waar je ook een kaartje voor je foto toestel moet kopen. Hij blijft voor het loket stil staan met zijn camera voor zijn gezicht. Natuurlijk kost hem dat gelijk 1 euro. Ik luister niet naar de monnik, blijf niet staan voor het ticket loket en kom dus met alles gratis weg.
Een andere toeriste verteld mij later dat, ondanks dat ze rondliep met een dikke spiegelreflexcamera, dat ze geen foto's maakt en kwam dus ook gratis weg.

Natuurlijk stopt een taxi dagtour bij enkele kleine handwerk bedrijfjes, steenhouwers en houtbewerkers maken daar de "oude" Boedha beelden die zo lekker verkopen aan toeristen. Voor de commissie van de taxi chauffeur blijf ik zeker twee minuten binnen.

Myanmar is het land van de stoepa's en pagodes, je ziet er meer dan je lief is. Elke straat heeft er een, elke heuvel heeft er drie en op sommige plaatsen zie je er honderden. Als toerist wordt je ook nog een geacht ze allemaal te bezoeken. Enkele echt oude pagodes en kloosters vallen onder een overheidsbescherming. De entree prijs bedraagt dan $10,=.
Ze geloven toch niet dat Ton van Gorp dat gaat betalen. Eenmaal krijg ik een bewaker achter mij aan maar kan me in de gangetjes van het klooster uit zijn zicht werken. Later wordt ik door de taxichauffeur aangesproken dat ik wel een kaartje moet kopen, hij is schijnbaar aangesproken. Goh, op dat moment wordt mijn Engels zo slecht dat ik hem niet versta en hij mij niet meer begrijpt. Met een aangeboden Javaanse jongen stel ik zijn gemoedsrust weer bij. Ik moet wel de hele dag horen wat de gratis en wat de niet gratis attracties zijn.

De dag wordt afgesloten met een zonsonrgang bij de U-Bein brug, een houten brug en ook de meest gefotografeerde brug van Myanmar. Het is hier druk met toeristen. Om de brug te fotograferen kan je een boot huren of tussen de hordes toeristen gaan staan. Wij gaan echter de breuk af, door een omgeploegde akker heen en nestelen onszelf bij een hut van een eendehoeder aan de kant van het water. Feitelijk zitten wij in zijn achtertuin en als hij thuiskomt lacht hij vriendelijk.
Stel je voor dat je vanavond thuiskomt en er zitten twee Jappanners in jou achtertuin om de zonsondergang te fotograferen, wat zou jij doen?

  • 06 December 2012 - 18:04

    Hennie Bongers:

    Hoi Ton,
    Bij mij was het al donker dus de Japanners zijn waarschijnlijk al weg geweest.
    Verwachting is dat er 10 cm sneeuw gaat vallen, dus de Japanners kunnen hier beter wachten op morgenvroeg voor mooie plaatjes.
    Gr. Hennie.

  • 06 December 2012 - 20:57

    Ans:

    Hoi Ton, ben weer bij gelezen. Een heel verhaal. Jammer dat er nog geen foto's bij zitten maar daar wachten we dan maar op. Wat het weer hier betreft weet je al. Hopelijk krijgen we weer gauw een berichtje van je. Tot horens.

    Liefs Ans

  • 06 December 2012 - 21:02

    Ans:

    Hoi Ton, ben weer bij gelezen. Een heel verhaal. Jammer dat er nog geen foto's bij zitten maar daar wachten we dan maar op. Wat het weer hier betreft weet je al. Hopelijk krijgen we weer gauw een berichtje van je. Tot horens.

    Liefs Ans

  • 07 December 2012 - 10:41

    Ans:

    Oepps, computer heeft kuren. Was de bedoeling om het maar 1x te plaatsen.

    Groetjes Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Mandalay

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 340
Totaal aantal bezoekers 397078

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: