Es Jeruk op een warme dag - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Es Jeruk op een warme dag - Reisverslag uit Bandanaira, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Es Jeruk op een warme dag

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

12 Maart 2023 | Indonesië, Bandanaira

Echt goed slapen is er niet bij, ondanks de airco blijft het warm en er zijn hier katten die in de nacht een behoorlijke herrie maken. Al vroeg begint de moskee. Om half zeven zit ik alweer op.

De eerste koffie komt pas om half acht.

Ik neem maar even de tijd om mijn miljoenen even te tellen en te kijken hoe lang ik het nog uitzing. Het programma wat in mijn hoofd zit geeft aan dat ik vandaag nog een sightsee tour door het dorp zou gaan maken alhoewel ik de hoogtepunten al wel gezien heb. Iemand, van dit eiland, wil deze ochtend nog even komen buurten (Hij wil zijn Engels oefenen) en ik hoop van hem nog wat ideeën voor vandaag op te doen.

Op mijn gemakje drink ik mijn Molukse koffie, eet mijn ontbijtje en maak nog een bakje Jumbo oplos cappuccino.

Het meisje van mijn guesthouse geeft aan dat vrijwel zeker morgen een publieke boot naar Hatta vertrekt, daarna is het onzeker tot vrijdag. De optie om morgen een dagtoer naar Banda Besarte gaan makengooi ik overboord, mocht die gids nog bellen.

Inmiddels is er een stroomstoring in heel het dorp

Ik zit te wachten op mijn afspraak, inclusief de Indonesische kwartiertjes. Hij komt niet opdagen. Ik ga zelf weer op ontdekkingstocht. Er zijn nog heel wat zijstraatjes waar ik niet geweest ben. Het blijft een fascinerend straatbeeld.

Het is vermoeiend omdat rond te struinen, vooral als je in de zon. In de schaduw is het nog wel uit te houden.

Ik heb de neiging al na korte tijd op een terrasje te kruipen voor een “Jus Jeruk” oftewel een “Citroen ijs Thee”. Ik verman mijzelf en vind dat ik verder moet lopen. Gelukkig is het dorp niet zo groot en beland ik al snel bij een tweede terras. “Geen fruitdrank vanwege de stroomstoring” krijg ik al snel te horen. Maar een “Jus Jeruk” heb je geen stroom nodig. Citroen, water en ijs blokjes. Ik heb ze overtuigd en ik geniet van dit koude drankje op deze hete dag.

Half uurtje pauze Erik loop weer een eind verder. Bij het “kantor Pelni” wat nu wel open is, haal ik hetlaatste schema voor de boot terug naar Ambon (voor wat het waard is). Vraag direct even na of je van Ambon oogmeting de boot naar Manado kan. Zeker niet in maart en van april heeft hij nog geen gegevens.

Ik loop nog een stukje door langs de kust, die er niet echt aantrekkelijk eruit ziet, zit daar nog even in de schaduw met een licht (warm)briesje.

As ik terug loop richting mijn guesthouse passeer ik nogmaals het eerste terrasje, twee keer voorbij lopen lukt niet dus neem ik daar mijn tweede “jus Jeruk”.

Dit terras ligt net naast de moskee. Ik hoor dat de stroomstoring voorbij is, wat maken die moslims een takken herrie zeg.

De buurvrouw van mijn guesthouse kom ik tegen, zij komt een “take a way” lunch halen. Goed idee doet goed volgen en ik neem ook een menuutjes mee. Witte rijst, groentesoep en frietjes. En smikkel data-opslag voor mijn kamer.

En dan is het tijd voor een middagdutje……..echter voor een korte duur, de stroom valt voor de tweede keer uit en het is in korte tijd weer veel te heet op mijn kamer.

De tijd gaat rap, ik moet er weer op uit om wat CocaCola te gaan kopen, het is zondag en veel winkeltjes gaan vroeg sluiten. CocaCola is hier toch al schaars en als je het koud wil hebben dan zijn er maar weinig winkeltjes over.

Winst van vandaag, weer wat mooie plaatjes geschoten en………

Morgen naar Hatta……


  • 12 Maart 2023 - 10:08

    Ans:

    Hoi Ton,

    Net je foto’s weer bekeken en je verhaal gelezen. Wat een toestanden een gids die niet komt een boot die wel of niet vaart en dan deze maand niet en volgende maand nog niet bekend. Daar moet je hier mee aankomen. Baas morgen kom ik misschien en anders niet. [e-1f602][e-1f602][e-1f602] Je hoeft gelijk niet meer te komen dan. Veel succes met je puzzeltocht over je vervoer. Het gaat je vast lukken. Voor morgen geniet in Hata. Wij zien de foto’s weer wel en je reisverslag.

    Liefs Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Bandanaira

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 165
Totaal aantal bezoekers 396585

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: