Laatste dag Ambon, op naar het paradijs ? - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Laatste dag Ambon, op naar het paradijs ? - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Laatste dag Ambon, op naar het paradijs ?

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

09 Maart 2023 | Indonesië, Ambon

Eer-gisteren heb ik de dag afgesloten zoals hij begon. Ik heb de douche beurt afgemaakt die gisteren ochtend abrupt eindigde door een stroomstoring.

Ik heb maar gegeten op “the Beach” voordat ik mij terugtrok op mijn kamer. De zonsondergang vindt plaats achter de zware bewolking. In de regen zitten is ook niet alles.

Vandaag, dus inmiddels gisteren,staat wederom in het teken van regelen. Om elf uur moet ik mijn paspoort en visum ophalen en door naar het “Pelni” kantoor om een ticket voor de boot te bemachtigen. Ik heb mij ingelezen en het schijnt aan boord een behoorlijke chaos te kunnen zijn. Met het goedkoopste kaartje zit je opgepropt op een groot dek. Ik ga proberen een ticket te krijgen voor een cabine, of dat zomaar lukt is nog de grote vraag, berichten daarover zijn wisselend.

De ochtend start echter weer warm, half bewolkt. Aangezien ik pas om half elf weg moet is mijn eerste gang maar naar de supermarkt om een ontbijtje te scoren. Veel keus is er niet.

Op naar het “Kantor Imigrasi”. Mijn paspoort ligt klaar en in een minuut of 10 later sta ik weer buiten. Direct door naar “Kantor Pelni” voor het boot kaartje.

“Kantor Pelni” ligt midden in de stad. Onderweg passeer ik nog enkele bezienswaardigheden, die ik de eerste week al gezien heb. Onderweg bedenk ik me nog dat het eigenlijk best wel een chaotische, lelijke stad Ambon City is. Vooral chaotisch verkeer.

Op passeren op vijf meter het “Kantor” waar we moeten zijn maar om er te komen moeten we nog 10 minuten omrijden vanwege het eenrichtingsverkeer en waar mijn vervoer kan wachten.

Eenmaal op het Kantor wordt ik vriendelijk ontvangen met de mededeling dat ik voor een kaartje, voor morgenavond, morgenvroeg maar moet terug komen :-(

Ik trek mijn zieligste gezicht op, geef aan om op “kantor” te komen meer geld voor vervoer kwijt ben dan de bootreis kost en dat ik vooral zielig ben omdat ik al drie keer op en neer heb moeten gaan om mijn visum te regelen.

Hihihihi, mijn zielige gezichtje werkt en ze gaan een ticket voor mij regelen. Ik laat mijn breedste en vrolijkste glimlach weer zien en deel wat complimentjes uit.

De ticket betalen INR 110.000 (€ 6,71) moet ik wel met een creditkaart doen.

De boot vertrekt morgen om 18.00 uur, ik moet mij om 16.00 uur in de haven melden (ik maak er zelf maar een uurtje eerder van).

Een cabine nemen kan ik niet regelen, dat moet ik morgen bij de bemanning van de boot doen.

We rijden de drukke, chaotische stad weer uit.

Mijn gevoel is twee ledig. Als ik de drukte van de stad zie ben ik blij dat ik buiten de stad zit maar anderzijds op “The Beach” is er niets te doen. Zelfs weinig restaurantjes op loopafstand, waar je kan gaan eten.

Bij het hotel betaal ik de openstaande rekeningen en om 12 uur zit ik op de Beach, wat nog steeds geen Beach is.

Wel tevreden niets aan het doen, want er is hier niets te doen. Morgen mag ik weg.

Ik verdoe mijn tijd met het verder zoeken naar een verblijfplaats op Banda Neira. Veel hotelletjes, als ze al een website hebben, geven geen prijzen aan. De bookingssites doen op Banda niet mee en via Google staat er vaak dat je contact moet opnemen met de hotels zelf voor beschikbaarheid en prijzen. Er is een hotelletje met zwembad, maar of die in aanmerking komt voor mijn verblijf ? Ik geloof het niet.

Ik maak een prio lijstje en ik zie wel als ik aankom. Op nummer één staat een simpel guesthouse, vijf minuten lopen vanaf de aanlegplaats van mijn boot, aan het water, gemeenschappelijke plaats om andere gasten te ontmoeten, basic kamer redelijk nieuw (€ 12,50)

Nummer 2 is een (sjiek) hotel met mooie kamers (Ineke en Jos zijn daar ooit geweest) Geen prijzen op de website (maar na een mailtje weet ik de goedkoopste kamer € 25,=).

Een keuze op afstand blijft moeilijk.

Ik ga gewoon en ik zie wel.

De verdere middag en avond gebeurd er weinig. Dat heb je als je de enigste gast bent. Je eet wat, je drinkt wat, stuurt wat aapjes naar het besneeuwde Nederland.

Donderdagochtend start met een warme douche zonder stroom onderbreking en pak mijn rugzak al voor een groot gedeelte in.

Met een blauwe lucht zit ik om 7.30 al met mijn Javaanse Jongens op “The Beach”. Kijkend naar het laag tij met de te grote hoeveelheid plastic op de kustlijn. Ook op het terrein van het hotel ligt zwerf plastic. Ik vraag mij af waar het toch allemaal vandaan komt.

Personeel hebben ze genoeg om het op te ruimen maar die zitten hééél veel te zitten. De arbeidsethos is hier niet zo hoog. Op een enkele na wordt men niet enthousiast als er gewerkt moet worden. Er zijn uitzonderingen, zoals de nachtdienst die voor ze naar huis gaat nog even afscheid komt nemen van “Mister Tony”.

Mijn sigaretje is op, ik ga de gang naar de supermarkt maken om een ontbijtje te scoren.

Daarna is het wachten tot half drie……..

Tijd voor vertrek naar de haven om mijn bezoek aan de midden Molukken af te sluiten.


  • 09 Maart 2023 - 09:22

    Chris En Toos:

    Goede reis. Op naar de tropische verrassing?

    Liefs Chris en Toos


  • 09 Maart 2023 - 14:12

    Yolanda:

    Nou ach je weet nu wel waar je niet moet zijn dat dan weer wel[e-1f600][e-1f44d]


  • 09 Maart 2023 - 18:27

    Ans:

    Hoi Ton,

    Een goede vaart, op naar je tropische verrassing. Hopelijk heb je een cabine kunnen bemachtigen, anders op een volgepropt dek. Dat horen we later wel.

    Liefs Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 396606

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: