Ik ben vegetariër geworden - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Ik ben vegetariër geworden - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Ik ben vegetariër geworden

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

30 Oktober 2011 | Laos, Pakxe

Een klein kamertje waar ik maar net in pas, een tweepersoonsbed waar ik net in pas, een douche waar ik maar net in pas, je kan zittend op de w.c. douchen, het matras is een beetje hard, mijn rugzak ligt op de grond dus kan ik mijn bed bijna niet meer uit. Maar het is gezellig hier. Buiten staan twee grote tafels waar iedereen bij elkaar komt, iedereen kletst met iedereen aan.
Samen met de twee Duitse "krankenswesters" ga ik een dagtrip maken over het Bolaven Plateau. Gisterenavond is daar nog een Nederlandse, net afgestudeerde juriste aan toegevoegd, die we gisterenavond hebben leren. Een gezamenlijk ontbijt, een drukte van jewelste. De ene helft van de gasten ontbijt en gaat door op reis, de andere helft ontbijt en gaat op dagtocht en de nieuwe lading gasten zit te wachten op de vrijgekomen kamers.

Wij worden om 8.00 uur opgehaald in en busje met chauffeur en gids, we horen dat er nog iemand opgehaald wordt en spreken af haar direct aan een verhoor te onderwerpen want we willen wel weten waar ze vandaan komt, wat ze doet etc.
Alkmaar en werkend op een alarmcentrale. Wel leuk want het lijkt goed te klikken tussen ons vijfjes. Het praten gaat over drie schijven, Engels, Duits en Nederlands en halve zinnen tussen de drie talen in.

De tour gaat via een thee plantage naar een koffie plantage, die eigenlijk wat tegenvallen omdat wij allen al meer gezien hebben. Allen van ons heeft al de nodige reiservaring.

En dan de watervallen, deze zijn geweldig hier. Het landschap lijkt niet zo indrukwekkend maar je gaat een weggetje in en komt bij geweldig grote watervallen. Voor de geïnteresseerden: we bezoeken Tad Fane, Tad Gniang, Tad Lo en Tad Paxuam.

De meest indrukwekkende waterval is Tad Lo en dicht bij is een klein leuk dorp, waar ik wel wat langer wil blijven dan de twee uur dat ik er nu geweest ben. Ik besluit dus de lunchtijd te gebruiken om een kamer te zoeken. Morgen keer ik dus terug naar deze waterval met de locale bus (ongeveer 4 uur).

Bij een van de watervallen spelen kinderen in het water en zoeken kevers die ze direct, levend opeten, voor ons walgelijk, voor hen een lekkernij. Kijk maar op een van de foto's.
Meer Lokaal eten vinden we onderweg op de markt: vlees met vliegen, maden, een of ander gruwelijk stinkende soep van rottend vlees.
Tot vanavond ben ik vegetariër!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Eenmaal terug ik Pakse laten we ons afzetten bij de Mekong, de dag afsluitend met een drankje tijdens de zonsondergang een rijst maaltijd in een restaurant met luide Laotiaanse muziek en een wandeling naar de andere kant van de stad, naar ons guesthouse.

Morgen weer vroeg op en dan terug naar mijn waterval. Hoe ik de komende dagen in rust doorbreng horen jullie over enkele dagen.

  • 30 Oktober 2011 - 16:24

    Ma:

    weer een heel interesante dag, en maar genieten dat is echt vacantie.hier is van nacht de klok verzet we zitten nu in de wintertijd. ik weet niet wat het tijdverschil is hier is het nu vijf uur vijftien en vroeg donker ik vind het niet zo leuk maar heb er niets over te zeggen le hebt al wel gezien denk ik dat ik bij Toos ben toen ik thuis wegging was jou berichtje nog niet binnen en als ik thuis kom wil ik naar bed.verder heel veel groetjes en liefs ma


  • 30 Oktober 2011 - 17:31

    Patries:

    Hey Ton, wat een ervaringen weer, super. Alleen al die ongedierte-hapjes zijn wat minder. Dan was het dr. Frank dieet toch een heel stuk beter. Geniet nog van de waterval en je rustdagen. Groetjes vanuit een mooi en kleurig Brabants landschap. Ik zal je missen morgen tijdens de vergadering in Helmond.

  • 31 Oktober 2011 - 12:14

    Renée :

    Ziet er heerlijk uit de tor!

  • 31 Oktober 2011 - 14:16

    Petra:

    Hee Ton,
    Even wat bijgelezen. Mooi dat er ook foto's bijstaan. Die waterval, ja dat is het wel. Geniet er maar van.
    Hier alles zijn gangetje, het huis staat er nog.
    Wat dacht jij toen je geen geld kon pinnen: heeft ze nou toch alles opgemaakt??????
    Hee, je moet wel de komende week de griepprik halen hoor!!!!!
    Grapje, tot je volgende verhaal.....veel plezier.....petra

  • 31 Oktober 2011 - 16:49

    Ans:

    Hoi vakantie ganger,

    Zo te horen vermaak je je weer best. De watervallen zien er mooi uit, lekker ruw om te kanoen. Verder wel flauw van je om voor een dag vagetarier te worden. Je moet je gewoon aan passen. In ieder geval de foto;s zien er erg mooi uit. Nog veel vakantie plezier.

    Groetjes Ans

  • 31 Oktober 2011 - 17:21

    Ellie:

    eindelijk! hoofdje even leeg en berichtje voor jou.
    Heb je alle dagen wel gevolgd hoor! en sjonge wat schrijf je véél....wie schrijft die blijft is het devies , maar er wordt niet bij verteld wáár je blijft.
    Komt dat vele schrijven nu door je i-padje? dan is het een goede investering geweest, want het is heerlijk om elke dag je dagboek te lezen.Er wordt veel meer gelezen dan dat er reacties worden geschreven, heb ik ontdekt.
    Heb even m'n adem ingehouden toen je in de slaapbus bijna weer met een vrouw in één bed zou gaan, want dan lig je straks weer een week in het ziekenhuis...maar gelukkig greep de voorzienigheid in. ze hadden eens moeten weten dat ze jou met die vietnamees precies in de kaart cq bed speelden.
    Het lijkt me dat je nu in goed en gezellig gezelschap bent, misschien nog nuttige contacten voor de nabije toekomst.
    Zag op de foto dat je ook al een andere job hebt overwogen als theeplukker; niet slecht voor als het hier niets meer te plukken valt.
    mijn vingers willen hele verhalen toetsen, kan ze nog nèt in bedwang houden.....
    geniet met volle teugen hè,
    doe ik hier ook van het mooie weer.
    groetjes, Ellie

  • 31 Oktober 2011 - 17:25

    Sandra Nijs:

    Door tijdgebrek, begin ik nu pas met het lezen van je avontuur. Wat een indrukken en geweldige foto's geef je weer. Prachtig daar die watervallen.
    Betreft het eten, je niet aanstellen, weet jij wat er hier in de UNOX-fabriek allemaal gebeurd. Hahaha daar is een vliegje of maden niets bij.
    Wordt je sterk van en wist je dat maden erg voedzaam zijn en vol vitamientjes zitten.
    Veel avontuur plezier.
    Groetjes Sandra

  • 31 Oktober 2011 - 18:09

    Louis:

    Schitterend hoor die foto's en telkens weer leuk om je ervaringen te lezen. Groeten uit Helmond, waar het vandaag, 31 oktober maar weer 18 graden werd.

  • 02 November 2011 - 17:48

    Ellie:

    ha een dag niet geschreven is een dag niet ge........Hebben ze bij die waterval ook hangmatjes? inter netjes tuurlijk ook niet, dus ben je weer verdwenen voor een paar dagen; als je maar weer boven water(val) komt. Hier is het meer zaak van ander soort netjes en het zou wel zo netjes zijn als die waterdicht blijken, anders breng maar een stel hangmatjes mee.
    Ik ben vandaag op cursus geweest om een ander talent te ontwikkelen, want als jij in de thee gaat......, wat moet ik dan? Heb reuze genoten van de cursus en me eens op een ander vlak kunnen uitleven, heel kleurrijk en tactiel. Zoiets doet je bijna verlangen naar pensioen dat eerder begint ipv langer doorwerken.
    Ik hoop dat je bij de waterval de rust vindt die je wilt en tòch ook leuk gezelschap houdt. De dagen gaan weer hard zie ik, want de teller staat alweer op 50.Tot over een paar dagen,
    groetjes, Ellie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Pakxe

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 397900

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: