Wateroverlast - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Wateroverlast - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Wateroverlast

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 November 2011 | Laos, Vientiane

Als je enkele litertjes water naar beneden wil zien vallen dat moet je hier eens komen.

Over een lengte van honderden meters stort de Mekong rivier zich naar beneden via een serie van indrukwekkende watervallen. Ik heb het hier over de Tat Somphamit oftewel de Li Phi watervallen. Li Phi betekent de trap voor de kwade geesten van overleden mensen en dieren. Een van de redenen om voor de locale bevolking om hier niet te gaan zwemmen. Een van de redenen voor mij om hier niet te gaan zwemmen is dat het volgens mij levensgevaarlijk is vanwege de kracht van deze watervallen.

Na een geweldige nacht, lekker koel (airco),in een zacht bed, rustig opstarten op mijn balkon. De buren hebben wat vragen over Noord Laos dus ga ik met hen mee naar het restaurant, zij voor het ontbijt en ik voor mijn kopje thee en om mijn verhaaltje van gisteren te posten. De foto's uploaden gaat hier moeizaam, dus deze volgen later.

Om de dag niet te passief voorbij te laten gaan trek ik de stoute schoenen (oh nee, mijn sandalen) aan en ga gewapend met mijn camera op weg naar de waterval. De weg door het dorp is een zandweg, links enkele vervallen Frans architectonische gebouwen van een eeuw geleden, waar ook nog twee scholen in gehuisvest zijn. En dan de Franse brug waar vroeger een trein overreed. Dit is ook het punt waar aan toeristen botweg verdiend wordt. Een ticket office waar twee man, met een televisie kaartjes verkopen om over de brug te gaan, maar ook om richting de watervallen te gaan.
Mijn vraag of zij voor dat geld emmertjes water in de rivier gooien om de waterval te vullen wordt niet als humorvol ervaren. Er zijn vele wegen die naar Rome lijden maar naar de waterval zijn er twee. Ik kies voor de alternatieve route langs de plaatselijke tempel, een zandpadje volgend, langs wat buurtschappen van houten huisjes. Om aan te komen bij de geweldig mooie watervallen, de moeite waard om hier, op een houten bankje naar het overdonderend natuurgeweld te kijken.
Nu nog een kopje thee erbij, dus bij een nabijgelegen stalletje Lao tea besteld en onder het genot van, andere toeristen bekijken. Vooral Jappen en Thailand blijken maar kort tijd te hebben voor de waterval. Met de groots mogelijke camera's trekken ze aan mij voorbij. De weg terug loopt door rijstvelden waar hier en daar gewerkt wordt door een eenzame landarbeidster.

Nee, wateroverlast komt niet door de waterval maar door de airco, die is behoorlijk gaan lekken, zodat de monteur er aan te pas moet komen om de waterval in mijn kamer een halt toe te roepen. Snel en vakkundig wordt hij gerepareerd, niet met een plakbandje zoals hier de meeste reparaties plaatsvinden. Onder reparatietijd ga ik maar een noodlesoepje nuttigen in de hoop dat daarna mijn kamer gekoeld kan worden voor het middagdutje.
Inmiddels arriveren en Fransen die ik heb ontmoet in de vorige plaats, gelukkig zijn de twee heren met prostitué's er niet bij.

  • 08 November 2011 - 11:08

    Ma :

    niet alle mensen hebben een lui leventje als jij er moet daar ook worden gewerkt maar jij geniet van je welverdiende? vacantie en ik geniet met je mee ik vanmorgen deed mijn icomputer het niet en die kan ik nu zeker niet missen ik alle stekkers er uit en weer erin m aar verder gaat mijn kennis niet dus Henk gebeld maar die was nog niet prezent maar een poosje later deed hij het weer maar geen gedult dat staat niet in mijn woordeboek verder is hier niet veel te beleven dus wacht ik maar op jou volgend relaas veel groetjes en de rest ma


  • 08 November 2011 - 15:16

    Jaakie:

    Dag Ton, na enkele dagen niets van me te hebben laten horen, ook maar even bijpraten uit Someren. De temperatuur gaat langzaam naar beneden, vannacht een graag of 5 en vandaag overdag 11, dus langzaam maar zeker treedt dan toch de herfst in. Ik heb het winterdekbed al opliggen, de airco staat uit, dus me druk maken dat hij gaat lekken hoef in niet, evenals de noodlesoep is geen probleem, de plaatselijke Jumbo heeft ze te kust en te keur. Overigens best lekker, of niet? Verder vannochtend aanwezig bij de Andersdag geweest: inspirerend en bemoedigend en zeker weer nieuwe courage opgedaan, met name de bijdrage van een van de leidsmannen van Toyota was bevlogen. Ja, ja, die Oosterse wijsheden komen niet alleen via jou tot ons......he kerel, moet je tóch eens proberen zo'n prostituee, alleen zorgen voor minder luidruchtige afwerkplekken, wel zo handig voor al die andere Europeanen......maar daar heb je al ervaring mee begreep ik uit jouw relaas! Nog veel plezier, nu in Laos, en vanaf komede week in Cambodja, en groeten van ons allen! Mag je alweer frikandellen?

  • 09 November 2011 - 06:04

    Peter:

    wat een mooie verhalen Ton en met de mooie fotos erbij wordt het plaatje compleet.Ik zie dat je over 43 dagen 'al' terug bent(gaat snel he?)
    Hier wordt het stilaan kouder maar we hebben nog wel mooie dagen gehad, have fun !

    Peter xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Vientiane

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 397894

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: