Met een Vietnamees in bed - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Met een Vietnamees in bed - Reisverslag uit Pakxe, Laos van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Met een Vietnamees in bed

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Ton

29 Oktober 2011 | Laos, Pakxe

Wat eten we vandaag was de vraag die net op tafel lag. Gisterenavond ben ik vertrokken vanuit mijn guesthouse voor een trip met een sleeper bus. Voor mijn gusthouse, terwijl ik wacht op het vervoer naar de bus maak ik al kennis met twee medereizigers, ach ja, zwei krankenswesters aus Deutschland, ja wieder aus Deutschland.
Aankomend op het zuidelijk busstation van Vientiane staan er tientallen slaapbussen klaar voor vertrek richting zowat overal in het binnenland als ook naar China, Vietnam, Thailand.
Ik heb voor aanvang niet zoveel op met slaapbussen, gebaseerd op mijn ervaring in India doe je geen oog dicht en wordt je van hot naar her geslingerd. Mijn aangename verrassing is dat de bus er aan de buitenkant er goed en solide uitziet. Binnen is het gangpad krap maar de bedden, voorzien van een matras, een dik kussen en een deken, die er smoezelig uitziet maar fris ruikt. Dat past goed bij mijn kleding want ik heb het gevoel dat ik er ook smoezelig uitzie. Morgen is het wasdag dus moet het maar even kunnen. Onderweg naar de bus wordt er tussen de twee "krankenswesters" en mij al heel wat informatie uitgewisseld. Het klikt en we besluiten verder samen op te trekken.
Bij de bus krijgen we de tickets en het blijkt dat ik mijn tweepersoons kooi moet delen met een Engels meisje. Dat is hier "not done" dus voordat er iets kan ontstaan worden wij gescheiden en krijg ik een Vietnamees als bedmaatje toegewezen. Ik kan geen woord met hem wisselen want mijn Vietnamees is net zo goed als zijn Duits. Zelf zit hij met een Vietnamees, Laotiaans woordenboek in zijn hand. Alles watik uit mijn tas haal lijkt wel interessant voor hem, alles wordt uit mijn hand gehaald en bekeken, mijn zaklampje, brillenkoker, werkelijk alles wordt bekeken. Mijn I-pad laat ik maar wijslijk ingepakt zitten.

In het begin van de reis krijgen we 2 flessen water, een piepschuim bakje met wat rijst en twee stukjes kwamkwammer (dat is het eten voor de 10 urige busreis). Er wordt medegedeeld dat er 1 plaspauze is.
Ik besluit, zoals ik tijdens de reizen wel gewend ben het eten en drinken tot een minimum te beperken.

De lichten gaan al snel uit, buiten is er niet veel te zien, Dus liggen en slapen.
Ik word eenmaal wakker op een busstation, gauw ff plassen, een sigaretje en weer de bus in slapen. De volgende keer dat ik wakker wordt is het 6.00 uur, nog een uurtje en we zijn in Pakse.

Daar beginnen de onderhandelingen met de tuktuk's voor vervoer naar het guesthouse naar keuze. Aangezien ik gisteren al een internet studie heb verricht is mijn keuze gemaakt, gevolgd door de beide Duitse dames.
De Tuktuk driver wil nog meer volk meenemen (hoe meer zielen, hoe meer kippen zal hij denken) maar ik ben het wachten zat en spoor hem aan om op pad te gaan.
Gelukkig heeft mijn gekozen guesthouse plaats en dat was ook de laatste plaats. Aan veel aankomende toeristen wordt nee verkocht.
De kamers zijn klein, de zitplaatsen buiten gezellig, dus raakt hier iedereen snel ik contact met elkaar. Kortom een guesthouse zoals een guesthouse behoord te zijn.

Douchen, potje thee, schone kleren en we kunnen er weer tegen. Op ons gemakje wat kletsen en rond elf uur gaan we een stokbroodje eten in de stad. Nou stad..... Het is hier rustig, niet zo groot, niet zo interessant, maar ze hebben stokbroodjes en hele sterke koffie.
Het is bloedje heet als we wat rondslenteren en een Wat (tempel) tegen komen. Een monnik zit in de tempel met zijn laptop huiswerk te maken "sociale wetenschappen)' en we raken wat in gesprek met elkaar, We krijgen nog wat gebeden voor de goede reis en een touwtje om onze pols. Ik beloof hem de foto's op te sturen.

Verder slenterend besluiten we maar bij het guesthouse verder niets te doen. Morgen gaan we een uitgebreide dagtrip maken door het Bolaven plateau met dorpjes en watervallen. Ik ga met drie dames, de twee Duitse en een Nederlandse.
Voor hen, omdat ze te weinig tijd hebben, voor mij om kennis te maken met de omgeving en te bepalen waar ik de komende week nog naar toe wil gaan.

De dames zijn nu eten maar ik had absoluut nog geen trek. Mijn verhaal begon met "wat eten we vandaag?". Ik weet het niet maar er zijn hier heel veel plastic restaurantjes.

  • 29 Oktober 2011 - 15:11

    M A :

    jij bent een gezegend mens ik heb het altijd wel geweten .het is overig wel een leuke monnik staks moet ik je nog in het klooster komen bezoeken maar dan betaal jij de reis want monnike mogen toch geen geld hebben.ik was weer blij met jou mailtje het gaat tot hede wel goed en je ontmoet toch steeds weer leuke mensen dat zit wel snor ik ga maar weer stoppen van avond komen er kaarters dus word het weer een latertje maar wel gezellig en misschien win ik wel een reis en kan jou op komen zoeken. verder heel veel groetjes en tot de volgende keer ma

  • 30 Oktober 2011 - 14:33

    Hennie:

    Hoi Ton,
    Inderdaad je bent een gezegend mens met al die vrouwen om je heen. Je hoeft je geen zorgen te maken 'mit die Krankenswesters aus Duitsland' wat betreft je gezondheid. Je valt deze vakantie wel erg op Duitssche menschen.
    Wederom mooie verhalen, groet Hennie.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Laos, Pakxe

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 397895

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: