Chiang Mai heeft het, of toch niet - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu Chiang Mai heeft het, of toch niet - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Ton Gorp - WaarBenJij.nu

Chiang Mai heeft het, of toch niet

Door: Ton

Blijf op de hoogte en volg Ton

08 Oktober 2019 | Thailand, Chiang Mai

De nachttrein naar Chang Mai, war moet je daar nou over melden. Het is een heel populair vervoer voor toeristen, het kost rond de dertig Euro maar bespaart gelijk een overnachting en het bespaart tijd.
Je ruime stoel wordt rond acht uur in de avond omgebouwd tot een bedje meer een matrasje, lakens, kussen en een dekentje. Je kan van te voren een warme maaltijd bestellen en voor in de ochtend een ontbijt vast leggen.
In elke beschrijving van de nachttrein staat dat het ‘s nachts koud is en warme sokken en een trui een must. Mijn ervaring is anders, in elke van de drie nachttreinen die heb ik gehad heb ik zelfs zonder dekentje geslapen, gewoon in mijn blote bast. Op de nachttrein Bangkok - Chiang Mai is het verboden te drinken en te roken, daar waar elders een oogje werd toegeknepen als je bij een open deur stond te roken, werd ik nu behoorlijk hard terechtgewezen.
Verder is het 13 uur boemelen en door het gekraak en gepiep heb ik maar matig geslapen.

In de ochtend sta ik dan in zonnig Chiang Mai en met een taxi naar Thannatee Boutique Hotel. Een chique hotel wat er van buiten als van binnen er prachtig uitziet. Op Facebook heb ik een YouTube filmpje gedeeld. Het ziet er duurder uit dan het is, ik zit hier met een aanbieding van €25 per nacht. Er zijn ook wel wat kleine nadelen, de kamers zijn heel sfeervol maar niet groot. Het restaurant is vrij prijzig en de ruimte bij het zwembad is vrij krap. Voor de rest lijkt de buitentuin binnen en de douche binnen lijkt wel buiten, door mijn slaapkamerraam lijkt het alsof ik tegen een waterval in de jungle aankijk.

Het voordeel van de nachttrein is dat je vroeg arriveert, het nadeel is dat je moet wachten met inchecken in jouw hotel, de vorige gasten zitten nog op de kamer, die moet vervolgens nog schoongemaakt worden. Dat betekend volledig gepakt en gezakt wachten bij het zwembad.
Pas in de middag kan ik verder op verkenning uitgaan, de kleine straatjes van de binnenstad door (en verdwalen natuurlijk).

Is Chiang Mai nou wat overal beschreven staat ? Ik krijg het gevoel in ieder geval niet. De binnen stad bestaat voor 40% uit guesthouses en 40% uit reisbureautjes die allemaal dezelfde tours aanbieden. De uiteindelijke keuze is beperkt, of naar de olifanten om olifanten te wassen, of naar de olifanten die jou wassen of naar de tempel op de hoogste berg of naar de hoogste berg met een tempel, of de natuur met toeristische bergstammen of naar toeristische bergstammen in de natuur. Maar allen best prijzig, zeg maar duur.

Ik doe wat boodschapjes om de koelkast budget vriendelijk te vullen en
slenter een aantal uurtjes rond (ook al eigenlijk niet zo’n strak plan) en vind uiteindelijk met Google Maps mijn hotel terug. Duik het zwembad in om af te koelen.

Mijn “powerbank” laadt niet op dus breng ik deze weg naar een reparatie winkeltje, vlak bij de avondmarkt (ook al niet zo spectaculair als wat beschreven staat) maar ik kan er wel voor een beetje een maaltijd scoren.
Morgenavond moet ik hier naar terug, mijn “ Powerbank” ophalen.

  • 09 Oktober 2019 - 09:30

    Chris & Toos:

    Die zware jongens hadden dus weinig te doen op de nachttrein. We zijn benieuwd naar het vervolg.
    XXX Chris & Toos

  • 09 Oktober 2019 - 12:20

    Ellie:

    Hoi Ton,
    Die nachttrein ziet er toch behoorlijk goed uit; ik had meer een beetje aftands boemeltje verwacht. Ook van binnen mooi. Mooie hotelkamer ook en het zwembad uitnodigend.
    Hier is het nog steeds regenachtig en moet ik geduld uitoefenen om aan de tuin te beginnen.Heb nog niet zo'n zin in die natte derrie.Och er komt een heuse waterval naar beneden........
    Verdwalen, oei, dat lijkt me ff niet zo fijn, vooral als je de taal niet spreekt.
    Ben benieuwd wat je de komende dagen gaat doen, olifanten wassen ( weer eens iets anders hè) of naar die bergstammen?
    Lees net dat we de week vd eenzaamheid weer achter de rug hebben ( 1ste week october),gelukkig, dus we kunnen weer een hoop gezelligheid gaan verwachten.Ben me al aan het oriënteren op seniorenbezigheden als straks het werk verruild wordt voor pensioen en dat straks is nog een discutabel iets. Heb jij al andere backpakkers ontmoet?
    Voor vandaag is de inspiratie op, dus tot de volgende keer.Liefs, Ellie

  • 09 Oktober 2019 - 15:05

    Hennie:

    Hallo Ton,
    Ziet er prima uit het treintje, je kamer, het zwembad enz. enz.
    Ik had toch wel eens willen zien dat jij naar de olifanten gaat om olifanten te wassen ...
    In Chiang Mai wonen veel gepensioneerden uit Duitsland, Engeland en Nederland ... let maar eens op. Veel plezier,
    Groet Hennie.

  • 09 Oktober 2019 - 19:36

    Yolanda & Melvin:

    Hoi Ton, zozo ziet er sjiek de friemel uit joh. Jammer dat het dan toch soort van tegen valt. Ff relaxen en weer door. Toedeloe X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ton

De wereld is groot en mijn tijd is beperkt. Ik probeer die beperkte tijd toch maar zo goed mogelijk te gebruiken. Ooit heb ik eens gelezen: "Een bereisd mens is een wijs mens". Ik hoop dus een beetje wijs te zijn/ worden. Mijn reizen (buiten Europa) tot nu: **Turkije reken ik tot Europa India 1992 6 weken India 1993 4 weken Vietnam 1995 4 weken India 1998/1999 5 maanden Nepal 2001 3 maanden Sumatra, Oost Java, Bali, Lombok 2007 2 maanden Lombok, Subawa, Flores, West Java 2008 2 maanden Sulawesi, Kalimantan 2009 2 maanden Thailand 2010 2 maanden Laos 2011 1 maand Cambodja 2011 1 maand Maleisië Pensula 2012 3 weken Myanmar 2012 1 maand Maleisisch Borneo 2013 1 maand Madagascar 2014 3 maanden Brazilië en Colombia 2016 4 maanden Sri Lanka 2017 2 maanden Thailand 2018 2 maanden Thailand 2019 2 maanden Bonaire 2022 2 weken

Actief sinds 17 Aug. 2009
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 396403

Voorgaande reizen:

11 Februari 2023 - 13 April 2023

De Oost 2023

06 Juni 2022 - 23 Juni 2022

Bonaire 2022

04 Oktober 2019 - 03 December 2019

Drie keer is......Thailand 2019

08 Oktober 2018 - 08 December 2018

De andere weg in Thailand 2018

04 Oktober 2017 - 06 December 2017

Sri Lanka 2017

09 Juli 2016 - 07 November 2016

Noord Brazilië en Colombia 2016

30 September 2014 - 10 December 2014

Madagascar 2014

13 Augustus 2013 - 13 December 2013

Filipijnen 2013

06 November 2012 - 28 Januari 2013

Maleisië en Myanmar 2012/2013

14 Oktober 2011 - 22 December 2011

Laos en Cambodja (en een beetje Thailand) 2011

18 Oktober 2010 - 18 December 2010

Thailand 2010

15 September 2009 - 15 November 2009

Indonesië 2009

Landen bezocht: