Es Jeruk op een warme dag - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Es Jeruk op een warme dag - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Es Jeruk op een warme dag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 Maart 2023 | Indonesië, Bandanaira

Echt goed slapen is er niet bij, ondanks de airco blijft het warm en er zijn hier katten die in de nacht een behoorlijke herrie maken. Al vroeg begint de moskee. Om half zeven zit ik alweer op.

De eerste koffie komt pas om half acht.

Ik neem maar even de tijd om mijn miljoenen even te tellen en te kijken hoe lang ik het nog uitzing. Het programma wat in mijn hoofd zit geeft aan dat ik vandaag nog een sightsee tour door het dorp zou gaan maken alhoewel ik de hoogtepunten al wel gezien heb. Iemand, van dit eiland, wil deze ochtend nog even komen buurten (Hij wil zijn Engels oefenen) en ik hoop van hem nog wat ideeën voor vandaag op te doen.

Op mijn gemakje drink ik mijn Molukse koffie, eet mijn ontbijtje en maak nog een bakje Jumbo oplos cappuccino.

Het meisje van mijn guesthouse geeft aan dat vrijwel zeker morgen een publieke boot naar Hatta vertrekt, daarna is het onzeker tot vrijdag. De optie om morgen een dagtoer naar Banda Besarte gaan makengooi ik overboord, mocht die gids nog bellen.

Inmiddels is er een stroomstoring in heel het dorp

Ik zit te wachten op mijn afspraak, inclusief de Indonesische kwartiertjes. Hij komt niet opdagen. Ik ga zelf weer op ontdekkingstocht. Er zijn nog heel wat zijstraatjes waar ik niet geweest ben. Het blijft een fascinerend straatbeeld.

Het is vermoeiend omdat rond te struinen, vooral als je in de zon. In de schaduw is het nog wel uit te houden.

Ik heb de neiging al na korte tijd op een terrasje te kruipen voor een “Jus Jeruk” oftewel een “Citroen ijs Thee”. Ik verman mijzelf en vind dat ik verder moet lopen. Gelukkig is het dorp niet zo groot en beland ik al snel bij een tweede terras. “Geen fruitdrank vanwege de stroomstoring” krijg ik al snel te horen. Maar een “Jus Jeruk” heb je geen stroom nodig. Citroen, water en ijs blokjes. Ik heb ze overtuigd en ik geniet van dit koude drankje op deze hete dag.

Half uurtje pauze Erik loop weer een eind verder. Bij het “kantor Pelni” wat nu wel open is, haal ik hetlaatste schema voor de boot terug naar Ambon (voor wat het waard is). Vraag direct even na of je van Ambon oogmeting de boot naar Manado kan. Zeker niet in maart en van april heeft hij nog geen gegevens.

Ik loop nog een stukje door langs de kust, die er niet echt aantrekkelijk eruit ziet, zit daar nog even in de schaduw met een licht (warm)briesje.

As ik terug loop richting mijn guesthouse passeer ik nogmaals het eerste terrasje, twee keer voorbij lopen lukt niet dus neem ik daar mijn tweede “jus Jeruk”.

Dit terras ligt net naast de moskee. Ik hoor dat de stroomstoring voorbij is, wat maken die moslims een takken herrie zeg.

De buurvrouw van mijn guesthouse kom ik tegen, zij komt een “take a way” lunch halen. Goed idee doet goed volgen en ik neem ook een menuutjes mee. Witte rijst, groentesoep en frietjes. En smikkel data-opslag voor mijn kamer.

En dan is het tijd voor een middagdutje……..echter voor een korte duur, de stroom valt voor de tweede keer uit en het is in korte tijd weer veel te heet op mijn kamer.

De tijd gaat rap, ik moet er weer op uit om wat CocaCola te gaan kopen, het is zondag en veel winkeltjes gaan vroeg sluiten. CocaCola is hier toch al schaars en als je het koud wil hebben dan zijn er maar weinig winkeltjes over.

Winst van vandaag, weer wat mooie plaatjes geschoten en………

Morgen naar Hatta……

• 12 Maart 2023 - 10:08

Ans:

Hoi Ton,

Net je foto’s weer bekeken en je verhaal gelezen. Wat een toestanden een gids die niet komt een boot die wel of niet vaart en dan deze maand niet en volgende maand nog niet bekend. Daar moet je hier mee aankomen. Baas morgen kom ik misschien en anders niet. [e-1f602][e-1f602][e-1f602] Je hoeft gelijk niet meer te komen dan. Veel succes met je puzzeltocht over je vervoer. Het gaat je vast lukken. Voor morgen geniet in Hata. Wij zien de foto’s weer wel en je reisverslag.

Liefs Ans